Haflinger deken aflaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Haflinger deken aflaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:31

Ik heb gister de deken afgelaten bij mijn haflinger, het was hartstikke warm onder de deken!
Heb haar gereden en lekker gepoetst en ze was niet bezweet.
Ze is niet geschoren geweest maar heeft ook geen super wintervacht doordat ze een deken heeft opgehad.
Ik zit nu wel een beetje te twijfelen of ik de deken af kan laten omdat ze nu weer wat minder weer voorspellen, ze had een gevoerde waterdichte deken op.
Ze staat 24/7 in de wei met een ruime schuilstal.
Wat kan ik nou het beste doen?

MiesEnRijk

Re: Haflinger deken aflaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:35

Dan had je denk ik het beste gewoon een normale regendeken die niet gevoerd is op kunnen doen..
want je gaat nu van een warmere deken naar helemaal geen deken en een regendeken 0 grams geeft toch ook nog wel een beetje warmte en vooral als ze 24/7 buiten staat.
ik zat gister ook te twijfelen maar omdat het vanacht toch nog wat fris was heb ik mijn regendeken gewoon op gelaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:45

Lastig.. hoeveel grams?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:48

De mijne stond eergister zwetend onder een 0 grams regendeken.
Hij is half geschoren, maar heb de deken nu toch maar af gelaten.
Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft en als ze een schuilplek hebben en genoeg ruwvoer om zich warm te houden dan zal dat wel goed gaan.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:02

Als ik hier naar de wintervachten kijk zijn die toch al behoorlijk aan het afnemen momenteel. Maar die staan de hele winter zonder deken buiten met schuilstallen en gaan dus zelf met het weer mee. Hier is het vandaag wel waterkoud en ik weet niet hoe het bij jou is nu. Het klinkt wel naar een iets te grote overgang met deze temperatuur van deken naar niets dus ik zou het even goed in de gaten houden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:05

@Kbk, geen idee hoeveel grams die deken is....
Staat dat ergens in?
Ik heb die toen ik hafje kocht er bij gekregen...

@Amanda, ze zweette niet onder de gevoerde deken dus te warm zal ze het niet gehad hebben denk ik.
Maar ze was wel warm eronder.

@Perrokai, ja hier is het behoorlijk fris buiten nu....

@Miesenrijk, ja zal eens gaan kijken naar een ongevoerde regendeken, is de overgang niet zo groot straks....

Heb haar inmiddels haar deken weer op gedaan voor de zekerheid.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:07

Ik heb die van mij (quarter, niet geschoren, hele winter met deken gestaan, overdag buiten, 's nachts op stal) sinds maandag zonder deken staan. Nu twijfel ik weer want komende nachten wordt het flink koud (ongeveer +3), maarja overdag weer 12+ graden...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:50

@Yessy, ja moeilijk he!
Op dagen dat ik vrij ben is het geen probleem om gauw even een deken af of op te doen....
Maar de komende twee dagen moet ik werken en kan dan dus niet......

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:53

Die van mij heb ik sinds 2 dagen zonder staan van een gewassen 100 grams (dus zal een 75 grams zijn) naar bloot.

Zat wel idd te twijfelen over de regendeken maar ach.. ze staan in de ochtend een paar uurtjes buiten en de rest binnen Het is wel goed zo.. hij is trouwens racestreep geschoren.
Gisteren was hij niet koud dus vandaag even voelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:55

hier staan de ongeschoren paarden zonder dekens en daarvoor al een week of 2 onder O-grams regendekens...
Zelfs mijn geschoren merrie stond gisteren bij 18°C buiten zonder deken en vandaag een 0grams regendek, gewoon om de in wind wat tegen te houden, eenmaal ze verhaard is gaat bij 13°C er ook geen regendek meer op...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 12:20

Jammer dat het snachts nog zo afkoeld en zelfs een beetje vriest, anders had ik de deken voortaan afgelaten.....
Maar gister zweette ze niet onder de deken dus denk dat ze het dan nog niet te warm heeft...

_simon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:22

het gaat ook weer iets ouder worden rond de 5 graden

dus dan hebben ze overdag opzich ook nog wel de deken nodig

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:53

Heb vandaag gevoeld en ze was niet nat onder de deken maar het was wel erg warm en broeierig...
Zouden de verschillen nog steeds te groot zijn tussen overdag en snachts?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:02

Vannacht wordt het weer rond het vriespunt, dus idd grote verschillen. Vanaf woensdag/donderdag wordt het 's nachts 7+ graden, dus dan ga ik de 0 grams er op gooien i.v.m. regen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 22:21

Sinds zaterdag staat ze zonder deken, ze is nu wel heel erg aan het verharen ineens...
Is dat normaal?

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:20

justdiesel schreef:
Jammer dat het snachts nog zo afkoeld en zelfs een beetje vriest, anders had ik de deken voortaan afgelaten.....
Maar gister zweette ze niet onder de deken dus denk dat ze het dan nog niet te warm heeft...

Ik denk ook niet dat het goed is als je paardje het warm heeft onder een deken, als ik eerlijk mag zijn. Haflingers hoeven in principe heel de winter geen deken op omdat ze wel wat kunnen hebben, net als shetlanders, ijslanders etc.
Ikzelf heb een appaloosa die bijna geen wintervacht heeft maar die krijgt alleen een deken op 100 grams als het onder de 0 graden is, in principe is het zo dat je (dit geld alleen voor wedstrijdpaarden!!!) pas een deken op hoeft te doen als het onder de 10 graden is.
Denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken dat je haffie het koud heeft, als het midden winter is kan ik me heel goed voorstellen dat je een deken op doet hoor daar niet van :j

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:55

Annickkii87 schreef:
justdiesel schreef:

Ik denk ook niet dat het goed is als je paardje het warm heeft onder een deken, als ik eerlijk mag zijn. Haflingers hoeven in principe heel de winter geen deken op omdat ze wel wat kunnen hebben, net als shetlanders, ijslanders etc.
Ikzelf heb een appaloosa die bijna geen wintervacht heeft maar die krijgt alleen een deken op 100 grams als het onder de 0 graden is, in principe is het zo dat je (dit geld alleen voor wedstrijdpaarden!!!) pas een deken op hoeft te doen als het onder de 10 graden is.
Denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken dat je haffie het koud heeft, als het midden winter is kan ik me heel goed voorstellen dat je een deken op doet hoor daar niet van :j

Klopt dat ze dat in principe niet hoeven.....
Maar mijn haflinger is van een warme stal waar ze de hele dag in stond eind november ineens verhuisd naar een koude wei. Dus dan vond ik het wel noodzakelijk om een deken op te doen, ze had echt nul komma nul wintervacht....
En ze viel precies met haar kont in de boter wat koud betreft want 2 dagel later lag er al dat pak sneeuw....
Maar ze loopt inmiddels al weer een tijdje dekenloos rond, denk dat ik komende winter zowiezo geen deken meer gebruik.

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:09

oww oke dat veranderd de zaak natuurlijk, dan had ik haar ook een deken opgedaan ja. Nouja veel plezier met je paardje dan maar he :D