Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:21

Ik verbaas me nogal de laatste dagen.
Mensen die niet weten of ze bij hun stal nou weidegang hebben of niet bij deze weersomstandigheden. Die niet weten of je van je stalhouder kunt verwachten dat je zonder je benen te breken bij de bak kunt komen. Mensen die hun paard al anderhalve week op stal hebben omdat het sneeuwt en nu stress krijgen omdat de sneeuw nog wel een tijdje lijkt te blijven. Mensen die er ineens achter komen dat ijzers misschien wel niet helemaal handig zijn nu en er nu pas over na gaan denken wat ze daar mee moeten....

Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo? Is iedereen verbaasd dat na de herfst de winter bleek te komen?
Ik heb nieuws voor jullie... Komt vaker voor ;)

Waarom bereiden jullie je niet wat beter voor in plaats van in december en in de sneeuw ineens allemaal massaal te moeten gaan zitten miepen op internet?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:24

Haha, amen! _/-\o_
Verbaas me hier ook telkens over. Intussen staan alle stallen met binnenbak bomvol en in het voorjaar stroomt het allemaal weer leeg want dan heeft men geen binnenbak nodig. Om komende winter weer tot dezelfde conclusie te komen dat deze verrekte handig is met dit weer :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:26

:D Sneeuwringen, proppen met wideapuntjes, dikke deken en een bak met hooi. Trainen :? Niet, vorstverlet, baas schaatsen, paard in de paddock.
Het wordt vanzelf weer voorjaar.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:26

Zo, wel wat kort door de bocht, vindt je niet?

Ik denk dat veel mensen zich niet realiseerden dat er zoveel sneeuw zou vallen en dat het ook zolang zou blijven liggen. Vorig jaar hadden bij ons de paarden ook gewoon ijzers onder en die gingen gewoon naar buiten. Veel plezier knollies! :wave: Als we ze dan naar binnen zetten goed de hoeven/ijzers krabben en klaar is kees. Dit jaar hebben we wel de ijzers eronderuit laten halen maar dat is ook omdat er tijdelijk geen wedstrijden meer worden gereden. :)

Met dit weer wordt er -helaas- niet gereden, en tuurlijk baal ik daar van, maar het is eenmaal niet anders. Ze gaan gewoon lekker naar buiten toe en krijgen hun dagelijkse aandacht.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 22-12-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:27

wat dacht je van de mensen die ponys blijven kopen want ze staan zo leuk op de wei en het is zo gezellig.....
en toen......werd het winter. :+

je moet ze de kost geven [sukkels]

Mleen

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:32

Rijden de meesten niet met dit weer dan? Zolang het kan rijden wij gewoon naar de manege met trailer, zo'n km ofzo... Gewoon kalm aan rijden... Paarden staan ook gewoon minimaal een uurtje buiten in de bak. Ze staan verder niet op ijzers..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:32

hoe vaak sneeuwt het hier in de winter?
hoe vaak blijft die sneeuw zo lang liggen?
(vorig jaar was het eerste jaar sinds tijden met aardig wat sneeuw, maar daarvoor hebben we toch jaren gewoon door kunnen rijden met weinig vorst en praktisch geen sneeuw...)

en hoe vaak begint het al zo vroeg in dec. zo flink te vriezen en te sneeuwen?

dan is het nog geen winter hoor volgens de kalender... 8-)

maar goed, ik kan me goed voorstellen dat deze koudeperiode met veel sneeuw de meeste mensen overvallen heeft.
als we nu de komende jaren steeds zo'n winter krijgen gaan mensen zich heus wel meer en eerder voorbereiden...

maar zeg nou eerlijk, meestal is de sneuw hier in Nederland toch met een dag of een paar dagen weer verdwenen...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:33

Ik denk dat je niet over iedereen zomaar kan oordelen!
Op de meeste plaatsen ligt nog niet zoveel sneeuw, maar er
zijn ook plaatsen waar absurt veel sneeuw ligt.
In dat geval moet je een beetje geluk hebben met alles.
Nu staan onze paarden al een aantal dagen op stal, hoewel er
paarden zijn die hun hele leven 23 uur per dag niet uit hun box komen... >;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:34

Amen.. Maar sommige dingen heb je niets over te zeggen..

Waar ik me wel helemaal groen en geel aan erger is al dat getrut met die sneeuw.
Een prachtig zachte bak met een laag sneeuw waar best licht werk in verricht kan worden..
En wat denk je? Geen kip die zijn paard beweging geeft.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-12-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:34

gelukkig had ik der al over na gedacht en is ze in mei overgegaan naar een andere manege ( met binnen bak 2 zelfs ) en heeft ze geen ijzers :z slim he :Y)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:35

Kom maar met de oplossing. Ik denk dat het heel lastig is om voor een ander te praten. Het parkeerterrein bij onze vereniging wordt niet ijsvrij gehouden waardoor er dus lessen afgelast werden. Daarbij is het lastig als je een bak hebt waarvan de ondergrond bevroren is, het daarna gaat regenen wat dus niet weg kan, en daarna krijg je weer vorst. Mijn paarden hebben geen ijzers maar ik ga ze niet op zo'n ijsplaat zetten en ik krijg hem zelf niet kapot. Ze staan nu in de wei en in twee andere paddocks maar als het gaat dooien is de wei weer geen optie.
Dus ja, hier ook balen en een verplichte winterstop.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:37

Mleen schreef:
Rijden de meesten niet met dit weer dan? Zolang het kan rijden wij gewoon naar de manege met trailer, zo'n km ofzo... Gewoon kalm aan rijden... Paarden staan ook gewoon minimaal een uurtje buiten in de bak. Ze staan verder niet op ijzers..

Over de meesten kan ik niet spreken want ik weet niet hoe de meesten hun paarden hebben staan, maar wij hebben alleen een buitenbak en naar een binnenbak rijden is gewoon te gevaarlijk op de weg, dan daarbij is het giga duur bij de stallen in de buurt om een keer in de binnenbak te komen rijden en -hoe jammer ook- dat heb k er niet voor over :n

@moonfish13: Pardon? Een prachtige zachte bak met een laag sneeuw? Ja, vanaf de bovenkant ziet het er zo uit, maar vandaag heb ik 1 van de paarden nog weg zien glijden vanwege de dikke ijslaag die eronder ligt. Want, hiervoor heeft hier ook een dik pak sneeuw gelegen, wat is gaan dooien en in giga plassen eindigde, wat is gaan opvriezen en dus nu levensgevaarlijk is als ik daar licht werk in ga doen met ze.. Ze gaan hier gewoon naar buiten en ze kunnen dan mooi hun eigen evenwicht zo goed mogelijk bewaren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:38

DendroFleur schreef:
Kom maar met de oplossing.

Die's heel simpel. Van te voren nadenken over zulke dingen. En die bijvoorbeeld ook meenemen in je bespreking met de stal waar je wilt gaan staan, de manege waar je wilt gaan rijden, of de club waar je lid van wilt worden.
Over een terrein bijhouden kun je afspraken maken.
Natte bakken kun je leegpompen.

Maar als je daar pas over na gaat denken als de hele wereld wit is, ben je gewoon te laat.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:39

Sonja schreef:
DendroFleur schreef:
Kom maar met de oplossing.

Die's heel simpel. Van te voren nadenken over zulke dingen. En die bijvoorbeeld ook meenemen in je bespreking met de stal waar je wilt gaan staan, de manege waar je wilt gaan rijden, of de club waar je lid van wilt worden.
Over een terrein bijhouden kun je afspraken maken.
Natte bakken kun je leegpompen.

Maar als je daar pas over na gaat denken als de hele wereld wit is, ben je gewoon te laat.

Hier staan de paarden aan huis. En nog krijg je een natte bak niet helemaal droog :n De grond blijft nat wat ook keihard wordt..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:39

niet iedereen heeft de mogelijkheid om tijdig die maatregelen te nemen, sommige mensen werken ook nog een hele week overdags...
en niet iedereen heeft het materiaal voor handen om met zo'n berg sneeuw na regen en flinke vorst alles weer in orde te krijgen...
dat is nu eenmaal zo...
we zullen het allemaal moeten doen met wat we hebben, het wordt vanzelf wel weer een keer voorjaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:41

Ja da's hier ook. Maar dat kun je gladharken. Heb je daarna een harde maar in ieder geval vlakke ondergrond zonder ijsplaat...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:42

Kaitlyn, bepaalde toplagen blijven lang goed.
De ene bak kan het, de andere kan het niet.
Ik ga echt niet rijden in een bak als het niet kan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:42

moonfish13 schreef:
Amen.. Maar sommige dingen heb je niets over te zeggen..

Waar ik me wel helemaal groen en geel aan erger is al dat getrut met die sneeuw.
Een prachtig zachte bak met een laag sneeuw waar best licht werk in verricht kan worden..
En wat denk je? Geen kip die zijn paard beweging geeft.

haha totdat paardlief uitglijd omdat die te gek doet, omdat hij ineens wel word losgegooid door het koude weer :o

maar gelukkig zitten wij met 2 binnenbakken dus eigenlijk heb ik niks te klagen!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:43

Hoe wil jij een natte bak leegpompen? :+

Tuurlijk kan je best het 1 en ander van te voren regelen.
Ik kan hier in de buurt dus binnen rijden.
Maar aangezien in niet bij de trailer kan (ligt een meter sneeuw voor de schuur) omdat
de hooibalen ernaast liggen en die het belangrijkste zijn.
En er hier zoveel sneeuw op de weg ligt (je ws. nog geen eens het erf afkomt met de combinatie),
heb ik rijden al uit mijn hoofd gezet.

maar aan de andere kant ben je iets wat kort door de bocht.
je kan niet alles over 1 kam scheren..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:44

jullie hebben gelijk en je kan ook niet ALLES voorzien.
MAAR als ik dan weer het zoveelste topic lees over paarden die gewoon al een week niet uit hun box zijn gekomen omdat er helemaal nergens over na is gedacht word ik toch een klein beetje [veel] triest.
tuurlijk kan niet alles optimaal maar jongens toch....

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:45

mariska32 schreef:
jullie hebben gelijk en je kan ook niet ALLES voorzien.
MAAR als ik dan weer het zoveelste topic lees over paarden die gewoon al een week niet uit hun box zijn gekomen omdat er helemaal nergens over na is gedacht word ik toch een klein beetje [veel] triest.
tuurlijk kan niet alles optimaal maar jongens toch....

Dat vind ik ook triest ja :j Bij ons gaan ze gewoon naar buiten, weer of geen weer. Ze zijn niet gemaakt van suiker kom op zeg :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:46

Fresco, vertel mij wat over een bak leegpompen.
Het begon donderdag te regenen, binnen een uur stond er toch een laag water in!
Dat was meteen klaar toen het begon te vriezen, kan je niets meer aan redden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-12-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:46

Haha inderdaad Fresco!

ooit gedacht ook aan de temperaturen? Daar valt echt niet tegen op te harken hoor!
met welke maatregel dan ook.. :+

Maar zoals ik al zeg heb ik geluk, Ches komt er iedere dag uit en soms ook meerder keren per dag! ;)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:47

Kaitlyn schreef:
mariska32 schreef:
Dat vind ik ook triest ja :j Bij ons gaan ze gewoon naar buiten, weer of geen weer. Ze zijn niet gemaakt van suiker kom op zeg :D

Tot er 1 een been breekt, dan praten de mensen wel anders.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:48

De mijne komen er wel uit maar vinden het niks buiten. Ze kunnen hun ei niet kwijt in de wei. Binnen rijden betekend eerst longeren want ze gaan helemaal uit hun plaatje.