Grof mes, fijn mes, verschillen in boven- en ondermes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Grof mes, fijn mes, verschillen in boven- en ondermes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:01

Beetje vage titel misschien, maar wat is nu de standaard messencombinatie voor een scheerapparaat?

Vorige week heb ik mijn pony geschoren, met 2 verschillende apparaten. Deze zijn van mijn zus en ik heb naderhand de messen er af gehaald om ze professioneel te laten slijpen.
Het gaat om messen van een Heiniger, en van een Aesculaap. Alleen bij het afhalen van de messen kwamen we tot de ontdekking dat op de Heiniger een grof bovenmes en een fijn ondermes zat, en op de Aesculaap juist het tegenover gestelde: een fijn bovenmes en een grof ondermes.
We hadden allebei zoiets van "Goh, vaag.. je zou zeggen dat de twee fijne messen bij elkaar horen, en de twee grove ook".

Alle 4 messen zijn van het merk Heiniger (op de Aesculaap zitten ook Heinigermessen dus), hebben allemaal een ander nummer er op staan, en passen op beide apparaten. Mijn zus weet haast zeker dat de messen nooit 'gemixed' zijn, en dat sowieso de Heiniger altijd dit setje messen er op heeft gehad. Reserve messen zijn er ook niet bij, dus daaraan kunnen we het niet vergelijken. Inmiddels heb ik de messen weer opgehaald bij de slijpboer, maar ook hij wist niet of het normaal was dat je een grof en een fijn mes combineerde.

Horen de fijne messen nu bij elkaar? En de grove ook? Of is een combinatie mogelijk???? Overigens: met beide apparaten was het scheerresultaat hetzelfde, en het gemak waarmee ze scheerden ook.

catalyst1

Re: Grof mes, fijn mes, verschillen in boven- en ondermes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:23

Het ondermes zorgt voor de lengte van de haren.( meestal 3 mm) Vaak is dat een wat fijner mes,zodat je alle haren goed meepakt, en heb je een grover mes er bovenop liggen.Hoe grover het bovenmes,des te meer strepen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:21

Oke, het is dus wel normaal dat de messen niet gelijk zijn van "grofheid".
Alleen moet het ondermes dus fijner zijn dan het bovenmes...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:32

ik heb van Heiniger de combinatie 15/31 en 21/23. Deze maken qua lengte niks uit, zijn beide 3mm. De 21/23 gaat wel sneller door een dik pak haren heen, en kan soms wat meer streepvorming veroorzaken (maar dat is ook weer afhankelijk van de soort vacht). Dat is het verschil wat ik heb gemerkt. Welke nummers heb je precies allemaal liggen? Zorg wel dat de setjes goed bij elkaar blijven, tijdens het slijpen worden op elkaar gestemd namelijk, na het slijpen gaan wisselen is niet zo verstandig.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:23

Ik zal even kijken, heb de messen hier nog liggen. De slijpboer zei al wel dat ik ze bij elkaar moest houden, en dat hebben zij/ik ook netjes gedaan.

Op de Aesculaap zat de combi 15/31, en op de Heiniger 21/23. Zelfde combinatie als Nathalie84 dus. Met de 21/23 hebben we de nek voornamelijk gedaan, en daar zitten inderdaad wat meer strepen op. Maarja, de pony is goed bedeeld qua manen aan beide zijden, dus daar maak ik me niet zo druk om :D.

Fijn en grof kan dus samen, ondanks dat bij de ene het bovenmes, en bij de andere het ondermes grover is... blijf het vaag vinden, hahaha!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:58

die strepen zullen wel zo weg zijn, zeker nu dat de zomervacht eraan komt. Ik heb een keer de 23/31 gebruikt (was fout gegaan bij het slijpen), maar dat is geen fijne combi, dan schiet het scheren niet op omdat je dan maar heel langzaam kan scheren.