Ander gedrag per seizoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjtal

Ander gedrag per seizoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:06

Misschien hoort deze topic bij gedrag, maar ik heb een vraag over seizoens gerelateerd gedrag :)
Bij mijn verzorgpony merk ik dat ze in de zomer veel meer relaxed is en in de winter bijna niet te rijden.
Merken jullie dat ook? Wat doen jullie eraan? Hoe doen jullie paarden/pony's verzorgpaarden?
Ik ben benieuwd :j

myk_en_shant

Re: Ander gedrag per seizoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:11

vaak staan de paarden en pony's 's winters veel binnen en kunnen daardoor niet de energie kwijt, die ze zomers door het vele buiten staan wel kwijt kunnen.
de temperatuur kan er ook mee te maken hebben. als het heel warm is loop je zelf ook niet zo hard meer, dus waarom zou je paard / pony het wel doen. als het koud is wil je zelf ook wel een stapje harder lopen om weer warm te worden. en dit geld natuurlijk dan ook voor je paard / pony.
dus de beste oplossing is voor de winter of je paard / pony voor het rijden even los te gooien of even te longeren als ze heel erg druk zijn bij het rijden. ongelukken kun je beter voorkomen dan genezen, vind ik.

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 12:43

Dat is zeker waar! Ik longeer haar ook voordat we gaan rijden :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:47

Ja ik merk het ook en mijn paard (IJslander) staat het hele jaar dag en nacht buiten ;) In de zomer is het best een duffe knol, terwijl hij in de winter veel meer energie heeft. Zodra het vriest en/of sneeuwt loopt hij lekker door :D Sowieso werkt hij graag hoor, maar in de zomer gaat het net wat minder snel en als het klammig is laat ik 'm maar liever staan, dan kan hij z'n warmte niet goed kwijt. Wanneer ik hem in de zomer uit de wei haal zie je hem denken: ohneeeeeeeeeeeee, niet aan het werk! :oo Die uitdrukking verandert meteen wanneer ik hem onder de slang zet en lekker afspuit, koekje erin, knuffel en weer op het land... wanneer het te warm is hoeft hij niet te werken, hooguit 's avonds laat of 's ochtends voor 9 uur.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:54

mijn paard is een beetje andersom, die is in de winter gewoon, af en toe wat hyper maar verder lekker te rijden, en in de zomer word het echt een hitte-petitje :') hoe warmer hoe lekkerder hij in z'n vel komt te zitten denk ik, gisteren kwamen er al wat vrolijkheids bokjes uit, en heeft hij een dik uur gespeeld samen met een andere ruin, steigeren, happen, proberen deken en halster af te doen :')
ook denk ik dat hij regen minder leuk vind dan zon, hij staat iedere dag buiten, in de winter in de paddock en in de lente/zomer/begin herfst in de weide. Als hij in de regen staat gaat hij toch sneller bij het hek staan, als hij in de wei staat gaat hij alleen bij het hek staan als hij hoort dat er gevoerd word :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:07

Het ligt denk ik ook wel aan het ras of type. De halfarabier (arabier x paint) bij ons op de wei is ook actiever in de zomer. Mijn ijs en mijn eerste bijrijdpaard, een haflinger, vinden het leuker in de winter.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:25

HEt verschilt vak per seizoen per paard.
Mijn haflinger is meestel met de ruiperiodes echt NIET breef en betrouwbaar, meesetal net voor die periodes en als de rui dan is dan is het weer goed.

Normaal kan ik er met mijn zoontje van bijna 3 jaar samen op rijden , maar dan echt niet ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:30

Ja hoor herkenbaar, die van ons is nu ook echt een draak met rijden, schrikt overal van of gooit de handrem erop terwijl hij normaal doodbraaf is. Maar ja, de lente he :D

yellowhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:55

herkenbaar (:
in de winter val ik er al-tijd meer af dan id zomer. :)