Oudere pony nog scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitchall

Oudere pony nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:46

Hallo allemaal :)
Ik heb een pony van 23, wij hebben hem deze winter 24/7 buiten gelaten zonder deken en hij heeftdus ook een flinke wintervacht.
Ook heeft hij v/d winter wegens te harde grond een tijd stil gestaan,maar ik ben nu bezig hem elke dag te logeren/rijden/vrij springen.
Hij is verschrikkelijk aan het verharen,maar niet snel genoeg. Na 10 min longeren (excl. het instappen) is hij van top tot teen bezweet
en na de les schrok ik behoorlijk doordat hij zo doorweekt was. In andere woorden, hij heeft het te warm in zijn dikke wintervacht.
Nu heb ik het met mijn ouders erover gehad om hem te scheren, wij beschikken over dekens dus dat is geen probleem (anders kopen we
er nog wel één ;)) Maar is het wel verstandig om hem nu te scheren? Heeft dit gevolgen voor zijn zomervacht?
Ik heb ook geen idee of hij ooit is geschoren, ik vermoed van wel aangezien hij vroeger een sport pony was, maar is dit verstandig op zijn leeftijd? :o
Ik ken mensen die hem willen scheren, ook dat is geen probleem, maar moet hij een middeltje om niet te stressen?
Of moet ik van het hele idee afstappen?
Alvast bedankt!

Ik heb gekeken in soortgelijke topics, maar hier kwamen niet alle antwoorden van mijn vragen aan bod.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:50

Mijn pony zit ook aardig dik in de vacht, ik voer haar nu 1x per dag lijnzaadolie voor paarden door het voer. Dit werkt super, het verharen gaat dan veel sneller :). Dit kan je zo bij de welkoop halen.

Mitchall

Re: Oudere pony nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:57

Ze komen toch ook erg aan van lijnzaadolie? :o Mitch is momenteel prima op gewicht en moet niet dikker worden :)
Maar ik zou er even naar kijken, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:58

Als je nu scheert dan maak je de zomervacht die er door komt kapot. Gewoon een paar weken extra geduld ;)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:05

Oké, hmm.. hier was ik al bang voor.. :n
Heeft iemand een idee om het overmatige zweten te voorkomen?
Ik poets hem iedere dag, hopend dat dan de wintervacht sneller loslaat.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:04

Nee, helaas niet. Je kan eventueel wat meer stapoefeningen inlassen?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:07

als je nu gaat scheren, dan breng je id de zomervacht in de problemen....
Wat ik op dit moment veel doe met de paarden, flink laten rollen in het zand, komen de haren een beetje los van en dan met een zweetmes eroverheen, dan schraap je er heel veel haar vanaf.
Je kan ter ondersteuning lijnzaadolie, zonnebloemolie geven maar ik meen ook oud bruin (biersoort)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:45

Dat van de zomervacht in de war brengen is ene grote fabel.
Je kan gerust nu nog scheren zonder problemen.
Vorig jaar ook een al oudere pony geschoren in April! en die kreeg gewoon een perfecte zomervacht.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:54

ik scheer mijn pony overeen maandje,
mijne wordt 25, is al 2 x geschoren afgelopen seizoen,

maar heeft alweer een teddy vacht!
vooral op zijn nek, zijn zomervacht komt er een beetje door maar nog lang niet overal.
& hij heeft jeuk, arm beest,

scheren op die leeftijd is niet erg hoor!
ik poest nu iedere dag 45 min, flink rossen e.d. & furminator wil ook erg helpen.

je kunt hem ook een opkikker vd paardendrogist geven,
doe ik namelijk ook bij mijn opa ;) hierdoor is hij echt super gaan haren e.d. ben nu gestopt en nu haart hij veel minder, dit ondersteunt ze ook tijdens het verharen aangezien dat energie kost.

& als je scheert, zou ik eerst zonder middeltje proberen,
mijne was nog nooit geschoren, en die vond het zo relax! stond erbij te slapen kon hem loslaten en weglopen