Zweetdeken als onderdeken gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Zweetdeken als onderdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 14:15

Toen ik gisteravond de winterdeken van mijn paard haalde (300 grams) stond ze te rillen als een gek.
Ze had het dus koud. Dit had ik nog nóóit eerder bij haar gemerkt. Dus daarom nu toch maar kijken voor een onderdeken.
Ze is trouwens niet geschoren.

Maar de vraag is, kan ik ook een zweetdeken als een onderdeken gebruiken? Of moet het echt specifiek een onderdeken zijn?

Talishe

Re: Zweetdeken als onderdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:16

Ik gebruik gewoon een zweetdeken als onderdeken. Zie niet waarom dat niet zou mogen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:17

Als de deken niet kan gaan schuiven ofzo kan je dit best als onderdeken gebruiken. Gebruik wel als extra een elastieken dekensingel om hem op zijn plaats te houden en ook het bilkoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:17

je kan best een zweetdeken gebruiken, alleen deze verschuift er makkelijk onder een deken en rekt ook uit. je kan dan beter een onderdeken kopen, deze blijft beter zitten.

en zweetdeken maakt qua extra warmte niet onwijs veel verschil. dus zou voor een 100/150 grams onderdeken gaan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:19

Hoeveel gram zou zo deken zijn dan..
(zweetdekn)
ik zit met hetzelfde

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:23

Volgens mij is het ongeveer 150 grams... weet het niet zeker! Maar het kan prima hoor!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 14:56

Het zou ook kunnen zijn dat zo'n zweetdeken niet ademt en een onderdeken wel?

Ik wil wel een onderdeken kopen maar bij EJ en Divoza hebben ze alleen 200 of 300 grams maar een 100 of 150 kan ik er niet op vinden.
Weten jullie nog een webshop die ze heeft?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:12

zweetdeken ademt juist wel ;)
Anders zou je hem er niet opleggen als ie zweet (dan gaat het broeien als ie niet ademend is )

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:05

Magica schreef:

Ik wil wel een onderdeken kopen maar bij EJ en Divoza hebben ze alleen 200 of 300 grams maar een 100 of 150 kan ik er niet op vinden.

Ik gebruik meestal dunnere staldekens als onderdeken. Van Rambo en Chillton beide 200 gram. Heb ook 2 van Weatherbeeta, eentje van 100 gram en eentje van 150 gram. Ideaal. Die hebben een nylon voering, geen haren die erin blijven zitten en paard blijft er mooi glad onder. Ook minder kans op schuurplekken op de schouders.

Fleece zou ik niet zo snel gebriuken als onderdeken, die rekken vaak heel ver uit. Niet ideaal als onderdeken.
Wol kan wel, maar als die gaan schuiven onder je bovendekens krijg je zo gauw dat de vacht er zo 'kreukelig' uit gaan zien. Das mijn ervaring tenminste.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:09

ik gebruik alleen uit hoogste noodzaak nog een wollen of fleece zweetdeken als onderdeken. de meeste schuiven langzaam naar achteren, waardoor ze knellen aan de borst en geven schuurplekken op schouder en schoft. de fleece varianten zijn ook nog eens elektrostatisch geladen, wat geen fijn gevoel geeft aan je paard. Dus ik zweer bij een stal of onderdeken met gladde binnenvoering ook al voelen die met microfleecevoering warmer aan.

nu weet ik wel dat de wollendekens van Horseware (rambo en new-markets) een goede pasvorm hebben die bijna niet gaan schuiven. maar die bezit ik helaas niet :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:17

Ik vind zelf zweetdekens als onderdeken niet ideaal.
Vaak rekken ze wat en daardoor gaan ze naar achteren trekken en schuren/klemmen op borst en schoft.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:21

heb ik ook gedaan. blijft prima liggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:06

een normale staldeken kan eventueel ook als onderdeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:13

ik heb mijn onderdeken vvan 100 grams bij divoza gehaald.
als je op de site kijkt en dan bij 'zoeken' invult: onderdeken, krijg je een lijstje met onderdekens die ze hebben
1 daarvan is de onderdeken van pagony 100 grams voor 35 euro.
ik weet ook dat amigo onderdekens heeft van 150 grams (even zoeken op google)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:22

Ik heb het vorig jaar ook gedaan, niet ideaal, maar t kan best. Geregeld ff dekens chekken

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:45

Zolang het niet hard schuift en schuurt enz :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:48

maar een zweetdeken isoleert wel heel goed omdat het fleece is. als je zelf onder een fleece deken ligt heb je(iniedergeval ik) het al gouw warmer dan onder een gewone deken.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:54

Een zweetdeken zakt idd vaak naar achteren en zorgt dan snel voor schuurplekken op de borst. Ook omdat er vaak ietsje rek in een fleecedeken zit en dat is bij een onderdeken vaak niet het geval. Ik zou het dus niet aanraden! Maar een onderdeken hoeft niet zo duur te zijn...

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:01

het kan wel, maar het is niet ideaal

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:34

Magica schreef:

http://www.dochorse.nl/HORSEWARE/AMIGOI ... 99%29.aspx

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:39

ik had bij mijn pony eerst ook zweetdeken eronder, maar dat was niet echt handig, want hij schoof inderdaad wat al gezegd was heel erg snel naar achter, dus niet echt handig.
maar, stel dat je wel die zweetdeken als onderdeken gebruikt, dan moet je niet die zweetdeken na het rijden (als die bezweet is) op doen, en dan later als die droog is je winterdeken erover heen doen, want er zit dan vocht in die zweetdeken en dat kan er dan niet meer uit omdat die winterdeken erop ligt, en dan krijgt die het eigenlijk alleen maar koud, dus dat is ook niet echt handig! maar, dat wist je denk ik al, maar misschien voor de zekerheid :p zweetdeken is denk ik 100 gram ofzo ? meer niet hoor! ik zou als ik jou was 150 a 200 grams kopen, het kan 's nachts erg koud zijn. die van mij heeft nu 400 gram op, met hals!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:46

Kan wel maar is niet ideaal. Ik heb het zelf ook geprobeerd maar de deken wordt over de schoft naar achteren getrokken waardoor de borstsluiting strak komt te staan.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:04

Zoals je hier boven leest doen heel veel het. Zelf vind ik het gewoon niet prettig door het schuiven. Maar het is maar net wat je zelf ook hebt ondervonden ed.

BinkyBenji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:36

Ik vond het zelf altijd niet zo prettig, ik vond het altijd vreselijk schuiven, maar het is een betje uitproberen dus aangezien de meningen verdeeld zijn!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:57

een zweetdeken kan best als onderdeken dienen mits hij goed past. anders gaat hij schuiven en dat is niet echt prettig.
zorg gewoon dat je hem goed vast maakt. dan kan hij ook niet gaan schuiven en problemen veroorzaken.
ik zie hier in de buurt heel vaak dat ze dit doen. anders moet je weer een speciale deken gaan aanschaffen. dit is een goedkopere oplossing.