Paard wordt 'para' in sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_Paard

Paard wordt 'para' in sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 17:38

Hey ik heb een vraagje:
Mijn verzorgpaard wordt altijd een soort paranoia wanneer zij sneeuw ziet. Het is niet zo dat ze gelijk helemaal druk wordt enz. Maar ze kijkt onrustig om haar heen en af en toe trappelt ze wat. Dit is best vervelend, aangezien ik alleen kan longeren en ze in de ring pas echt 'vervelend' wordt. In het begin gaat het goed, maar als ik bepaalde bewegingen maak of te dichtbij kom met de zweep, begint ze te bokken. Het gaat dan wel maar een of twee bokken en een kleine sprint, maar toch voel ik me hier niet erg veilig bij. Ik durf haar niet in galop aan te sporen, terwijl ze dat toch wel even zou moeten. Ze is al ong. 20 jaar oud maar moet echt haar beweging krijgen, omdat ze anders al helemaal druk wordt.
Wie heeft er advies over hoe ik hiermee om kan gaan?
Alvast bedankt!

smurffie

Re: Paard wordt 'para' in sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:40

losgooien met vriendjes zodat ze haar ei kwijt kan.. hier staan de paarden ook gewoon buiten met elkaar en niet 1 vervelend paard :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:42

Is er niet iemand die je in het begin even kan helpen?

blond90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:11

Even losgooien denk ik?

heeft ze ijzers onder? want dan zou ik er erg mee uit kijken :D

anders gaat ze waarschijnlijk glijden.

ik maak altijd de hoefslag in onze longeerkraal sneeuwvrij en probeer m dan zo goed als dat t gaat even te longeren
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-12-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en onderstreepte tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:14

Staat ze nu altijd binnen? Of komt ze verder nog buiten.
Als ze alleen maar binnen zou staan zou ik het eerlijk gezegd niet zo vreemd vinden dat ze zo druk is.

Ik ga mee met smurffie :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:03

blond90 schreef:
Even losgooien denk ik?

heeft ze ijzers onder? want dan zou ik er erg mee uit kijken :D

anders gaat ze waarschijnlijk glijden.

ik maak altijd de hoefslag in onze longeerkraal sneeuwvrij en probeer m dan zo goed als dat t gaat even te longeren

Ook met ijzers staan ze hier gewoon los, hoeven zorgen dat er flink veel mest in zit, dan naar buiten. Bijna geen ijsballen (zowel even krabben op stal) en ze ontdekken zelf wel hoe hard ze kunnen :)
Hier staat alleen die van mij en ons veulen zonder ijzers, en de andere 10 komen ook zonder problemen buiten. Over verse sneeuw lopen en er is niks aan de hand, niet over de ijsstukken natuurlijk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:06

Je paard is gewoon fris, wil d'r benen strekken, even dollen. Niets aan de hand.

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:58

Tsja, dat is dus ook weer zoiets. Als ze in de paddock staat, doet ze niets. Niet even d'r benen strekken en dollen, maar gewoon een beetje rondjes lopen en verder alleen maar stil staan. Als ik daarna weer probeer te longeren, doet ze hetzelfde..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:10

Marije_Paard schreef:
Tsja, dat is dus ook weer zoiets. Als ze in de paddock staat, doet ze niets. Niet even d'r benen strekken en dollen, maar gewoon een beetje rondjes lopen en verder alleen maar stil staan. Als ik daarna weer probeer te longeren, doet ze hetzelfde..

En staat ze dan alleen? JE moet er wel iets te spelen geven (lees: vriendje)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:05

ik weet niet of je een omheinde longeerkraal hebt? Anders zou ik haar gewoon lekker los laten en laat haar maar lekker even gek doen. Wel natuurlijk oppassen dat het niet glad is. Die van mij vind het ook heerlijk om lekker te bokken en een sprintje te trekken in de longeerkraal. zolang ik haar los longeer, vind ik dat niet erg...

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:21

@Smurffie: Nee, ze staat dan niet alleen. Ze heeft een vriendin die altijd met haar mee gaat.
@Playboysches: Ik heb dat al eens eerder gedaan en het helpt inderdaad. Maar ik heb dus wel de pech dat het een verzorgpaard is en dus ook niet mijn terrein, er mogen geen paarden worden losgegooid in de longeerring.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:42

Wat is het verschil of je in de longeer ring het paard los laat rennen of dat je er een lijn aan vast hebt?

Ik zou een mogelijkheid zoeken om het paard van de voren even lekker los te kunnen gooien, desnoods beetje opjagen, zodat de ergste energie eruit is en dan kan je daarna rustig met dr aan het werk.
Ze redden het prima in de sneeuw, en ze voelen ook goed aan hoe hard ze kunnen gaan.

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:16

Ik longeer haar sowieso nooit aan de lijn, maar daar zit inderdaad geen verschil in volgens mij. Behalve dat ik zonder lijn prettiger vindt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:24

Mijn paarden lopen nu op een stuk weide van 30 bij 40 ongeveer. Daar lopen ze niet zoveel in, 1 keer pd zet ik ze op een groter stuk en dan wordt er wel wat afgecrosst hoor. Heb je niet de mogelijkheid om ze wat groter te zetten?

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:05

Nee, helaas. Ik ga daar niet over, zoals ik al zei is het niet mijn paard ;)