Voorbereiden op vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Voorbereiden op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:09

Omdat ik eigenlijk toch wel graag op nieuwjaarsdag een ritje wil maken en het risico er is dat er dan nog vuurwerk wordt afgestoken ben ik mijn paarden aan het voorbereiden op knalletjes. Ook als training voor oud en nieuw.

Gelukkig krijgen de paarden al heel wat gratis 'training' van jongens in de buurt die nu al vuurwerk afsteken. Ikke de held kom niet verder dan trekbommetjes

Het doet ze al niet zoveel meer, alleen Safino is een held op sokken :+

Horse_

Re: Voorbereiden op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:34

Doet ze inderdaad niet zoveel. Nu is dit wel erg soft vuurwerk idd.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:44

Bij ons geeft de kudde er ook niks om. Ze waren zelfs laatst aan het jagen naast de weide. Ik wou ze naar binnen doen, maar dat wilden ze niet eens. Nouja beter dat ze er niks op uit doen.
Trouwens ff off-topic waar kom je vandaan? Fijn dat er bijna geen sneeuw meer ligt. Hier is de bodem nog lang niet in zicht.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:50

Ik kan toch niet rijden nu door de sneeuw maar had het anders ook niet gedaan. Er wordt hier al de hele week vuurwerk afgestoken en meestal ook nog een week na oud&nieuw hier. Mijn haflinger zal niet heel erg schrikken maar mijn fries wel. Ze stond ongeveer 3 weken terug buiten aan de poetsplaats en er werd toen al wat afgestoken en ze schrok zich een hoedje. Ze stelt zich wat dat betreft ook vaak aan.
Die van jou lijken er inderdaad niet veel om te geven. Fijn zeg!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:50

anoukie88 schreef:
Bij ons geeft de kudde er ook niks om. Ze waren zelfs laatst aan het jagen naast de weide. Ik wou ze naar binnen doen, maar dat wilden ze niet eens. Nouja beter dat ze er niks op uit doen.
Trouwens ff off-topic waar kom je vandaan? Fijn dat er bijna geen sneeuw meer ligt. Hier is de bodem nog lang niet in zicht.

Noord-Holland :D, daar is het heel plaatselijk waar veel en waar weinig was gevallen :j, bij de paarden gelukkig niet zo veel

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:51

Ik weet niet of dit echt wel nut heeft. De paarden kennen jou en het zijn steeds enkele knalletjes. Morgen breekt het in een keer los, is het donker en stinkt het overal naar zwavel.
Ik hoop niet dat je je buurkinderen op deze manier op een idee brengt om vuurwek tussen de paarden te gooien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:53

De woonwijk is verder weg, maar jochies zijn wel bezig om stiekem bij de weilanden het eea af te steken, maar ze blijven wel uit de buurt van beesten. Er lopen heel wat mensen langs die honden uitlaten, dus als ze rottigheid uithalen met de paarden dan wordt dat wel gezien.

In elk geval gaan ze niet meer aan de kletter van rotjes.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:58

Ik denk idd niet dat dit zoveel nut heeft :))

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:01

Die van mij hebben zelfs 2 jaar lang buiten gestaan met oud en nieuw, daar waren ze rustiger dan op stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:02

sanneXjessy schreef:

joh dan toch niet.

Geen idee ook waarom de politie traint met vuurwerk en rook :7

Mijn paarden reageren nu al veel minder heftig dan gisteren en dat is mijn doel. :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:11

Mijn paard blijft er wel wat schrikkerig van. Ik was haar aan het poetsen en op straat waren wat jochies aan het knallen. Bij elke knal stond ze strak en keek gealarmeerd richting de knal.
Echt bang was ze niet maar wel alert. Maar ik hoop idd ook dat door die jochies met hun rotjes ze alvast gewend raken aan het vuurwerk de komende dagen.
Jouw paarden zien er wel relaxt uit.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:24

Arabesk schreef:
sanneXjessy schreef:

joh dan toch niet.

Geen idee ook waarom de politie traint met vuurwerk en rook :7

Mijn paarden reageren nu al veel minder heftig dan gisteren en dat is mijn doel. :Y)

Ja maar dit is geen vuurwerk te noemen :+

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:27

Ik ga gewoon de dagen voor oud en nieuw en twee dagen daarna niet naar buiten, ik wil niet dood... Niet dat mijn paard niet braaf is en tuurlijk kan er op andere dagen ook wat gebeuren, maar er hoeft maar één kneuter te zijn die een rotje naar je gooit... Mijn paard is in eigen weiland hartstikke braaf, maar op de manege oid hoef ik niet met een paraplu aan te komen hoor... Terwijl ik haar hier thuis in bouwzeil kan inpakken dan is nog het enige wat ze doen een zucht geven.

Nee hoor, mij teveel risico. Dan rijd ik maar een week niet buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:18

Ik zou dit toch niet niks noemen.
Ok, het is geen imitatie van een echt gigantisch vuurwerk, maar ik ben benieuwd hoeveel paarden daadwerkelijk helemaal geen schrikreactie zouden geven en zelfs nieuwsgierig zouden komen kijken bij deze knalletjes, zoals deze paarden (en zeker die op het einde) doen.
En sowieso is iedere vorm van schriktraining meegenomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:40

Leuk filmpje. Ik heb gemerkt dat de grootste bangepoepert in de juiste groepsopbouw vrij cool blijft met de jaarwisseling. Maar dat de meest softe in een verkeerde groepsopbouw ook over het land gaat scheuren.
Ik verdeel mijn niet bange leiddieren dus over de groepen, in dit geval 2. Voor de veulens met de hengst en de merrie's op het land de pensionners met voor haar eigen bestwil apart staande stevige merrie van 35 jaar ernaast. Je ziet toch dat ze altijd weer achter haar gaan staan en zij vrij rustig blijft. Op deze manier hoop ik dat mijn jonge dieren het al normaal gaan zien en niet gaan panieken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:34

Wat ben je toch ook weer een dierenbeul he :'), die arme knuffelpony's pesten _O-.

Ik vind het op zich wel een goeie trouwens, maar denk dat je het dan wel met rotjes moet doen o.i.d. nou is die van mij al aardig vuurwerkproof, maar die gekke anda die heeft nog wel wat te leren :=.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:41

Super dat je het probeert, alleen is dit inderdaad niet te vergelijken met dat (rot) knal vuurwerk dat ze afsteken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:44

De trekbommetjes komen op het filmpje wel minder hard over dan in het echt. Verder ben ik natuurlijk met die dingen dichterbij dan de rotjes die op een grotere afstand worden afgestoken, dus het geluidsniveau blijft hetzelfde.

Toen ze nog in Egmond stonden heb ik jongetjes die rotjes afstaken gevraagd of ze telkens op hetzelfde plekje wilden gooien en dan kwam ik steeds dichterbij met mijn paard. Zij lol, ik ook lol en paardje uiteindelijk helemaal rustig :j

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:32

Mijn paard stond vanmiddag samen met haar vriendjes te genieten van het mooie vuurwerk in de verte! Leuk gezicht, ze stonden op een rijtje naar het vuurwerk te kijken! Van de knallen schrok ze zich de eerste keer een ongeluk maar later reageerde ze er helemaal niet meer op.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:19

Mijn paard is met oudejaarsnacht toch heel bang geweest. Stond te steigeren in de stal, met de mond open. Nog 1 paard was ook zo bang maar die stond in een binnenstal. De andere 6 paarden waren wel rustig. Mijn paard kan vanuit haar stal over de velden kijken en daar net de rand van het andere dorp zien, waar dus het vuurwerk en de flitsen voor haar heel goed te zien waren. Terwijl we het licht aangelaten hadden en de radio aan. Nou moet ik voor volgend jaar toch iets anders doen, was wel heel sneu.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:06

hahah wij zijnn gewoon met de paarden het dorp ingelopen om een uur of 7 in de avond en toen werd er her en der als wat vuurwerk afgestoken.
Goede training en dit doe is dan elke jaar,
groetjes

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:00

Op 20 meter van onze wei is een politiehondentrainingsveld. Elke zondag wordt er dan geschoten en blaffende honden en dat soort onzin. Aan de andere kant van het bos is een schietvereniging. Zelfs van automatische wapens en shotguns kijken de paardjes gelukkig niet meer op, het ruiterpad loopt er praktisch langs.
Met oud en nieuw waren ze redelijk rustig, de flitsen vonden ze enger dan het geknal. Ze hebben gewoon buiten gestaan en na 10 minuten kijken, zijn ze weer gaan eten.

Wel een goed idee om te oefenen met die trekbommetjes :)

sandersander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:27

naast onze bak zit een rotweillerclub ofzo en daar oefenen ze vaak met vuurwerk enzo. dus mijn paard is er al goed aan gewend. maar hoe hij er buiten op zou reageren zou ik echt niet weten.

anne12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:34

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:39

Je paarden zijn er weinig van onder de indruk zo te zien! En jij hebt je pleziertje ook weer! :+