oud en nieuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poesjes123

oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:25

Ik maak voor het eerst oud en nieuw mee met mijn paardje:) maar..hij schrikt zich nu al een hoedje als hij een knalerwt hoort. mijn moeder wil hem wel platspuiten maar dat kunnen we niet 3 dagen doen. Ik heb al een radio aan. hij staan in een stal die ook dicht kan maar ik weet niet echt wat ik moet gaan doen,,zal ik de deur open of dicht doen. als hij dicht is kan hij die flitsen niet zien van het vuurwerk maar dan ben ik bang dat hij zich helemaal druk gaat maken omdat hij niet weet waar het vandaan komt. Maar aan de andere kant wil ik de deur wel open doen en dat hij kan zien wat er gebeurt. hij is echt een nieuwschier en wil alles zien..ik hoop dat jullie een paar tips hebben voor mij wat ik kan doen om hem rustig te houden
alvasty bedankt:)

Sodeletuut

Re: oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:27

Staat hij alleen in die stal? Is het niet een mogelijkheid hem op de paddock of wei te zetten, samen met andere rustige paarden? Mijn haflinger stond gewoon niks te doen tijdens zijn allereerste oud en nieuw, dankzij de oudere paarden in de kudde.. En stel dat ze schrikken, dan kunnen ze een stukje rennen, en dat kan in de stal niet..

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:31

Sodeletuut schreef:
Staat hij alleen in die stal? Is het niet een mogelijkheid hem op de paddock of wei te zetten, samen met andere rustige paarden? Mijn haflinger stond gewoon niks te doen tijdens zijn allereerste oud en nieuw, dankzij de oudere paarden in de kudde.. En stel dat ze schrikken, dan kunnen ze een stukje rennen, en dat kan in de stal niet..

Ik zou ze niet zo snel buiten doen als ze echt bang zijn.. als ze van schrik door het draad gaan worden ze alleen maar banger.. gewoon lekker op stal zetten als het even kan met andere paarden maar als je die niet zelf hebt houd dat al snel op natuurlijk..

lekker op stal zetten met eten en afentoe een kijkje nemen! niet te druk ommaken en heb je normaal de deur dicht? dan nu ook dicht, normaal open? dan nu ook. zodra jij het anders gaat doen als normaal denkt het paard al dat er iets gaat gebeuren

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:32

Paddock of wei lijkt mij gevaarlijk, bange paarden vliegen zo door het draad heen....
Maarja, ligt ook aan je paard/pony.

En hoezo 3 dagen lang platspuiten??
Je hoeft toch alleen maar met 31 dec en 1 jan,
voor de rest knallen ze denk niet zo heel hard meer.

Ik zou radio extra hard zetten, veel hooi (kan hij lekker knabbelen).
Staat hij/zij alleen? Of staat er nog een ander paard bij? Hoe reageert dat paard op vuurwerk?

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:37

Ekeif96 schreef:
Paddock of wei lijkt mij gevaarlijk, bange paarden vliegen zo door het draad heen....
Maarja, ligt ook aan je paard/pony.

En hoezo 3 dagen lang platspuiten??
Je hoeft toch alleen maar met 31 dec en 1 jan,
voor de rest knallen ze denk niet zo heel hard meer.

Ik zou radio extra hard zetten, veel hooi (kan hij lekker knabbelen).
Staat hij/zij alleen? Of staat er nog een ander paard bij? Hoe reageert dat paard op vuurwerk?

nou ze zijn nu al aan het vuurwerk afschieten:( niet zo veel maar telkens als ik kom hoort hij wel weer een knal terwijl ik niks hoorde:S

buiten zetten doe ik niet met dit weer...over al ijs en glad en sneeuw dat is veel te gevaarlijk.

hij staat alleen hij heeft 3 maandjes met een ander paard gestaan maar die is verkocht. in maart komt er weer een paardje bij hem staan:)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:43

Reageert hij/zij ook er nu al zo op??
Anders misschien toch wel een kalmering spuit.
Maar dan alleen de 31 dec en 1 jan.
Je moet niet je paard nu al een spuit geven.

Wel jammer dat je paard er zo op reageert,
misschien een idee om volgend jaar te gaan "oefenen" met krakende plastic zakjes,
vallende bakstenen, sterretjes, etc.
Misschien went hij er dan wel wat meer aan. :D

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:45

Lekker de radio aan, lichten aan laten ( als dit mogelijk is ) en af en toe even kijken. Misschien lichte verdoving om de ergste stres weg te halen? Neem aan dat je moeder hier wel wat vanaf weet? :P

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:46

PP >> SV

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:52

Kiichi schreef:
Lekker de radio aan, lichten aan laten ( als dit mogelijk is ) en af en toe even kijken. Misschien lichte verdoving om de ergste stres weg te halen? Neem aan dat je moeder hier wel wat vanaf weet? :P

ja die weet dat;) ja lichten aan leek mij ook wel wat...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:30

Ik doe eigenlijk nooit wat anders dan normaal met O&N, omdat me paard dan juist zenuwachtig wordt.
Maar als ie echt zo schrikkerig is, dan kan je er aan denken om het licht aan te laten en om bv proppen in zijn oren te doen (die ze vaak bij draverijen gebruiken) dit dempt het geluid al stukken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:28

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:15