2,5 jarige deken op volgende winter??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rigolet

2,5 jarige deken op volgende winter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:56

Mijn 2,5 jarige komt november 2011 op stal te staan! Ik ga dan beginnen met longeren en verder beleren! Zouden jullie haar al een deken op doen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:22

Ik zou het zelf niet doen. Tegen de tijd dat je echt gaat beginnen met inrijden en trainen, is het zo ongeveer alweer lente. Even na het werk laten rollen en ze zijn weer droog.

Murthul

Re: 2,5 jarige deken op volgende winter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:22

inderdaad, even laten rollen, stel dat ze echt zou beginnen te rillen wel, maar denk dat het wel goed is om je paardje niet teveel te verwennen, zonder deken kan niet veel kwaad ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:11

Ik ben geen voorstander van dekens, dus mijn antwoord zou "nee" zijn. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:13

absoluut niet, deken is alleen handig voor paarden die volop in training staan en dat doe je niet met zo'n jonkie (persoonlijk zou ik nog even een half jaartje wachten)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:13

Als je in februari wil beginnen met het werk, dan zou ik het wel doen, als je pas in de zomer bezig gaat dan zou ik hem mooi zonder laten staan!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:31

zou nog wachten,
het is niet nodig met het werk wat het beestje vericht.
lekker als hij ingereden is en je echt aan het werk gaat

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:33

November 2011 zit er al een dikke pak haar op, dus deken heeft geen nut :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:34

indd lekker bloot laten staan
na het rijden hebben ze eigenlijk nog niet eens een zweetdeken nodig
goed op adem uitstappen en zo op stal zetten of de wei op

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:36

Ik zou het dan van de zomer beleren. en in de winter af en toe pakken en misschien even 2 maandjes stil zetten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:37

De mijne is nu 2,5 en staat sinds een maand op stal, lekker zonder deken, hij ziet er niet erg charmant uit nu :D
verder loopt hij door weer en wind iedere dag een paar uur op het land.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:39

mmm ik zou het nog niet doen.
dekens zijn pas handig als ze echt zwaar werken en flink zweten, en je zo dus oa het winterhaar tegengaat.
een 2.5 jarige werkt natuurlijk niet zo hard dat dit van toepassing is.
en vrijheid blijheid lekker " bloot" is altijd fijner dan een deken!

ikzelf heb de mijne pas met 3.5 jaar een winterdeken opgedaan ( dus de winter erna) en dit beviel prima

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:50

Ik zou het ook nooit doen...maar ik zou niet snel een paard beginnen te beleren als je richting winter gaat, teveel kans dat je stil komt te liggen door het weer, daarnaast vind ik de winter dat ze 2,5 zijn aan de vroege kant.
Persoonlijk zijn ze bij mij die winter dus nog lekker bloot buiten, en gaan dan ook pas aan de slag als het winterhaar er allang en breed af is (grooot voordeel daarbij is dat je zelf niet zo giga kou staat te lijden met longeren)
De winter dat ze 3,5 zijn eventueel ook nog zonder deken, zo'n eerste winter heb ik toch vaak wel een winterstop, even bijtanken en dan weer oppakken als het weer de goede kant uitgaat. En vanaf dan komen ze jaarlijks vroeg onder deken, net zoals de oudere dieren.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:51

mijne is 3,5 word nu in gereden staat nog met de billen bloot.
volgend jaar krijgt meneer pas een deken om

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:56

Als hij eerder op stal zou komen zou ik het wel doen. Ze zijn dan al mooi wat gewend voor dat je erop gaat.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:32

Ben geen voorstander van dekens. Mijn verzorgpaard krijgt in de winter een dikke vacht, dan is een deken niet nodig, zeker een 2,5-jarige kan wel tegen een beetje kou.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:52

Hangt er wel vanaf of je het paard de hele winter buiten houdt of dat hij/zij de stal in gaat 'snachts en/of overdag. De hele dag binnen dan zou ik zeggen geen deken, maar hangt er ook vanaf hoeveel wintervacht het paard krijgt. Half buiten dan zou ik er toch voor kiezen om met -5 een dekentje op te doen en altijd buiten zou ik zeker wel een lichte deken op doen als het vriest. Maar dat komt misschien doordat mijn Lusitano's ondanks dat ze toch wel wat wintervacht hebben met overdag buiten heel snel last hebben van de kou en gaan trillen. Ook is er niks mis mee om het paard alvast te laten wennen aan een deken. In de opfok staan ze vaak in grote groepen en kunnen ze elkaar warm houden, dan staan ze 'swinters 'snachts vaak binnen en overdag buiten. Ze hebben dan geen deken nodig omdat ze elkaar hebben.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:55

Een deken?
Is hij ziek ofzo?
Mensen moeten eens stoppen mat het ge-pamper van die paarden.
Het zijn geen babies.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:57

Mijn (toen) 2,5 jarige is in november 2010 thuis gekomen. Die staat ook nog met de billen bloot. En wij hebben buitenstallen. Hij heeft altijd in buitenstallen gestaan dus was niet anders gewend. En zoveel kan (en wil?) je toch niet doen tot het voorjaar? Wij willen nu net beginnen met longeren maar natuurlijk niet teveel conditie opbouwen voor het zadelmak maken.....maar goed, het weer werkt nu weer eens niet mee dus wachten we nog even.

Voor wat hij nu doet kan hij best nog een wintervacht hebben.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:02

Pien28 schreef:
Een deken?
Is hij ziek ofzo?
Mensen moeten eens stoppen mat het ge-pamper van die paarden.
Het zijn geen babies.

:= :D :D :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:42

Ik zou ook geen deken op doen, als 'ie niet hard hoeft te werken is dat nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:49

Onze 2,5 jarige komt eind zomer 2011 pas in het beginstadium van opleren, en dan hele winter weer de weide op en voorjaar erna weer draad opnemen :) Expres zo gepland, kan ie de hele winter nog lekker buiten lopen lui zijn :)

Zo'n jonkie kan tegen meer dan je denkt hoor! Zelfs al had ie redelijk weinig winterhaar, hij heeft het tot nu toe altijd heel goed gedaan bij droog, koud weer. Enkel bij de regen en tegelijk vireskou heeft ie winterdek omgehad omdat de schuilmogelijkheden op de weide niet voldeden aan de verwachtingen (bomen en struiken, schuilhok mag niet van de gemeente) en hij toch wel aangaf dat hij het er lastig mee had om warm te blijven ondaks 24/7 constant hooivoorziening.

Nu staat ie in een buitenstal, zonder dek uiteraard en ook als hij buiten mag op de paddock dekenvrij.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:39

Waarom vinden mensen een deken altijd leeftijd-afhankelijk? mijn 2,5 jarige is zo hard in de groei dat hij ondanks onbeperkt hooi en kuil + bijvoeren met ruim krachtvoer nog erg schraal is en het dus makkelijk koud heeft. (ja komt echt van groeien zegt mijn DA ook) Hij heeft dan ook vanaf zijn 2e jaar dekens.. Dus mijn motto is: als jij vind dat je paard het nodig heeft doen, ongeacht leeftijd. Als je er nog niet aan wilt beginnen en je paard heeft het niet nodig, zou ik het ook laten. maar das persoonlijk.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:10

Deken kan juist wel handig zijn, omdat het dier daarmee alvast leert hoe om te gaan met iets op zich/ om zich heen. Het is een goed onderdeel van de training en door er in November alvast mee te beginnen, zal het zadelmakmaakproces ook vergemakkelijkt worden. Het kent immers al wat. Je leert ze op die manier gewoon een heleboel.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:08

Waarom niet?
Mijn 1,5jarige Welsh A pony heeft nu ook een deken op.
(Ze is dan wel wit en gaat van het voorjaar naar de keuring.)
Beginnen met een paard beleren is voor het paard fijner als hij niet zo'n dikke vacht heeft. Mijn Haflinger moest vorig jaar hard werken en zat helemaal niet lekker in der vel. Geschoren en ze voelde der weer top!