Paarden buiten met sneeuw? Wat verwachten van staleigenaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Paarden buiten met sneeuw? Wat verwachten van staleigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:55

Hoe kan het dat iedereen toch zijn paard naar buiten doet met de sneeuw?
Normaal komt mijn paard (tinker zonder ijzers) de hele dag buiten,
maar met dit weer word ik raar aangekeken als ik hem buiten zet.

Op zich niet raar. De bodems van de paddocks zijn ontzettend hard en bedekt met een laag sneeuw.
Ik neem aan dat hij zich in die sneeuw wel redt, maar op die harde ondergrond?
Op sommige stukken ligt ook nog eens ijs, doordat de ondergrond niet gelijk is.

Mag ik van de staleigenaar verwachten dat ze de bodem gelijk houdt met dit weer?
En mag ik van haar verwachten dat ze het pad naar de paddocks ijsvrij maakt?
Ik betaal er immers wel voor dat hij naar buiten kan.
Dat ze de paarden niet buiten zet met dit weer begrijp ik wel, maar ik zou hem graag zelf even buiten willen zetten.

Hoe is dit bij jullie op stal geregeld?
Mijn paard komt nu helemaal niet buiten en dat vind ik toch erg sneu!

keshia

Re: Paarden buiten met sneeuw? Wat verwachten van staleigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:03

ik vind het veel linker om je paard eerst een hele tijd binnen te houden, en dan zodra de sneeuw weg is, en de bovenlaag van de bodem weer ontdooit ineens buiten te gooien... die paarden gaan na een paar weken helemaal uit hun plaat....

ik heb mijn paard 24/7 buiten met inloopstal... ze staat altijd buiten, weer of geen weer... daar kiest ze zelf voor... ze vind de ongelijke bodem ook geen enkel probleem... loopt wat lastig meer niet...
ik zou er voor kiezen zelf mijn paardje elke dag buiten te zetten,... zo blijven ze het rustigst...

ik weet niet wat je kunt verwachten van een stalhouder... een paadje naar de plek waar je ze buiten kunt zetten, vind ik nog wel dat ze dat kunnen regelen voor de klanten... grond gelijk maken en houden, is gewoon heeeeeeeel moeilijk met dit weer.. denk ook niet dat je dat kunt verwachten...
elke keer als je paard een rondje in een paddock loopt, en het vriest dan zitten er weer gaten in de bodem, erg lastig dus...

ik zou gewoon zelf een paadje vrij maken als dat niet gedaan word, en lekker je paard buiten zetten in de paddock/wei... het is maar dat ze lekker een frisse neus halen... mocht hij/zij niet te gek doen dan...
dat mensen je raar aankijken, dat blijf je houden... er zijn ook mensen bij daar mogen de paarden ook met regen niet buiten, of compleet ingepakt(peesbeschermers strijklappen en springschoenen) gaan ze een uurtje naar buiten, nee dat hoeft voor mij niet..... lekker buiten zetten... laat ze maar genieten van de frisse lucht en sneeuw....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:07

ik denk dat het er een beetje aan ligt op wat voor stal je staat (volpensoin, halfpension of zelfverzorging)
op een volpensionstal zou je moeten kunnen verwachten dat ook voor dit soort dingen word gezorgt, op een zelfverzorgingstal zal je hier zelf voor moeten zorgen denk ik (want tja, jij wilt toch dat je paard buiten komt :Y) ), op een halfpensoinstal weetik eigenlijk niet, ik denk dat een pesionhouder zich dat al gauw achter een contract schuilt waar waarschijnlijkniet in staat dat hier voor gezorgt word. {x)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:11

maar een bodem buiten nu goed houden gaat haast niet, stel dat de bodem precies recht is als hij opvriest, dan nog liggen er brokken bevroren zand boven op de bodem... dat loopt vaak net zo moeilijk, als gaten in de grond... maar goed een paadje maken om bij de paddock te komen, dat moet toch lukken? al doet de eigenaar dat niet, pak een schuif, en maak een paadje... beetje zout erop.... klaar... niet zo'n grote moeite toch? misschien 10 minuten werk....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:14

Wat je mag verwachten... dat is iets wat jullie moeten bepraten. Imo mag je niks verwachten als daar niks over afgesproken is.
Ik vind niet dat je er voor betaald dat hij het pad ijsvrij moet houden, als dat niet is besproken.
Het glad houden van de bodem van de paddock is iets wat niet altijd kan, dus volgens mij ook niet iets wat je mag verwachten..
Dus praat/overleg met de eigenaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:17

Ik sta in volpension maar mijn paarden gaan gewoon naar buiten, de paddocks in en de wei op.
De paddocks worden gladgeharkt voor ze opvriezen (verantwoordelijkheid stalhouder maar iedereen die er tegen die tijd is helpt uiteraard even mee) dus alles gaat gewoon naar buiten hier hoor.
Paden naar de bak en paddocks zelfde verhaal; verantwoordelijkheid stalhouder maar iedereen grijpt even een bezem als het nodig is.
Ik vind het een beetje flauw om de stalhouder overal voor op te laten draaien, die heeft ook niet gevraagd om die witte ellende.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:17

Ik ga met Keshia mee: het is gevaarlijker om je paard eerst binnen te houden en dan een kort deel van de dag naar buiten; dan willen ze die energie in één keer kwijt en dan wordt het link. Dan gaan ze rennen en springen zonder op te letten.
Bij ons staan ze 24/7 buiten. Ze passen zich wel aan, daar zijn ze immers op gebouwd. Ze voelen precies aan waar ze op welke manier kunnen lopen.
Ik denk dat je je af moet vragen wat makkelijker is; je paard aan alle omstandigheden laten wennen of van de stalhouder verlangen dat hij alles aanpast om het jouw paard makkelijker te maken (in jouw ogen dan).
Met dit weer een pad maken en gelijk houden is geen doen. Zou ik als staleigenaar ook niet doen trouwens.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:20

Ik weet gewoon met zekerheid dat ze op het pension waar ik sta alles zo goed mogelijk proberen te houden en dat de paarden toch nog dagelijks 1 à 2x buitenkomen. Dat is een service waar ze zelf heel erg veel belang aan hechten nl. paarden zo vaak en zo lang mogelijk buiten, als het kan ook liefst met een vriendje. De pensionpaarden delen de weides met hun eigen paarden, dus als de onze een been kunnen breken op oneffenheid, die van hen ook :) Dat risico gaan ze echt niet nemen.

Troost je, er zijn zat plekken waar ze me raar aankijken omdat mijn paard nog steeds buitengaat en omdat mijn verzorgpaard 24/7 op het land staat zonder schuilstal, maar met heel goed dek. Maarja, die bekijken je ook al als idioot als je een paard enkel hooi voert (volcontinu) en geen krachtvoer :roll: (een paard dat niet werkt heeft daar imo geen nood aan, toch niet dagelijks).

Als het in je contract staat dat er weidegang voorzien is, dan zou je toch mogen vragen om een paadje ijsvrij te houden. Een piste of paddock ijsvrij of sneeuwvrij houden is zowat onmogelijk, maar als je je paaard al veilig in het land kan zetten is het toch al iets. Eens buiten letten de paarden zelf wel op wat ze doen hoor.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:25

Sonja schreef:
Ik sta in volpension maar mijn paarden gaan gewoon naar buiten, de paddocks in en de wei op.
De paddocks worden gladgeharkt voor ze opvriezen (verantwoordelijkheid stalhouder maar iedereen die er tegen die tijd is helpt uiteraard even mee) dus alles gaat gewoon naar buiten hier hoor.
Paden naar de bak en paddocks zelfde verhaal; verantwoordelijkheid stalhouder maar iedereen grijpt even een bezem als het nodig is.
Ik vind het een beetje flauw om de stalhouder overal voor op te laten draaien, die heeft ook niet gevraagd om die witte ellende.

Dat doe ik ook absoluut niet! Je moest eens weten hoeveel ik voor de stalhouder doe en heb gedaan.
Iedereen verklaart me voor gek dat ik dat allemaal onbetaald gedaan heb, maar ik vind het leuk!
Voer ook met alle liefde als zij een keer geen tijd heeft en ga zo maar door.

Misschien dat ik het een beetje verkeerd verwoord heb, maar ik laat haar hier absoluut niet voor opdraaien.
Ik vraag me alleen af hoe het bij iedereen op stal geregeld is.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 19-12-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:27

bij ons word wel paden vrijgemaakt naar de paddocks/landen en de buitenrijbanen waar het 'veilig' is om je paard in te zetten met die sneeuw etc.
En verder worden er paden vrijgemaakt zodat je naar elke schuur kan lopen en zo dus ook gewoon naar de binnenbak toe kan en de oprijlaan en de pad naar de mesthoop.

Je moet wel zelf je paard buiten en binnen zetten met deze sneeuw en gladheid wat die risico wil mijn vader niet nemen met al die paarden..

Maar denk dat het idd ligt bij wat voor stal je staat

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:28

anyw1 schreef:
Ik ga met Keshia mee: het is gevaarlijker om je paard eerst binnen te houden en dan een kort deel van de dag naar buiten; dan willen ze die energie in één keer kwijt en dan wordt het link. Dan gaan ze rennen en springen zonder op te letten.
Bij ons staan ze 24/7 buiten. Ze passen zich wel aan, daar zijn ze immers op gebouwd. Ze voelen precies aan waar ze op welke manier kunnen lopen.
Ik denk dat je je af moet vragen wat makkelijker is; je paard aan alle omstandigheden laten wennen of van de stalhouder verlangen dat hij alles aanpast om het jouw paard makkelijker te maken (in jouw ogen dan).
Met dit weer een pad maken en gelijk houden is geen doen. Zou ik als staleigenaar ook niet doen trouwens.

Succes!

Mijn paard is al redelijk gewend, maar ik blijf een ongelijke bodem een risico vinden.
Wat ik er vergeten bij te melden ben, is dat de paddock redelijk klein zijn en dat ze dus snel moeten draaien.

Dat een bodem ongelijk houden geen doen is, ben ik me nu van bewust. Jammer.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:30

keshia schreef:
maar een bodem buiten nu goed houden gaat haast niet, stel dat de bodem precies recht is als hij opvriest, dan nog liggen er brokken bevroren zand boven op de bodem... dat loopt vaak net zo moeilijk, als gaten in de grond... maar goed een paadje maken om bij de paddock te komen, dat moet toch lukken? al doet de eigenaar dat niet, pak een schuif, en maak een paadje... beetje zout erop.... klaar... niet zo'n grote moeite toch? misschien 10 minuten werk....

Het is inderdaad niet een grote moeite, maar het moet wel steeds bijgehouden worden.
Al het sneeuw ontdooit dan, het water kan alleen niet weg en vriest dan meteen weer op.
Daarnaast is het toch wel een eind lopen naar een goede paddock.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:30

Bij staan de paarden ook iedere dag gewoon in de wei, weer of geen weer. Rond een uur of 11 worden ze buiten gezet en rond half 5 halen we ze weer naar binnen. En als we last hebben van sneeuw, dan vegen we zelf een pad, zodat ze toch zonder al te grote glijpartijen richting de wei kunnen.

Ik kan me goed voorstellen dat een pensioneigenaar het risico niet wil nemen en het risico van buiten en binnen zetten bij gladheid bij de paardeneigenaren zelf legt. Zeker als je op een grotere stal staat, heeft toch iedereen daar z'n eigen mening over.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:31

hoe wil je invredesnaam de bodem van een padock recht houden.waar de paarden los in lopen.

bij dooi en paarden die erin lopen heb je zo weer gaten erin.
ze vertrappen het compleet.waardoor het al heel snel een modder bende is. (probeer daarmaar door te rijden met je tractor)

en als de sneeuw smelt en weer aanvriest heb je een ijsbaan.

en idd die brokken zand heb je ook nog.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:33

paardenfreak schreef:
hoe wil je invredesnaam de bodem van een padock recht houden.waar de paarden los in lopen.

ze vertrappen het compleet.waardoor het al heel snel een modder bende is. (probeer daarmaar door te rijden met je tractor)

Het was ook maar een vraag. Ik heb hier echt nul verstand van.
Daarnaast zei iemand in een ander topic dat de staleigenaar zijn paddocks gelijk houdt in de winter,
vandaar dat ik hier ook op kwam.
Ik heb nu begrepen dat dit dus niet kan. :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:34

SulJinty schreef:
Bij staan de paarden ook iedere dag gewoon in de wei, weer of geen weer. Rond een uur of 11 worden ze buiten gezet en rond half 5 halen we ze weer naar binnen. En als we last hebben van sneeuw, dan vegen we zelf een pad, zodat ze toch zonder al te grote glijpartijen richting de wei kunnen.

Ik kan me goed voorstellen dat een pensioneigenaar het risico niet wil nemen en het risico van buiten en binnen zetten bij gladheid bij de paardeneigenaren zelf legt. Zeker als je op een grotere stal staat, heeft toch iedereen daar z'n eigen mening over.

Dat begrijp ik ook zeker.
Ik zou het risico ook nooit nemen met andermans paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:35

paardenfreak schreef:

Voor het weer gaat vriezen gewoon weer gladharken.
Bij van dat smerige kwakkelweer met overdag dooi en 's nachts vorst gebeurt dat bij ons dus inderdaad elke dag.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:36

Paarden komen hier gewoon naar buiten, die passen zich echt wel aan (aan de bodem) en doen geen gekke zaken...Meerdere paarden staan hier de 24/7 buiten en die redden zich ook prima.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:38

De paarden komen hier weer of geen weer buiten, ze worden wel eind van de middag op stal gezet.
De stal eigenaar maakt de bodem niet gelijk verder, het is best kapot gelopen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:41

mijn paardje gaat trouwens ook gewoon elke dag naar buiten.
maar ik sta dus op een zelfzorgstal, en de staleigenaar doet hier ook niets aan.
we hebben zelf met de hele stal zout ingezameld, en we houden dus zelf het pad naar de wei ijsvrij.
eenmaal op de wei passen de paarden zichzelf wel aan aan de conditie van de wei.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:41

Adil18 schreef:
Paarden komen hier gewoon naar buiten, die passen zich echt wel aan (aan de bodem) en doen geen gekke zaken...Meerdere paarden staan hier de 24/7 buiten en die redden zich ook prima.

Dat paarden die 24/7 buiten staan zich prima redden, dat snap ik wel.
Waar ik vooral bang voor ben is het "ontplof" moment, als hij net buiten is.

Ik ga hem morgen eerst maar eens flink rijden en dan toch maar naar buiten doen.
Heeft het zin om eerst het ijs wat onder het sneeuw zit kapot te hakken, zodat dat minder glad is?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:42

Sonja schreef:
paardenfreak schreef:

Voor het weer gaat vriezen gewoon weer gladharken.
Bij van dat smerige kwakkelweer met overdag dooi en 's nachts vorst gebeurt dat bij ons dus inderdaad elke dag.

Dit vind ik heel netjes!
Het vervelende is dat ik een van de enige ben die van mening is dat zijn paard naar buiten kan met dit weer,
en ik zou dus de enige zijn die dit doet.

Wel bedankt voor de tips!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:45

Ik kan die van mij net zo goed op stal laten staan. Die draaien zich bij het hek om en staan daar uit de bak te vreten en verzetten verder geen poot. Als ik in het zicht kom roepen ze heel hard dat ze snel weer naar binnen willen. Alleen de pony lijk ik er een plezier mee te doen, die scharrelt nog wel een beetje door de sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:45

In dat geval zou ik met de stalhouder afspreken dat jij 1 paddock klaar maakt voor jouw paard, en dat hij dus ook de enige is die de paddock gaat gebruiken. Dan maar in z'n eentje naar buiten, maar dat is 'ie er in ieder geval uit.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:47

Fleur_V schreef:
Adil18 schreef:

Dat paarden die 24/7 buiten staan zich prima redden, dat snap ik wel.
Waar ik vooral bang voor ben is het "ontplof" moment, als hij net buiten is.

Ik ga hem morgen eerst maar eens flink rijden en dan toch maar naar buiten doen.
Heeft het zin om eerst het ijs wat onder het sneeuw zit kapot te hakken, zodat dat minder glad is?

Oke, onze paarden komen gewoon op een wei waar eigenlijk nauwelijks ijsvorming is. Maar de bodem is wel hard en wat onregelmatig....Maar zoals gezegd, ze redden zich er prima mee. Een paar jonge beesten willen nog wel eens gek doen, maar toch minder dan anders en het is in al die jaren nog niet mis gegaan (en heb vandaag nog mooie plaatjes kunnen schieten van bokkende paarden in de sneeuw :) )