Apart scheer (wel niet) geval :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Apart scheer (wel niet) geval :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 01:15

Hallo bokkers,
je komt nu weer allemaal toppics tegen met mensen die vragen of hun paard wegens ouderdom > niet door vacht heen komen of gewoon dikke wolle shetjes moeten scheren ...
Nu heb ik een pony die niet te dik in haar wintervacht zit ,,maar het gewoon (te) snel warm heeft..
Nu als ik een uur gewoon les heb gehad is haar hele hals bijv. nat..
En ook al die irritante haren die uitvallen...

Het liefst wil ik haar dan ook gewoon deels kaal hebben ,maar... ze geniet nu juist weer zo van dat ze dekenloos mag (ze stond harstikke te zweten onder haar 200 grams...)

Nu zit ik dus in 2 strijd.. we rijden gemiddeld 4 a 5 a 6 keer per week. Zowieso 1 x per week les en voor de rest denk ik 2 of 1 keer een buiten rit en de rest ook intensief (net als les)

maar.. wel of niet scheren? Het is dus niet dat ze te dik zit (in haar vacht) ,maar dat ze het gewoon zo snel warm heeft..
Ze is voorgaande jaren wel altijd geschoren (in de winter) ,maar dit jaar niet.. (te koud > kon toch niet rijden)

En wat voor deken moet ze dan op ??

tamary

Re: Apart scheer (wel niet) geval :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 02:07

Streep over de hals (langs de luchtpijp) en middelste deel van de borst scheren, dan kan ze de warmte kwijt zonder een deken op te hoeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 02:48

Wil je nu nog scheren? Zou ik niet doen. Krijg je een hele lelijke zomervacht van.
Tegen uitvallende haren helpt alleen rossen.
Tegen zweten helpt het paard laten afkoelen met een zweetdeken.
In de zomer hoeft ook dat niet, als je ze uit de tocht gewoon laat drogen.
Aankomende winter wel weer scheren, en afhankelijk of ze hele dagen buiten komt, met een gevoerde regendeken buitenzetten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:33

en als ze gezweet heeft na het werken even lekker afsponzen of afspuiten om het zweet (jeuk) eraf te halen. Water droogt sneller dan zweet. Daarna kan je evt een fleece of wollen deken erop doen als het waait tegen het koud worden. Maar als het regent worden ze ook nat, Of als je een buitenrit in de regen maakt. Ik spuit al vluchtig af en laat haar dan lekker rollen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:35

Veel te warm nu met deken. Bij ons zijn ze allemaal af.
Ik zou nu ook niet meer scheren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:38

Ik doe zovaak nog in deze tijd van het jaar scheren (vaak nog een maand later, dan zit de shet namelijk nog vol in zijn wintervacht..), vacht word er niet lelijk van.. Ik zou lekker een jachtstreep scheren, wat de eerste reachte ook al zei alleen dan trek je hem nog door over de buik richting kont.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QI4SFRA.jpg

7 of 8 dus

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:44

gewoon scheren. je kan een jachtmodel doen, dan hoef je geen dikke deken op, en dat van de zomervacht is onzin, ik heb die van mij vorige maand nog geschoren. je zomervacht wordt gewoon net als normaal. misschien iets dunner

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:46

het is normaal dat een paard in deze periode zweet tijdens/na het rijden :+ Daar gaan ze niet dood van hoor.
Ik zou niet meer scheren, maar gewoon de deken aflaten & flink poetsen zodat die 'vervelende haren' snel weg zijn ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:10

Doubtless schreef:
het is normaal dat een paard in deze periode zweet tijdens/na het rijden :+ Daar gaan ze niet dood van hoor.
Ik zou niet meer scheren, maar gewoon de deken aflaten & flink poetsen zodat die 'vervelende haren' snel weg zijn ;)

Ja ,maar alleen niet dat het langzaam duurt voor ze droogt is.
apple01 schreef:

Lees even beter voor je zo'n onzin reactie geeft ;)
Deken is af en als ik haar ga scheren dan pas komt er weer een deken op
PBA_ schreef:
en als ze gezweet heeft na het werken even lekker afsponzen of afspuiten om het zweet (jeuk) eraf te halen. Water droogt sneller dan zweet. Daarna kan je evt een fleece of wollen deken erop doen als het waait tegen het koud worden. Maar als het regent worden ze ook nat, Of als je een buitenrit in de regen maakt. Ik spuit al vluchtig af en laat haar dan lekker rollen.

Dat kan nu nog niet ;) en het gaat mij meer om dat ik na het rijden bijv. op schhooldagen soms gewoon te weinig tijd heb om een hele poos te wachten (ze droogt langzaam..)
Cassidy schreef:
Wil je nu nog scheren? Zou ik niet doen. Krijg je een hele lelijke zomervacht van.
Tegen uitvallende haren helpt alleen rossen.
Tegen zweten helpt het paard laten afkoelen met een zweetdeken.
In de zomer hoeft ook dat niet, als je ze uit de tocht gewoon laat drogen.
Aankomende winter wel weer scheren, en afhankelijk of ze hele dagen buiten komt, met een gevoerde regendeken buitenzetten.

Zomervacht word lelijk = onzin. ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:11

Waarom kan afsponzen nog niet of afspuiten? Op die manier is ze veel sneller droog.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:19

Als een paard zweet word dit door de vacht naar buiten getransporteerd.
Na het rijden is goed uitstappen dus belangrijk. Hiermee droogt de ondervacht, rollen in een droge bak helpt nog beter.
Ik heb juist het idee dat als je ze met een lange vacht gaat wassen dat ze langer nat blijven omdat dit niet natuurlijk is.

Ik zou het dek nu zeker af laten, goed uitstappen, laten rollen en verder die losse haren maar voor lief nemen over een paar weken is dat weer weg.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:30

Wie heeft het over wassen??? Zweet verdampt minder snel dan water. Ik merk daar echt altijd duidelijk verschil in. Daarom spuit ik haar af als ze gezweet heeft, plakt meteen minder en is dus prettiger voor haar, daarna gaat ze lekker rollen. Ze is binnen no time droog, sneller dan als ik niks doe. Probeer maar uit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:26

Okky schreef:
gewoon scheren. je kan een jachtmodel doen, dan hoef je geen dikke deken op, en dat van de zomervacht is onzin, ik heb die van mij vorige maand nog geschoren. je zomervacht wordt gewoon net als normaal. misschien iets dunner

jachtmodel is wel kaal op hoofd, benen en zadelplek na

TS het is idd niet abnormaal dat paarden bij deze temperaturen gaan zweten en zeker niet na een uur rijden. Mijn merrie is geschoren en die zweet nu ook terug in de hals en soms op de flanken. het is gewoon op korte tijd 10°C warmer. Mijn e heeft nu ook alleen nog een 0grams regendek op,die stond ook te zweten onder een 150grams.
De bezweette plekken afspoelen helpt om sneller op te drogen.
indien het zweten echt extreem is, dan kan je aan de onderkant van de hals een streep eruithalen. Op deze maneir kan je pony/paard meer warmte kwijt zonder dat je terug een deken moet opleggen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:07

Citaat:
(ze stond harstikke te zweten onder haar 200 grams...)

Uit je OP. Wanneer is stond? Ik dacht tot voor kort... En die van ons hebben echt al even geen deken meer op...

Bovendien:
Citaat:
apple01 schreef:

Lees even beter voor je zo'n onzin reactie geeft
Deken is af en als ik haar ga scheren dan pas komt er weer een deken op

HOEZO onzin reactie. Ik heb dat gedeelte opgepakt. Dit is erg relevant in een topic over scheren en zweten.
Bovendien beschuldig je mij ervan dat ik niet goed gelezen heb. Heb ik misschien ook niet. Ik ben ook dyslectisch.
Dat weet je dan misschien niet (zie profiel) maar om dan te zeggen dat het een onzin reactie is.. Het is niet zo aardig om te zeggen 'Lees even beter...' Alsof ik zeg dat je je paard niet meer in de wei moet zetten omdat ze zweet. En zelfs dat is geen onzin reactie want die reactie kan ook komen door gebrek aan kennis. Een onzin reactie zou zijn dat je pony een mooi hoofd heeft.
Een ander zegt toch ook dat het normaal is dat een paard nu zweet als je gereden hebt...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:17

Ik zou niet scheren, maar gewoon even geduld hebben. Over een paar weekjes heeft de natuur dit probleem alweer helemaal zelf opgelost. Zweten is toch niet erg? Zolang ze goed op adem zijn en afgekoeld zijn, is er niets aan de hand hoor. Laat je paard na het rijden even rollen in de rijbak en dan is hij weer droog.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:35

als na een uur lessen de hals nat is, vind ik het nogal mee vallen.
als ik les heb gehad, is ze van top tot teen in het schuim. en ze is geschoren.
maar ik ben blij dat ze zweet, dan kan ze in ieder geval de warmte kwijt.
iets natuurlijks moet je toch niet willen tegen houden?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:42

Ik heb niet geluisterd toch... Ik heb haar helemaal geschoren en gewoon zonder deken gedaan :) Ze zal het niet koud hebben en anders dan moet ze het maar zelf warm krijgen

Grapje! ik laat haar lekker in haar vachtje :)
Bedankt voor jullie adviezen!