Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sonja schreef:Ik sta in volpension maar mijn paarden gaan gewoon naar buiten, de paddocks in en de wei op.
De paddocks worden gladgeharkt voor ze opvriezen (verantwoordelijkheid stalhouder maar iedereen die er tegen die tijd is helpt uiteraard even mee) dus alles gaat gewoon naar buiten hier hoor.
Paden naar de bak en paddocks zelfde verhaal; verantwoordelijkheid stalhouder maar iedereen grijpt even een bezem als het nodig is.
Ik vind het een beetje flauw om de stalhouder overal voor op te laten draaien, die heeft ook niet gevraagd om die witte ellende.
anyw1 schreef:Ik ga met Keshia mee: het is gevaarlijker om je paard eerst binnen te houden en dan een kort deel van de dag naar buiten; dan willen ze die energie in één keer kwijt en dan wordt het link. Dan gaan ze rennen en springen zonder op te letten.
Bij ons staan ze 24/7 buiten. Ze passen zich wel aan, daar zijn ze immers op gebouwd. Ze voelen precies aan waar ze op welke manier kunnen lopen.
Ik denk dat je je af moet vragen wat makkelijker is; je paard aan alle omstandigheden laten wennen of van de stalhouder verlangen dat hij alles aanpast om het jouw paard makkelijker te maken (in jouw ogen dan).
Met dit weer een pad maken en gelijk houden is geen doen. Zou ik als staleigenaar ook niet doen trouwens.
Succes!
keshia schreef:maar een bodem buiten nu goed houden gaat haast niet, stel dat de bodem precies recht is als hij opvriest, dan nog liggen er brokken bevroren zand boven op de bodem... dat loopt vaak net zo moeilijk, als gaten in de grond... maar goed een paadje maken om bij de paddock te komen, dat moet toch lukken? al doet de eigenaar dat niet, pak een schuif, en maak een paadje... beetje zout erop.... klaar... niet zo'n grote moeite toch? misschien 10 minuten werk....
paardenfreak schreef:hoe wil je invredesnaam de bodem van een padock recht houden.waar de paarden los in lopen.
bij dooi en paarden die erin lopen heb je zo weer gaten erin.
ze vertrappen het compleet.waardoor het al heel snel een modder bende is. (probeer daarmaar door te rijden met je tractor)
en als de sneeuw smelt en weer aanvriest heb je een ijsbaan.
en idd die brokken zand heb je ook nog.
SulJinty schreef:Bij staan de paarden ook iedere dag gewoon in de wei, weer of geen weer. Rond een uur of 11 worden ze buiten gezet en rond half 5 halen we ze weer naar binnen. En als we last hebben van sneeuw, dan vegen we zelf een pad, zodat ze toch zonder al te grote glijpartijen richting de wei kunnen.
Ik kan me goed voorstellen dat een pensioneigenaar het risico niet wil nemen en het risico van buiten en binnen zetten bij gladheid bij de paardeneigenaren zelf legt. Zeker als je op een grotere stal staat, heeft toch iedereen daar z'n eigen mening over.
paardenfreak schreef:hoe wil je invredesnaam de bodem van een padock recht houden.waar de paarden los in lopen.
ze vertrappen het compleet.waardoor het al heel snel een modder bende is. (probeer daarmaar door te rijden met je tractor)
Adil18 schreef:Paarden komen hier gewoon naar buiten, die passen zich echt wel aan (aan de bodem) en doen geen gekke zaken...Meerdere paarden staan hier de 24/7 buiten en die redden zich ook prima.
Sonja schreef:paardenfreak schreef:hoe wil je invredesnaam de bodem van een padock recht houden.waar de paarden los in lopen.
Voor het weer gaat vriezen gewoon weer gladharken.
Bij van dat smerige kwakkelweer met overdag dooi en 's nachts vorst gebeurt dat bij ons dus inderdaad elke dag.
Fleur_V schreef:Adil18 schreef:Paarden komen hier gewoon naar buiten, die passen zich echt wel aan (aan de bodem) en doen geen gekke zaken...Meerdere paarden staan hier de 24/7 buiten en die redden zich ook prima.
Dat paarden die 24/7 buiten staan zich prima redden, dat snap ik wel.
Waar ik vooral bang voor ben is het "ontplof" moment, als hij net buiten is.
Ik ga hem morgen eerst maar eens flink rijden en dan toch maar naar buiten doen.
Heeft het zin om eerst het ijs wat onder het sneeuw zit kapot te hakken, zodat dat minder glad is?