Slib van terugtrekkend water maas giftig voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Slib van terugtrekkend water maas giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:46

ik heb een vraag en hoop dat het goed staat bij seizoensvragen:
onze aanstaande wei staat onder water (schijnt elk jaar wel een keer te gebeuren dat er wat water in de wei staat, vooraan, maar het is momenteel extreem) en iemand zei me dat als het Maaswater terugtrekt er een giftige sliblaag kan achterblijven, wat slecht is met name voor de paarden en het hooien. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil dan de grond laten testen (monster nemen) want 25-2 gaan wij overhuizen. Graag reacties hierover!

Arabesk

Re: Slib van terugtrekkend water maas giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:48

Vaak spoelt er met het slib ook veel zware metalen en PAK's aan, dus een bodemanalyse is zeker niet overbodig! Er zijn veel milieu of bodemadviesbureau's bel die eens :j Een analyse (als je zelf het monster neemt) kost 100 euro ongeveer dacht ik.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:49

Bel even met Roer en Overmaas, hun weten waar je wel en niet moet oppassen. Kun je altijd noh beslissen of je monters wilt nemen.
Ik zou me wel afvragen of ik een wei zou willen die elk jaar blank staat :o

Josefien

Re: Slib van terugtrekkend water maas giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:22

@chocobroodje, ik heb van te voren gebeld met het waterschap en men zei me dat eens in de 250 jaar statistisch gezien de wei gedeeltelijk nat zou zijn, volgens vorige bewoners was dat in 1995 (toen hadden we allemaal last in gelderland). maar dit is extreem en volgens waterschap en gemeente abnormaal.. dus dit wisten we niet van te voren..