Mijn shet heeft sinds enkele weken dat hij regelmatig staat te schuren. Hij heeft hierdoor ook op zijn hals aan beide kanten kale plekken gekregen. Ik poets hem regelmatig, maar zn wintervacht laat nog niet zo hard los. Ik heb hem ook al gecontroleerd op beestjes maar die heeft hij niet. Hij schuurt ook niet tot op de huid, maar tot op een hele korte vacht.
Iemand een idee wat dit kan zijn? En wat kan ik doen om hem te helpen, dat hij zo min mogelijk jeuk heeft? Ik zit zelf al een tijdje met scheren in mn hoofd, maar durf dit niet zo goed te doen wegens de zomervacht..
Hij is verder gezond, wordt dit jaar 9 ik heb hem 4 jaar, en hij heeft dit nog nooit eerder gehad. Wel heeft hij in de zomer veel jeuk, maar in de winter en met die vrieskou niet.
Waarschijnlijk toch de oude vacht die los gaat laten. Kijk het gewoon even aan en ga hem lekker poetsen. Een shetlander scheren lijkt me niet echt een optie
Maar als de oude vacht los laat, en hij daar zo'n jeuk van heeft, dan zou ik dat met poetsen toch ook moeten merken? Met poetsen haal ik er amper haar van af, eigenlijk alleen maar waar hij zelf kapot heeft geschuurd en dan de haren die niet zelf al weg zijn gewaaid. Die haren die ik er af haal die haal ik dus niet uit de pony zelf. Hij heeft het ook alleen maar op zn hals, niet op andere plekken, en nergens laat zn vacht al los..
Ik heb mijn shetlander nu 4 jaar en dit is het eerste jaar dat ze hetzelfde heeft. Het is van de ene op de andere dag koud geworden en nu wordt het op dezelfde manier warmer. Ik denk dat dat het probleem is. De welsch pony van buren heeft het ook en een shetlander van een vriendin van me heeft het ook. Geen beestjes te zien en nog niet erg veel losse haren. Ik poets haar regelmatig (of laat dat doen ) en verder krijgt ze lijnzaad om haar een beetje te helpen. Verder is het denk ik afwachten maar!!
Ik denk ook dat het met het weer te maken heeft. Dan weer warm dan weer koud. mIsschien toch gewoon warmte plekken of iets dergelijks. Je kunt altijd je dierenarts even bellen om te vragen als hij het weet.
Chubby
Geplaatst: 07-03-11 16:09
Wat je kunt doen is de veger van een bezem zodanig monteren op een muur of paal, dat hij daar lekker aan kan schuren. Daarmee schuurt 'ie zich minder kapot.
Mijn Tinker (dik in het haar) heeft dit ook ieder voorjaar. Puur een jeukprobleem door de dikke vacht..
dit probleem heb ik ook al met mijn pony, dus ik volg dit efkes Ik heb van de week wel weer een keer een vitamineshot gegeven, ik weet niet of dit echt helpt (misschien dat ze wat moeite hebben met de overgang van koud/warm/koud/warm) maar ik had het idee dat het vorig jaar wel minder was daardoor dus misschien ook iets voor jou pony?
Kan het zijn dat hij jeuk heeft van de rui? Vaak is dit wanneer ze al wel aan het verharen zijn maar nog onder deken staan. En zijn de 'kale' plekken plekken met nieuw 'zomer' haar of echt kaalgeschuurde plekken?
Anoniem
Geplaatst: 10-03-11 14:10
Hij staat zonder deken, en de kale plekken zijn echt kaalgeschuurde plekken, dus geen nieuw zomervachtje. Ik zal er van het weekend wel even een foto van maken.
is je shet al oud? mijn shet had het ook en hij had de ziekte van cushing, gepaard met een enorm dikke vacht, niet goed uit de rui komen en enorme jeuk...zoek anders eens op cushing, daar staan veel meer symptomen van de ziekte
Zoals in de openingspost staat wordt hij dit jaar 9. Niet oud dus..
haukieboy
Geplaatst: 10-03-11 20:14
ER zijn op het moment veel paarden met rainrot. Hou het dus wel even in de gaten! Want dan moet je paardje toch echt aan de antibiotica.
lonnie
Geplaatst: 10-03-11 20:14
hoeft ook niet per se met leeftijd te maken hebben, maar oudere shetten komen over het algemeen wel slechter uit de rui, vandaar mijn vraag. Hier op bokt loopt een topic over cushing en in de wiki kun je ook informatie vinden
mijn shet heeft het ook, vorig jaar heb ik haar voor het eerst geschoren en dat is goed bevallen dus binnenkort moet ze er weer aan geloven maar die van mij schuurt zichzelf echt tot bloedens toe open