Wat is wijsheid? Minder kou, volledige vacht met deken op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Wat is wijsheid? Minder kou, volledige vacht met deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:06

k heb dit jaar voor het eerst een deken op mijn paard gedaan, heb haar nou 8.5 jaar. Trof haar een paar weken geleden door en door koud en rillend in de wei aan, ze was gewoon echt niet lekker. Paard op laten drogen en er een water- en winddichte deken op gedaan. Nou is het droog en niet zo koud, maar de deken steeds op en af doen lijkt me ook niet helemaal goed? Ze staat er nou ook echt lekker bij, weer fit, attent en haar eigen vrolijk zelf. Had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ze vind het echt lekker met een extra laagje tegen de kou.
Maar ja, ze heeft wel een volledig ontwikkelde wintervacht, plus die deken.. En té warm is ook niet goed.
Ze is 16 jaar, dit jaar is er artrose bij haar geconstateerd. Kou plus nat plus zere gewrichten was een heel, heel naar en ellendig paard. Nou staat ze zoals gezegd er heerlijk fit bij, ze komt door de sneeuw aangestiefeld 'ha baasje! Eten? :Y) '. Weer helemaal de Jessie zoals ik haar ken.

Maar ja, wat te doen met die deken? Het is een 200 grams deken, wind- en waterdicht van EJ. Deken af doen met temperaturen boven de 5 graden? Een dunnere deken op doen? Ik heb nog nooit met dekens gewerkt, ze hielden zich altijd prima warm in de winter. Help? := :o

Wolken

Re: Wat is wijsheid? Minder kou, volledige vacht met deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:12

Waarom zou je nu de deken af doen als je ziet dat ze er duidelijk van opgeknapt is? Het is nu misschien weer een week of 2 iets warmer, maar dan komt ongetwijfeld de kou weer. Ik zou goed in de gaten houden dat ze het niet te warm heeft onder deze deken, en anders een iets dunnere deken op doen? Ook met de artrose is het prettiger als ze een warm lijf hebben.

Wat sommige mensen ook zeggen, er zijn paarden die gewoon echt een deken nodig hebben tegen de kou / regen. De mijne heeft jaren zonder deken gestaan en heeft een hele dikke vacht van zichzelf, maar nu hij op leeftijd komt, met artrose, lukt het hem niet meer om zichzelf warm te houden. En dan moet je je gewoontes opzij zetten en kijken waar je paardje het meeste baat bij heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:15

Deken hoeft ook zeker niet perse af, het was meer dat ik dus zelf echt geen ervaring met dekens heb en graag ervaringen hoor van mensen met vergelijkbare situaties.

Jessie heeft ook jaren zonder deken gestaan, dag en nacht buiten, weer of geen weer. Nooit geen problemen mee gehad, ze kwam de winter altijd prima door. Nou is het gewoon overduidelijk dat ze het zelf niet meer redt. Haar driejarige zoon staat in precies dezelfde omstandigheden, die is allesbehalve koud en naar.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:19

Hou het dan anders gewoon in de gaten. De mijne houdt nu gewoon deze deken om totdat het echt definitief warmer gaat worden tenzij het 10 graden warmer wordt, dan krijgt hij een dunnere deken op. Al heb ik bij de mijne het idee dat voornamelijk de wind de boosdoener is, niet zozeer de temperatuur. Dat gaat al jaren goed.Ook is het s'nachts toch nog redelijk fris. De mijne staat in een uitloopstal.

Leuk he, paarden die ouder worden.... ;)

karunaJarig
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:20

Met Connor zitten we nu met hetzelfde probleem, die is verplicht naar buiten verbannen een paar weken geleden en zijn spieren trekken die kou niet ondanks zijn dikke vacht. Dus een deken opgedaan en die wissel ik nu om afhankelijk van de verwachte nachttemperatuur. Bij kouder dan -5 is het de 220 grams, tussen 2 en -5 is het 150 grams die hij nu omheeft. Iets warmer is een 100 grams deken en daarboven een ongevoerde regendeken om wind tegen te houden. vandaag redt hij het dus nog wel met 150 gram maar morgen gaat er en dunnere op. We zijn dit zo gaan doen omdat hij bij een hogere temperatuur overdag gaat zweten als hij weer gaat donderjagen met zijn weigenoot. Bij lagere temperaturen met een dunnere deken is hij s ochtends wat stijfjes.

Ik zou kijken hoe ze onder de deken aanvoelt en eventueel een dunnere deken omdoen als ze warm en zweterig aanvoelt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:20

Tja.. het is gewoon even zoeken wat werkt. Dat is echt per paard verschillend.
Ik heb dit weekend bij die van mij de onderdeken er onderuit gehaald. Dus die is van 350 naar 200 gram gegaan. Het is echt aanzienlijk warmer dan vorige week... het vriest 's nachts niet meer zo hard dus ik wilde hem niet helemaal ingepakt laten staan. Als er straks weer echt koud weer aankomt (dus overdag ook redelijk onder 0) dan gaat de onderdeken er gewoon weer onder.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:23

Goed in de gaten houden, ik denk dat het je het beste de deken voorlopig op kan laten ivm het toch nog wel even winter blijft. Regelmatig checken of ze het niet te warm heeft. Denk dat het mee valt maar elk paard is anders.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:53

Temp van het paard zou je kunnen bijhouden om te kijken of ze het te warm heeft. Ik kijk naar de vacht en voel onder de deken. Te heet onder de deken = voor paard al helemaal te warm. Vacht flink opgezet op de hals (poging tot onder deken) en koud aanvoelen onder deken is voor mij te koud. Vaak beslis ik dat wel met combinatie van temperatuur op nemen. En toch blijft het dan wel moeilijk... laatst voeldehet paard gewoon netjes warmig aan, en had ze 36.7 terwilj haar normale temp eind 37 ligt. Tja, wat moet je dan....

ik laat de dekens nu gewoon op liggen, en als ik merk dat ze te heet of zelfs klam onder de deken wordt gaat er wat dunners op.

Dit is oo mijn eerste jaar met dekens. Ben wel wat vroeger begonnen bij mijn paard, die trok de regens aan het eind van het weideseizoen al niet meer en is er een 0 gram opgegaan. Nu staat ze ook met 200 op, ongeschoren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:03

Mijn oude pony van 22 jaar stond een poosje terug ook als enige te rillen en te bibberen v.d. kou.Ik heb hem toen een 200 grams regendeken opgedaan,en hij had het niet meer koud.Toen het niet meer sneeuwde/regende heb ik de deken gewoon weer afgedaan.En hij had nergens meer last van.Ik doe pas een deken op als ik zie dat ze het koud hebben,en doe ze later ook gewoon weer af.Dit geeft bij mijn pony's geen problemen.Soms hebben ze gewoon even een extra jas nodig.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:03

ik zou de deken er lekker op laten liggen en pas afdoen als de temperaturen echt heel erg stijgen.
en dan afwisselen met een wat dunnere deken. zo kun je langzaam afbouwen zodat ze in de zomer wel weer zonder deken kan komen te staan.
het is toch altijd een beetje kijken hoe ze gaan reageren als je de dekens eraf doet.
elk paard reageert weer anders en vind andere dingen fijn.
je hebt nu een 200 grams, dus ik zou hierna over gaan naar een 150/100 grams en dan een zweetdeken opdoen. en maar kijken of ze goed reageert en zo niet weer naar een zwaardere gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:08

Zweetdeken is niet echt mogelijk, ze staat 24/7 buiten en een natte zweetdeken is helemaal dramatisch.

Maar ik blijf het gewoon in de gaten houden, mocht de temperatuur overdag echt stijgen terwijl het 's nachts nog frisjes blijft dan komt er een 100 grams op :j
's Zomers komt ze inderdaad weer zonder deken te staan. De stakker heeft het 's zomers al warm genoeg als koudbloed in de hitte :(:)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:18

je zou kunnen kiezen voor alleen een ongevoerde regendeken als het niet zo koud is, dan is het paard evengoed beschermd tegen de regen en wind, maar is niet te warm. Bescherming tegen de wind scheelt vaak al een stuk.

Mijn paard is dan wel volledig geschoren en heeft 3 verschillende diktes(350, 200 en 0 grams), dat doe ik al jaren en gaat prima, jij zou het met 2 soorten prima toe kunnen, de 200 grams voor koud en de ongevoerde voor minder koud (en niets bij warm weer).

Persoonlijk zie ik het verschil tussen 200 en 150-100 grams dekens niet. Je blijft dat wisselen en ik denk niet dat het paard het verschil erg merkt. Naast dat de "warmte beleving" per deken(merk) ook weer verschillend is (sommige 150 grams dekens zijn warmer dan 200 grams van een ander merk). Dus maak het niet complexer dan nodig is.

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:07

Met een paard van 16 is het misschien wel verstandig om gewoon de deken op te laten! Ze zal de energie er misschien niet meer voor hebben om zichzelf warm te houden!

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:36

Ik hou de temperatuur goed in de gaten en als het droog is zonder deken
en nat of guur een deken op. Als je paard zich goed voelt nu dan zo laten.
Best lastig om daarin advies te geven!