Mijn inmiddels 31 jarige pony heeft de afgelopen jaren steeds meer moeite gekregen met verharen, vorig jaar had hij in juli/augustus nog winterhaar hangen, en dat is gewoon geen doen meer. Veel poetsen, extra vitamines, furminator, het heeft allemaal geen zin want de haren gaan gewoon niet los zitten (furminator werkt pas als de haren ook daadwerkelijk los zitten). Hij heeft vrij lange haren en zoals onder z'n buik gaat het tijdens het verharen ook haast 'vervilten' omdat er gewoon zoveel zit.
Ik wil hem deze lente/zomer de kans geven om weer bij te trekken zodat hij de winter weer aan kan. Hij is nog hartstikke fit en gezond, heeft vermoedelijk wel cushing (hij heeft aan de benen krulletjes, maar hij heeft er verder geen last van, zweet niet overmatig of iets). Hij heeft alleen gewoon lang en veel haar.
Vorig jaar hebben we alleen zijn benen geschoren, hij staat op de klei, ik ben er niet dagelijks, en dat borstel je er gewoon niet uit. Hij vond het zo'n bevrijding toen zijn benen geschoren werden, hij vond het echt zalig! Ik heb toen besloten dat ik hem dit jaar helemaal wil scheren, ik lees daar aardig wat goede ervaringen over, hier ook iemand met goede ervaringen?
Ik heb ook de hoop dat als hij geschoren is dat zijn zomervacht sneller doorkomt en hij de wintervacht ook beter kwijtraakt. Afgelopen jaren was het steeds meer eerst wintervacht los, even kaal zijn en dan kwam in een paar dagen het haar opzetten (niet overal maar bijvoorbeeld in zijn flanken). In de loop van april scheren is dus geen enkel probleem want er is nog geen zomervacht aangemaakt! Daarmaak ik me geen zorgen om, vorig jaar had hij begin mei ook nog geen zomerhaar aan z'n benen. Ik wil namelijk wel even afwachten wat de temperaturen gaan doen. Hij staat in een geruime stal en heeft 's ochtends veel tijd nodig om te eten dus meestal staat hij buiten tussen 11 en 5 ongeveer, in de zomer natuurlijk wat langer, maar hij hoeft 's ochtends niet in de ergste kou te staan en mijn schoonouders zetten hem ook naar behoefte binnen en buiten, als hij er zat van is gaat hij meestal bij het hek staan, dus op slechte dagen kan hij ook tussen de buien door naar buiten gelukkig).
Wat dekens betreft is het geen probleem, ik heb 2 onderdekens (150 en 350 grams), 2 regendekens (0 grams en 200 grams) en nog een 200grams hals. Dus hij kan goed ingepakt worden, het waait natuurlijk veel in de polder maar dat moet geen probleem zijn. Bovendien gaat hij zelf bij veel wind achter schuur staan waar hij uit de wind staat.
Dus bij deze: gezocht voor mijn lieve, wel pittige, 31-jarige pony: ervaren scheerder in noord-oost-Groningen. Pony staat in Drieborg (ten noorden van Bad Nieuweschans).
In verband met de lange vacht en het feit dat het om een oudere (en iets magere) pony ben ik wel op zoek naar iemand met verstand van zaken en die ervaring heeft met oudere pony's, ik vind het namelijk wel belangrijk dat hij er na het scheren toonbaar uitziet, in die zin dat het netjes geschoren is en niet hier en daar plukken staan en dergelijke. Eventueel misschien met 2 mensen? Ik weet niet hoelang het anders duurt?
De pony is vroeger altijd geschoren, sinds zijn 17e niet meer maar hij is wel braaf. Vorig jaar met het scheren van zijn benen vond hij het de eerste minuten ietswat raar maar daarna vond hij het prima. Bijvoorkeur zou ik ook graag het hoofd geschoren zien worden (ook daar verhaart hij lastig, in ieder geval bakken/kin) ik weet niet wat hij daarvan gaat vinden, maar misschien met een kleine stille scheermachine. Dat moeten we dan gewoon ter plekke zien.
Hopelijk hoor ik hier veel goede ervaringen en vind ik iemand die deze lente/zomer voor Nordwind aangenaam kan maken!