vuurwerk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trekpaard15

vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 13:58

Hallo Bokkkers,,
ik weet niet of dit berichtje hier goed staat maar even een spoed vraagje?

wij hebben 3paarden(2trekpaarden en een shetje), zij hebben een stuk weiland en een inloopstal,
maar de buren gaan met oud en nieuw veel vuurwerk afsteken maar het is de 1x voor de paardjes dat ze het mee maken,, dus hebben jullie tip's ??

fotac

Re: vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:17

ik zou eerst zelf wat vuurwerk kopen en dan eerst voorberijden dan 1 rotje ofzo kijken wat ze doen en dan 2 enz..:)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:37

Waarschijnlijk zullen ze gedurende de dag al wat knallen horen, waardoor ze er s'avonds al wat aan gewend zijn. Zorg dat ze voldoende hooi hebben, zodat ze daar een beetje afleiding aan hebben. Kijk voor de zekerheid de omheining even extra goed na en controleer of er genoeg stroom op staat.
Misschien dat je wat afspraken kan maken met de buren, dat ze misschien wat verder van de paarden af vuurwerk gaan afsteken etc.

Is dit voor allemaal de eerste keer dat ze vuurwerk meemaken of voor het eerst bij jou?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:23

Steek op de dag zelf ook vuurwerk af zodat ze eraan wennen, en zie hun reactie.

Hooi leid af, maar je kan ook zachte muziek opzetten op de radio en dat ieder uur iets harder zetten. Bij mijn pony hielp het dat hij iets meer afleiding had en naar de muziek e.d. kon luisteren, en dus de knallen niet hoorde/opmerkte.

Misschien reageert er maar 1 dier sterk, de anderen stellen hem dan ook wel gerust als die niet bang zijn.
succes, het loopt vast wel los!

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 18:37

margjex schreef:
ik zou eerst zelf wat vuurwerk kopen en dan eerst voorberijden dan 1 rotje ofzo kijken wat ze doen en dan 2 enz..:)
b

jaa de buren zijn al begonnen met het afsteken..

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:17

trekpaard15 schreef:
margjex schreef:
b

jaa de buren zijn al begonnen met het afsteken..

oooo, oke. dat is goed niet dat ze dan alles hore terweil ze nog nooit vuurwerkt hebben gehoort.
wij zetten altijd in de schuur ( wij hebben kwekerij ) en dan staan de pony's in de kas zetten we altijd muziek op gewoon zo hart dat de knallen niet echt wat voor stellen en dan wat te knabbelen en dat gaat echt heel goed!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:10

Doordat jochies vuurwerk afsteken in de dagen ervoor wennen ze er al aan. Ik heb ook nog eens trekbommetjes gekocht (held die ik ben) en ik ga er straks een paar trekken :+ bij de paarden.

Op het moment zelf 0.01h dan is het net heftig onweer voor ze, maar het ligt er ook aan hoe ver je van de huizen afzit met je paarden.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:12

Arabesk schreef:
Doordat jochies vuurwerk afsteken in de dagen ervoor wennen ze er al aan. Ik heb ook nog eens trekbommetjes gekocht (held die ik ben) en ik ga er straks een paar trekken :+ bij de paarden.

Op het moment zelf 0.01h dan is het net heftig onweer voor ze, maar het ligt er ook aan hoe ver je van de huizen afzit met je paarden.

het is de buitenwijk,, vlak naast het dorp

ShetlandHof_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:30

Ik denk dat je het best een paar keer probeert en dan kijken hou ze reageren..
ik hoop da dat helpt :(:)

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:19

Misschien kun je afspraken maken met de buren dat ze bijv. wat verder van de paarden af vuurwerk gaan afsteken of dat ze je even waarschuwen als ze beginnen met vuurwerk afsteken.
Je kunt ook al een paar dagen van tevoren een beetje vuurwerk afsteken zodat je paarden er aan kunnen wennen en niet heel erg zullen schrikken als ze plotseling een knal horen.
succes ermee! :)
groetjes

appellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:07

je kunt ze ook wat tranquelizer (of zo iets) geven. Is te krijgen bij de DA. Een soort wormenkuurspuit, maar dan met spul erin waar ze wat duf van worden. :(:) Voorheen had dit een andere naam.

Mijn paard en pony stonden met oud en nieuw altijd in de stal met het licht aan en een flinke emmer slobber erbij. Daar gaan ze dan zo in op dat ze van het vuurwerk weinig merken. Maar ja, ik woon ook niet naast buren met vuurwerk... :Z :Z
Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:09

appellien schreef:
je kunt ze ook wat tranquelizer (of zo iets) geven. Is te krijgen bij de DA. Een soort wormenkuurspuit, maar dan met spul erin waar ze wat duf van worden. :(:) Voorheen had dit een andere naam.

Mijn paard en pony stonden met oud en nieuw altijd in de stal met het licht aan en een flinke emmer slobber erbij. Daar gaan ze dan zo in op dat ze van het vuurwerk weinig merken. Maar ja, ik woon ook niet naast buren met vuurwerk... :Z :Z
Succes!

Tranquelizer zou ik niet doen, eigenlijk omdat de paarden juist dan als ze wel in paniek raken ongecoördineerd zijn en daardoor juist brokken kunnen maken.

Ik zou gaan voor veel eten, een radio als je de kans hebt, lichten aan laten als je de kans hebt en ff controleren of alles goed gaat :).

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 18:11

we doen het hek om de wei goed dicht dat stel ze door de draden vliegen dat ze de weg niet opkunnen,,, ook zetten we een radio neer, en geven we ze ook om 23.45 nog even een vlink stuk hooi

allemaal bedankt voor je reacties *D *D *D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:11

trekpaard15 schreef:
we doen het hek om de wei goed dicht dat stel ze door de draden vliegen dat ze de weg niet opkunnen,,, ook zetten we een radio neer, en geven we ze ook om 23.45 nog even een vlink stuk hooi

allemaal bedankt voor je reacties *D *D *D

Heel erg veel succes, het komt vast helemaal goed :)

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:13

Mijn ervaring is dat het het beste is dat je ze niet opsluit dat ze niets kunnen zien.
In een dichte stal maken ze zich druk als ze niet kunnen zien wat de knallen zijn.
Wij laten de luiken wel open, ervaring: paarden rustiger.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:48

hee allemaal,
ik kwam net bij me shetje en die was helemaal over de rooie omdat ze nu al vuurwerk aan het afsteken zijn,
ik ben maar even bij hem gaan zitten en toen werd hij wat rustiger, heb hem ook een pluk hooi gegeven als afleiding. Maar hoe moet ik dat nou doen met oud&nieuw?
hebben jullie tips?