Vraagje over mok en close contact chaps

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

touchofpink

Vraagje over mok en close contact chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:32

Vrijdagavond haal ik mijn paardje kreupel uit de stal met een dik warm voorbeen en een plekje in de kootholte: mok. We zijn meteen gestart met droogzetters, veel stappen en been koelen met cooling gel. Nu gaat het al een heel stuk beter, kreupel loopt ze niet meer, plekje begint minder te worden en het been is een stuk minder dik en warm. Na het stappen is het zelfs bijna weer zoals het hoort.

Nu is het zo dat ik voordat ik ga werken met haar ga stappen en na mijn werk elke dag. Ze komt nu even niet in de wei (te nat voor haar mok) en staat dus verder de hele dag binnen. Hier ben ik niet zo blij mee want normaal gesproken staat ze de hele dag in de wei. Wel kunnen ze haar overdag op stal in de stapmolen zetten maar deze heeft geen overkapping dus ondanks dat de stapmolen verhard is liggen er met dit weer toch een aantal plassen in en ik wil niet dat haar been nat wordt.

Ik heb bij de paardendrogist de close contact chaps gezien en wil die nu eigenlijk smiddags aandoen zodat ze toch een half uurtje in de stapmolen kan. Er staat alleen bij deze chaps dat ze niet gebruikt mogen worden als het paard al mok heeft. Heb de paardendrogist gemaild en de reden hiervoor is dat de mok moet kunnen ademen en niet afgesloten mag worden. Dit snap ik maar zou het uitmaken als ik ze een half uurtje of desnoods twee keer een kwartier aan doe met de mok? Dan kan ze als ik overdag aan het werken ben toch even uit haar stal en stappen in de molen. Wat denken jullie?

kehdra

Re: Vraagje over mok en close contact chaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:44

Mijn paard heeft ook mok gehad, had gelukkig geen dik en warm been, maar na het simpelweg behandelen met mokzalf, en daarna vaseline op de haren zodat er geen water bijkomt voor ongeveer een week, was bij mij al voldoende om het weg te laten gaan.
Pikant detail :') : Ziggy staat 24/7 buiten op zand, wat ook gewoon nat is.

Ik ken je paard natuurlijk niet, maar ik zou zeggen, niet te moeilijk doen, drooghouden met vaseline, en smeren met mokzalf...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:46

Ik heb goede ervaringen met Sudocreme. En idd, die close contact chaps heb ik ook gehad, ze gingen heel snel stuk, ondingen zijn het. En ze voorkomen niet dat het been nat wordt.

Ik zou flink smeren met Sudocreme, en paard evengoed in de stapmolen laten zetten maar zonder chaps. Als ze de rest van de tijd droog staat en de Sudocreme dik is opgebracht maakt het niet uit dat het been nat wordt.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:19

Cassidy schreef:
Ik heb goede ervaringen met Sudocreme. En idd, die close contact chaps heb ik ook gehad, ze gingen heel snel stuk, ondingen zijn het. En ze voorkomen niet dat het been nat wordt.

Ik zou flink smeren met Sudocreme, en paard evengoed in de stapmolen laten zetten maar zonder chaps. Als ze de rest van de tijd droog staat en de Sudocreme dik is opgebracht maakt het niet uit dat het been nat wordt.

Kijk daar kan ik wat mee. De behandeling van de mok slaat aan met de penicilline en met vaseline kan de wond ook niet meer ademen dus dat lijkt me niet zo'n goed idee

Marliesje

Re: Vraagje over mok en close contact chaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:03

Ik was wat sceptisch over sudocrem, maar inderdaad het werkt perfect. Ook bij mijn merrie die momenteel ergens staat waar ik geen voorzieningen heb om voor het smeren eventueel een keer te wassen en goed te drogen. Met 2 x per week (door de weeks is het donker voor ik thuiskom, dus kan ik haar niet verzorgen) goed smeren is de mok nu zo goed als weg.