bevroren bak, rijden jullie nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billyjb

bevroren bak, rijden jullie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:51

Beste bokkers,

Ik heb een vraagje. Mijn paard reageert altijd erg snel op andere ondergrond. Vanmiddag fantastisch weertje maar superkoud en een zeer licht (dacht ik) bevroren buitenbak. Ik was er even doorheen gelopen en keurde de bak goed, eenmaal op mijn paard liep ie echt op eierschelpen...ik ben afgestapt en nog een keertje over de hoefslag gelopen, en er zaten toch wat kleine bevroren bultjes in de hoefslag.

Op zich was ie redelijk glad, was gisteren nog gesleept.
Ik ben afgestapt omdat ik t niet vertrouwde, een blessure is zo gemaakt dacht ik, nu vraag ik me af, waar trekken jullie de grens?

kleinvosje

Re: bevroren bak, rijden jullie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:53

Ik kom net terug van stal, en heb gewoon kunnen rijden in de bevroren bak. De ondergrond was hard, de bovenlaag los, het was vergelijkbaar met een droge grasbodem in de zomer. Mij paard heeft er in ieder geval geen problemen mee.

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:54

Vandaag vond ik onze buitenbak ook te hard om te rijden en heb dus binnen gereden

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:56

Op stage was de buitenbak ook bevroren, maar de paarden staan zonder ijzers dus wel gewoon in stap getraint (aan de hand, academische rijkunst). Wel liepen de paarden erg voorzichtig.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:58

Ik vond bij ons de bak ook te hard, de paddock viel wel mee ( hier hadden ook al een aantal paarden in gestaan) Maar vond de bak te hard om te rijden, durfde het niet aan.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:00

Ik kon ook lekker rijden! Wij doen na het rijden ook altijd nogeens de bak harken zodat het glad invriest.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:07

kleinvosje schreef:
Ik kom net terug van stal, en heb gewoon kunnen rijden in de bevroren bak. De ondergrond was hard, de bovenlaag los, het was vergelijkbaar met een droge grasbodem in de zomer. Mij paard heeft er in ieder geval geen problemen mee.

Ja dat vroeg ik me dus ook af, want mijn stalgenoot stelt het ook op die manier...Alleen mijn paard reageerde er zo overdreven op dat ik toch ging wankelen in mening...een kleine ophoging hier en daar vond zij geen probleem, dus ik dacht misschien overdrijf ik zelf net zo erg als mijn paard :Y)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:10

Ik heb juist omdat het wat harder was, heel fijn kunnen rijden, de boel was mooi glad en stevig. Hoop echt dat het niet te hard gaat vriezen en de bovenlaag ook vast vriest, heb morgenochtend om 9 uur les ;-)

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:12

kleinvosje schreef:
Ik heb juist omdat het wat harder was, heel fijn kunnen rijden, de boel was mooi glad en stevig. Hoop echt dat het niet te hard gaat vriezen en de bovenlaag ook vast vriest, heb morgenochtend om 9 uur les ;-)

Ik hoop met je mee, en veel succes morgen ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:13

Mijn bak was vandaag helaas ook te hard en aangezien die niet glad ligt neem ik het risico dan niet om te rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:13

Haha, ja, dankje!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:16

Wij hebben nu van zondag 15 januari tot afgelopen dinsdag in de bak gereden maar ook is die bij ons weer bevroren, ik zet mijn paardje er wel gewoon in om even los te gooien en zijn energie kwijt te kunnen, maar aan het werk zet ik hem niet. En wat bij mij ook meespeelt is dat mijn paardje net 3 dagen onder het zadel was, en dus de kans te groot is dat hij gekke sprongen maakt en daardoor uitglijdt omdat het een andere ondergrond is dan normaal of ik eraf val en dan keihard val :( dus ik wacht even een paar daagjes.

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:24

bij ons is de bak ook te hard en voor het ging vriesen is ie ook niet gesleept dus hij redelijk ongelijk en zitten er een boel hobbels zeg maar in.
wij hebben in de buurt een binnen bak waar je voor 50 euro de hele winter door mag rijden en al het hindernis materiaal enz mag gebruiken idiaal. maar ik probeer wel zo lang mogelijk thuis te rijden.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:36

Ik zorg dat m'n bak mooi glad is en als het gaat vriezen kan ik gewoon rijden.
Mijn bak is wel heel droog door een goede drainage, dan blijft hij wel wat zachter dan dat het zand flink nat is en opvriest.

Er zijn wel paarden die gevoelig reageren op een harde bodem net zoals het paard van de TS, dan zou ik er wel wat rustiger mee aan doen. Het paard geeft meestal zelf goed aan wat kan of wat niet kan.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:39

Ik rijd gewoon in een harde bak, zolang hij niet glad is, veel stappen en wat draven..
De bovenlaag is wel gewoon los, mijn paard loopt er niet anders om! :j

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:40

Ik zou vandaag met een vriendin naar haar verzorgpony's toe te gaan, om daarna te gaan rijden in de buitenbak verderop... maar ze ging even kijken of het kon, maar helaas was de bak te erg bevroren... hopen dat het morgen beter is

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:41

Onze bak was niet te rijden vandaag! Ik vind het niet eerlijk voor je paardje om in een bevroren bak te rijden, ga zelf maar eens in een bevroren bak lopen dat loopt echt niet lekker hoor!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:06

Het blijft wel even dit temperatuurtje dus de buitenbakken zullen wel hard blijven voorlopig.

Was de bak niet gesleept @Petrax? Anders kijken of het om een uur of 4 s'middags wat losser is, en proberen dan wat vlak te slepen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:12

beauisvancie schreef:
Onze bak was niet te rijden vandaag! Ik vind het niet eerlijk voor je paardje om in een bevroren bak te rijden, ga zelf maar eens in een bevroren bak lopen dat loopt echt niet lekker hoor!

Als de onderlaag hard is, maar de bovenste laag los, kun je prima rijden hoor, is niets zieligs aan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:14

diega schreef:
Het blijft wel even dit temperatuurtje dus de buitenbakken zullen wel hard blijven voorlopig.

Was de bak niet gesleept @Petrax? Anders kijken of het om een uur of 4 s'middags wat losser is, en proberen dan wat vlak te slepen.

Kan ze beter iets eerder gaan, rond 4 uur word het weer wat kouder.
Je kan inderdaad proberen om de bak iets losser te slepen, succes!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:19

Bij ons wordt, bij vorst, de bak bijna iedere dag gesleept en/of losgetrokken (ligt er aan hoe 'diep' de vorst zit).
Er zit bij ons ook zout door het zand.

We hebben aan paar dagen niet kunnen rijden (geen tijd om te slepen, of de vorst zat echt te diep) maar over het algemeen is het prima te doen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:21

Bij ons op de pensionstal is de buitenbak ook bevroren. En redelijk ongelijk omdat de hoefafdrukken van de vorige dag er nog in stonden. Dus nee, rijden wordt bij ons voorlopig even niks. Gelukkig lopen de paardjs wel lekker inde wei, dus ze komen wel buiten.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:23

Bak is 's avonds voor de vorst glad geslepen :D
En met zout houd de pensioneigenaresse de bovenlaag los. En goed sleepbeleid.
We kunnen nu gewoon doorrijden (de hele winter al)

Super dus!

pukxxkiraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:19

Ik rij dan in de binnenbak xd

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:20

pukxxkira schreef:
Ik rij dan in de binnenbak xd

Aan deze opmerking heb je een boel als je geen binnenbak ter beschikking hebt... 8)7