Wie kan mij helpen, schuren in de winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

Wie kan mij helpen, schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:02

Hallo bokkers,

Omdat ik zelf niet meer weet wat het zou kunnen zijn, schakel ik even de hulp van bokt in. Misschien dat er iemand is die mij kan helpen.
Ik heb nog niet zo heel lang een NMPRS pony. Ontzettend lange manen en een mooie volle staart. Bij aankoop waren de manen enzovoort ook in tact en gewoon helemaal netjes. Dit was na het zomerseizoen en mocht het exceem zijn zou je dit zeker kunnen opmerken. Dus zomerexceem zal het niet zijn, en dan zou ze er nu in de winter ook geen last van hebben, dat lijkt me sterk. Het probleem is dus dat ze schuurt, niet heel erg extreem maar wel dat je het kan zien.

* wormkuur heeft ze gehad, plus een herhaling
* Wassen heb ik al gedaan, uiteraard warmwater / solarium met dit koude weer

weet iemand hier misschien raad mee ?
alvast bedankt !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:21

op welke plek schuurt ze dan?
en waarmee heb je gewassen?
wat voor voer krijgt de pony en staat het op gras,samen met andere dieren.
hoe lang heb je haar al en wanneer is het schuren begonnen?
waar heb je mee ontwormd

heb dus heel wat vragen nog voor je :D

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:30

- De plekken waar ze schuurt is haar staart, en haar manen. Maar alleen vooral op de plek waar het halster zit. ( Bovenkant achter de oren )
- Ik heb gewassen met exceem shampo van het exceem paard van een vriendin en later thea tree shampoo
- Ze staat samen met onze andere pony en die vertoont geen tekenen. In de winter staan ze niet op de weide dus dat is niet van toepassing nu.
- De wormkuur die ik heb gebruikt is :Equimax als ik het goed heb, in ieder geval bij de DA gehaald
- Ik heb haar pas 4 maanden, het schuren is zo'n 2 maanden geleden begonnen. Ze doet dit alleen als ze buiten staat in de zandweide/paddock. Op stal doet ze het niet.
- Ze krijgt bij ons hooi, onbeperkt. En een halve pavokoek. ( minipaardje van 83cm )

Hoop dat je zo genoeg antwoorden hebt.

poes

Re: Wie kan mij helpen, schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:34

Welk materiaal is je halster?

Klinkt alsof ze ergens op overreageert, en daardoor ook overgevoelig is aan andere dingen, zoals een stof in het halster (vb chroomgelooid leer).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:36

Kreeg ze bij de vorige eigenaar ook pavokoek?
Daar gaat mijn merrie ontzettend van schuren namelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:38

heb je nog veel van die pavo koeken?

ik heb er echt slechte ervaringen mee bij de shetten, wij hebben ze ook gegeven en 2 er van begonnen toen ook te schuren.
een week of 2 na dat we gestopt zijn met het geven werd de jeuk al minder.

maar er kan toch iets anders aan de hand zijn,mijt ,luis of schimmel kan ook jeuk veroorzaken.
luis hoef je niet altijd te zien en hoeft zeker niet elke shet te krijgen,die van jou kan het dus wel hebben en de andere niet.
dan moet je ze behandelen met een speciaal middel tegen luis en mijt,kun je krijgen bij je veearts.

equimax is wel een goed ontwormingsmiddel,gezien de klachten lijkt me dat er geen wormen zijn die de jeuk veroorzaken.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:40

@Poes: Het is gewoon zo'n halster van HH. Verder geen leer ofzo.

@ Evelli
Nee bij de vorige eigenaar niet, ze stond daar 24/7 op de wei. Daar heb ik eigenlijjk nog helemaal niet bij nagedacht dat het dat zou kunnen zijn. Ik denk dat ik maar vast begin om daar mee te stoppen en aankijk hoe het dan over een week of 2 is. Wat zou dan een alternatief kunnen zijn naast het voeren van onbeperkt hooi ?

@ Ellepel
Het ontwormen hebben we toen der tijd extra gedaan omdat ze begon met het schuren bij haar staart. Toen het na 2 weken nog niet over was, nogmaals een herhaling erachteraan gedaan op advies van de DA. Dus wormen zouden het inderdaad haast niet kunnen zijn. Hierna begon dus het schuren achter haar oren.

Ik heb haar is lopen observeren ( ja ik heb niets te doen :Y) ) en ze doet het eigenlijk ook niet met regelmaat. En de plek waar ze schuurt is ook steeds verschillend.
Wat ik me soms afvraag, is het soms uit verveling?? Maar ze word ook voldoende bezig gehouden ( longeren, wandelen, borstelen ) en staat met een andere pony.
Laatst bijgewerkt door Anouk_17 op 14-01-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:41

Heeft ze een dikke vacht? Ik denk direct aan luis. Middel van de da of helemaal inspuiten met veerust en dat na ik meen 10 dagen herhalen voor het uitkomen van de neten.

Edit: zie dat Ellepel me voor is.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:44

Probeer maar eens te stoppen met de pavo koeken. Verder inderdaad de vacht eens goed nakijken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:44

Je zou een vitaminekorrel kunnen bijvoeren, marstall vito, dodson&horell ultimate balancer, pavo vito.
Mijn merrie jeukte zich echt helemaal stuk van pavokoeken. Zodra ik die niet meer gaf was het ook vrij snel over :)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:45

@ Marion71
ze heeft inderdaad een super dikke vacht, maar verder vertoont ze geen jeuk op andere plekken van haar lichaam. Echt alleen maar haar staart en achter haar oren. Luis kan ik verder zelf niet ontdekken daar moet ik gewoon de DA voor laten komen toch ?
Wat ik eigenlijk wil voorkomen is om haar te scheren, maar met die dikke vacht zal dit dan dus wel moeten.

Verder heeft ze dus vanmorgen haar laatste halve pavokoek gehad, arm ding. Ze is dol op die pavokoeken. Haha en dan kijk ik het is even aan. Misschien stopt ze er dan wel mee.
Laatst bijgewerkt door Anouk_17 op 14-01-11 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:45

ik zou eerst stoppen met de pavokoek
en dan even aankijken hoe het gaat, er zijn paarden die hier jeuk van krijgen.

verder is het belangrijk te kijken of er niet iets van luis of mijt zit.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:52

Ik stop vanaf vandaag met de pavokoeken. Verder zal ik morgen is opjacht gaan naar luis. Krijg er nu al de bibbers van haha. Waar moet ik dan naar kijken, ik heb echt geen flauw idee.
Verder moet ik haar dan toch maar gaan scheren denk ik, want met die super dikke vacht kan ik helemaal niets beginnen. Of denken jullie dat dit niet persee hoeft ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:58

Eerst kijken hoe ze het doet als je stopt met Pavo koeken en opzoek naar luis. Scheren is nu nog niet nodig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:26

wat voor kleur heeft ze?
ik weet dat op donkere dieren luizen echt moeilijk te vinden zijn. :j plekke waar luizen vaak zitten is dus net achter de oren, en onder de manenkam, ook aanzet van de staart is favoriet.
ze zien er uit als kleine langwerpige blichtbruine dingetjes haha, beetje moeilijk omschrijven.

hier staan wel foto's
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... luizen.asp

ter vervaging van de pavokoeken hoef je op zich even niks te doen hoor, 2 weken zonder aanvulling van krachtvoer(want dat is het)
kunnen ze prima,geeft het lichaam ook even de kans om wat schoon te worden zeg maar als ze teveel van het een of ander heeft gehad.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:29

Als je haar kan wassen en dan onder het solarium zetten hoef je dr echt niet te scheren hoor.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:38

Dat zijn idd wel de plekken waar ze jeuk heeft! Achter de oren, staart en manen aanzet niet super erg. Ik kan nu het beste bij de dierenarts even speciale shampoo halen ofniet ??

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:54

Ja, klopt. Als je sebacil meekrijgt, kun je dat verdunnen en haar daarmee helemaal insoppen. Niet uitspoelen of afdrogen.. DA zal je ongetwijfeld vertellen hoe je het moet gebruiken. Mogelijk krijg je ook een ander middel. Sebacil mag officieel niet voor paarden worden gebruikt, omdat het niet geregistreerd is maar wel het beste middel is. Maandag direct de da bellen. Succes!

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:49

Hallo,

Dierenarts toch laten komen want hij moest toch nog komen enten. Heb samen met hem gekeken, konden zo snel geen luizen vinden maar hij dacht wel neten te vinden. Hij heeft me aangeraden toch te scheren zodat we beter kunnen zien wat er gaande is onder die dikke vacht en dan flink te wassen.
( Solarium zou eventueel kunnen maar ik heb hier al zoveel geld voor betaald. Moet dan weer een trailer huren en naar die stal toe enzovoort ) voor mij is het dan voordeliger om te scheren en thuis te kunnen wassen.
Nu moet ik haar dus gaan wassen. Ben alleen helemaal vergeten te vragen aan hem of sebacil schadelijk is voor een dragende merrie. Heeft iemand van jullie hier verstand van ?