Winterhard paard wanneer regendeken af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Winterhard paard wanneer regendeken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 11:32

Hoi,

Mijn merrie staat sinds dit jaar voor het eerst onder een regendeken. Wel o-grams.
Ze heeft een aardige wintervacht eronder. Die had ze al voor de deken op ging (medisch advies van mijn dierenarts). Nu de temperatuur weer boven de 10 graden komt is het niet echt koud meer :brr: Ze is behoorlijk in de rui. Wanneer kan ik nu het beste de deken gaan afhalen? Ik wil beginnen met de droge dagen en als het warm is. Deken kan altijd weer om als het nat en kouder word.

Willeke

petitparis

Re: Winterhard paard wanneer regendeken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:48

Onze ongeschoren paarden hebben geen al te dikke wintervacht doordat ze vroeg onder een 200grams deken staan. Maar deze doen wij overdag af bij temperaturen boven 12°C en droog, niet te winderig weer. Indien het regent of veel wind, dan doen we tot een 15-16°C een 0grams regendeken op.
Dus ik zou denken dat jij vanaf 10°C en droog, niet teveel wind wel je deken kan af doen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:30

Ik heb mijn pony laatst met het mooie weer haar regendeken af gedaan en staat nu naakt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:37

wij hebben ong hetzelfde beleid als petitparis

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:14

ik zou hem nog even ophouden. de temperaturen schommelen nu nog te veel. vanochtend was het echt nog koud.
zodra de temperatuur stabiel rond de 10 graden blijft kan je deken gemakkelijk af, tenzij het flink gaat regenen bijv. dan zou ik hem wel weer op doen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:18

ik hou mijn 200 gram bij ongeschoren nog even op zodra het een constante temperatuur tuur is van 10 graden gaat de regen deken op ( bijna geen vacht is het plus 15 gaat de deken af..

ik zou bij 10 graden dan jou deken af halen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:50

Een 0-grams bied geen warmte enkel bescherming tegen regen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:03

en tegen wind, en dat kan voor sommige paarden net dat beetje extra zijn wat ze nodig hebben.

(al kies ik persoonlijk in de winter niet voor een 0 grams omdat ik bang ben dat die de haren platdrukt en het paard zichzelf daardoor minder goed warm kan houden)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:38

Ze leeft nog steeds en doet het prima.
In het zuiden is het zowiezo warmer dan in het noorden van het land dat scheelt ook.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:58

nou hier staat alles ongeschoren met een vachtje nog onder een bucas met fleece voering (vergelijkbaar met 100gr) dit laat ik zeker nog wel even op tot alles konstant word,deze staan 24/7 buiten ons andere paard heeft nog 200gr op en ook ongeschoren met een mooie dunne vacht van zich zelf.ik zou de deken nog op laten

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:31

Onze Fries heeft denk intotaal 2 maanden onder een dikke deken gestaan.
En eergisteren met héérlijk zonnetje en een graad op 7 zelfs zonder deken gestaan ! Maar onze fries heeft het altijd heel warm...

Mijn koukleum KWPN'erje heeft nu nog een gevoerde 100 gr (?) winterdeken met hals om.Tenzij het warmer word , boven de 7 graden , wel met zon , dus best warm ;) dan krijgt hij een 0 gr. regendeken om.

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 03:09

onze 2 haflingers hebben alleen een ongevoerde regendeken op als het regent of de stomme rot oostenwind meer niet ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:22

Bij mijn paardje is die al een week af, geen problemen.

Wat zeg ik, al bijna twee weken is die al af.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:41

staat paard 24/7 buiten of alleen overdag ?

hier toevallig vorige week de kapotte deken voor een nieuwe vervangen

in principe als je begonnen bent met een deken deze ophouden tot het stabiel boven de 10 graden blijft
nu is het soms met wind en windrichting nog erg guur al is het uit de wind in het zonnetje lekker
temperaturen schommellen ook nog alle kanten op
dus ongeveer over een maandje kunnen de dekens weer af

kijk als je nu een lekker (zonnig) droog dagje hebt kan die deken best wel even af
paard lekker rollen .. maar doe m daarna dan weer op

en kijk naar je paard , ene is kouwelijker als de andere
en je poets gedrag , poets je veel (huidvetten) of weinig (lekker veel stofjes en vetjes in de vacht die helpen om hem warm te houden) heb je een natte klei weide of droog zandje
etc etc

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:45

Mijn paardje staat 24/7 buiten met stal en veel ruwvoer.
Ze had daarvoor al weken een regendeken op en die geeft ook geen warmte.
Ik ben van mening dat paarden veel meer kunnen hebben, dan wij denken.
Ik heb de deken met mooi weer af gedaan en toen is het langer dan een week droog geweest, regen in combinatie met wind is voor mijn paard het ergste.
Vanaf het moment dat de deken af gaat, kan het paard zich weer zelf aanpassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:10

Op een paard met een wintervacht zou ik geen regendeken leggen. De regendeken verhindert het recht opstaan van de haren, een paard kan het kouder krijgen met een 0 grams regendeken dan met zijn eigen bontjas.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:58

Cassidy schreef:
Op een paard met een wintervacht zou ik geen regendeken leggen. De regendeken verhindert het recht opstaan van de haren, een paard kan het kouder krijgen met een 0 grams regendeken dan met zijn eigen bontjas.

Daarom lekker af, gaat prima.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:00

Een regendeken zonder fleece voering kun je gewoon op en af doen.. Ik doe hem alleen soms een paar dagen op als ik wil dat ze schoon of droog blijven..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:13

jesito schreef:
Cassidy schreef:

Daarom lekker af, gaat prima.

denk dat ik net als velen ook een dekentje ophebben voor hun eigen plezier :o
wij hebben hier erg vette klei die erg lastig te verwijderen is en 2 paarden die daar erg graag in het
modderigste deel willen en gaan rollen ,paarden kunnen droog etc staan (loop stal) maar ja .. die modderpoel is uiteraard veel lekkerder :P

de een heeft een zeer gevoelig huidje en daar kan dan echt geen tuigage omheen als er nog iets van zand tussen zit
en vind het helemaaaal niet lekker als we de klei klonten van het lijf willen halen (met borstels of water is m om het even)
de ander heeft daar geen last van en die staat "lekker bloot"

slechts het schoonmaken (ontkleien, hangen echt binnen 1 dag hele klonten aan ) van de benen is al een drama (erg tijdrovende bezigheid maar ivm huidproblemen als we het niet doen wel noodzakelijk , om het ontkleien van staart en manen maar niet te hebben )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:32

Nickyu, je hoeft jezelf echt niet te verdedigen hoor.
Als jij lekker een dekentje erop wilt, ben ik de laatste die daar wat van zegt.
Maar mijn paardje is met pensioen en ik merk met op doen dat ze hem op een gegeven moment zat is.
Dus toen het effe kon heb ik hem fijn af gedaan.
Ieder zijn eigen ding, toch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:56

Mijn paard is ook niet blij met de deken, dus als het enigszins kan, zou ik hem er permanent aflaten. Maar mocht er regelmatig op gereden worden en ik haar niet schoon kan krijgen, dan zou er bij mij ook een deken opgaan. Maar dan wel gevoerd.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:48

Mijn heeft niet eens een deken op gehad, en heeft de winter ook overleeft ;)
Maar omdat je paard nu al aan het verharen is zou ik dat deken gewoon af doen,
de meeste paarden verharen nu namelijk, en ze vinden het vast wel lekker om overdag
lekker zonder deken te rollen ofzo, scheelt ook wat geborstel, en als het toch 0 grams is,
helpt het ja ook niet voor warmte, alleen zodat hij niet nat word :P

lb_limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:07

Op zich hoeft een paard niet meer onder een deken, er zijn er veel die helemaal geen deken op hebben al is het nog zo koud. Deze beslissing is aan de ruiter / eigenaar.
Maar een regendeken voor een paard dat weinig beschutting heeft tijdens de regen is zeker geen overbodige luxe en kan ik ook zeker aanbevelen.