Paard heeft giga wintervacht, wann goed scheermoment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Paard heeft giga wintervacht, wann goed scheermoment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:31

het is natuurlijk super als een paard een vacht ontwikkeld om zich zo tegen de kou te beschermen. Maar aangezien mijn paard een Ier is, is het echt een giga beer geworden.

In de winter kan ik rustig aan rijden, maar in de lente heeft hij nog steeds een behoorlijk dikke vacht. Hij verhaart ook veel later dan andere rassen volgens mij. Nu kan ik in de lente scheren, maar mijn ervaring is dat je dan ook de zomervacht kunt vernielen, van zwart naar bruin paard en doffe vacht.
Tot wanneer kan ik scheren zonder de zomervacht te beschadigen? wat zijn dus goede scheermomenten?

Ik kan hem nu scheren, maar het is een paard wat 24 uur buiten loopt (schuilstal) en een deken beschermd bijv niet de buik.
Dilemma, iemand tips?

Zodra de vorst over is, wil ik nl echte werk weer gaan oppakken. Een bepaald model scheren is niet afdoende om het hijgen en zweten te voorkomen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:42

Mmz, ik weet niet erg veel over scheren, maar voor mijn gevoel is het nu erg laat. Er zijn nu al paarden aan het verharen (hier ook een) dus dan zit je al met het zomervacht-probleem...

Heb je al eens geprobeerd om hem, zodra die begint te verharen, te ontwormen en een vitaminestoot te geven? Dat helpt hier altijd behoorlijk goed om ze vlot weer in zomervacht te hebben (en poetsen poetsen poetsen natuurlijk)

Verder zou ik denken dat als je paard echt pas laat verhaart, hij nu ook nog geen zomervacht heeft, en je dus best kunt scheren. Alleen dan wel goed inpakken (of evt haren onder zijn buik gewoon laten zitten?) Want op het moment dat het warmer wordt heeft hij misschien al zomervacht aangemaakt en ben je te laat. Kan je dan niet beter volgend jaar gewoon okt/nov al scheren?

TeeGee

Re: Paard heeft giga wintervacht, wann goed scheermoment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:45

Ik heb zelf niet de ervaring dat je de zomervacht kapot maakt, ik scheer mijn paard begin februari altijd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:39

misschien is dat ook nog wel goed idee Esther, om komend oktober al te scheren om zo die behoorlijke wintervacht beetje te remmen.

ik heb vorig jaar in maart geschoren en was echt een lelijke vacht tot aan de zomer. of het heeft te maken met mijn eigen scheerkunsten :-) wanneer is de zomervacht helemaal door? want dan kan ik evt overwegen om echt in de lente nog te scheren bijv.
ik kan nergens echt goede scheermomenten vinden hier op Bokt.
mijn paard verhaard overigens nog niet, in de zomer hangen er nog zeer lange haren onder de buik. het is gewoon het rastype, dus olie vitaminekuur ed heeft daarop helaas geen invloed.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 12:06

ik ga hem nu toch maar niet scheren, missch straks toch weer gedeeltelijk in de lente/zomer.
en dan in najaar missch helemaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:19

ik laat m'n merrie altijd in november ergens scheren en dan is de vacht in het voorjaar nog steeds kort genoeg om goed te kunnen doortrainen en blijft ze dezelfde "dikte behouden tijdens het verharen.

vriendin scheert echter een tweede keer eind januari en haar paard heeft steeds een mooie zomervacht.
Bovendien kan je later scheren naarmate je paard "later" begint te verharen.
Verder is een lelijke zomer vacht eerder een gevolg van je eigen scheertalent. De waterdichtheid is natuurlijk een andere zaak. Als je te laat scheert, tast je deze wel aan.
maar ik heb vorig jaar genoeg paarden gezien die zelfs nog in april of later geschoren werden en die nog steeds een mooie vacht(je) kregen zonder doffe kleur, maar juist mooi glanzend (misschien iets lichter).

maar als je op safe wil spelen idd volgende keer in het najaar scheren en een dikke deken op...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:22

ik heb idd nog niet zo vaak geschoren, dus ervaring ontbreekt nog wel wat :-)
maar aldoende leert men.
bedankt voor je toevoeging.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:15