Sneeuw met of zonder ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

Sneeuw met of zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 23:07

Hebben jullie je paard nou zo in de sneeuw met of zonder ijzers staan, als je er mee wandelt ofzo. Ik hoorde dat paarden met ijzers eerder uitglijden? Maar dat er dan minder snel klompen in komen. Wat doen jullie ? Met of zonder ijzers?
Groetjes

Origineel

Re: Sneeuw met of zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:07

Zonder. Met ijzers glijden ze eerder uit & komen er dikke klompen ijs onder.
Vreselijk := zonder is veel beter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:08

Met ijzers hebt je juist sneller last van klompen, omdat die vast komen te zitten tussen de takken van de ijzers. Ik heb de mijne nog op ijzers staan, maar die gaan er toch weer af, puur omdat ze met ijzers nu niet naar buiten kan zonder klompen te vormen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:09

kleinvosje schreef:
Met ijzers hebt je juist sneller last van klompen, omdat die vast komen te zitten tussen de takken van de ijzers. Ik heb de mijne nog op ijzers staan, maar die gaan er toch weer af, puur omdat ze met ijzers nu niet naar buiten kan zonder klompen te vormen.

:j mee eens

Ludique96

Mijn pony staat zonder ijzers. Met ijzers glijden ze inderdaad sneller uit je moet het maar vergelijken met schaatsen.
Die van mij heeft juist niet zo snel last van klompen, omdat ze geen ijzers heeft.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 18-12-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Met ijzers, maar dan met sneeuwbeslag (sneeuwzooltjes tegen klompen sneeuw + stiften tegen het uitglijden).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:10

Horseware schreef:
Met ijzers, maar dan met sneeuwbeslag (sneeuwzooltjes tegen klompen sneeuw + stiften tegen het uitglijden).

Das dus niet zomaar met ijzers, maar met een heel extra arsenaal tegen sneeuw. Is weer wat anders...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:10

kleinvosje schreef:
Horseware schreef:

Das dus niet zomaar met ijzers, maar met een heel extra arsenaal tegen sneeuw. Is weer wat anders...

Inderdaad, en waarvoor heb je die ijzers dan?
Kunnen ze niet even zonder in de winter?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:11

Dieuwkee, niet elk paard kan helemaal zonder ijzers, mijn vorige paard kon dat ook niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:12

kleinvosje schreef:
Horseware schreef:

Tsja, TS vroeg met of zonder ijzers. Met ijzers dus. Sneeuwbeslag stelt verder heel weinig voor hoor, al lijkt het heel wat als je het zo leest ;)

Ik vind het ideaal. Ze hebben veel meer grip dan zonder ijzers en helaas kunnen de paarden die ik nu heb niet zonder ijzers.

Splendesco

Zonder ijzers, ze zijn er vorige week afgehaald zodat ze gewoon in de sneeuw kan.

Horseware

Nee de paarden die ik nu heb kunnen helaas niet zonder.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:13

kleinvosje schreef:
Dieuwkee, niet elk paard kan helemaal zonder ijzers, mijn vorige paard kon dat ook niet.

Oke, vanwege medische redenen dan?
Mijn paard kan niet zonder ijzers in het voorjaar/zomer zeg maar. Omdat ze gevoelig zijn en snel afslijten. In de winter wel.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:14

De mijne heeft geen ijzers..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:14

Ja. Ik had er een met chronische rotstraal in combinatie met snel afbrokkelende hoeven. Moest wel op ijzers blijven staan, anders kon ie niet meer fatsoenlijk lopen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:15

Oke, vandaar dus!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:15

je kan rustig met je paard buiten wandelen op ijzers, die van mij staat ook op ijzers en het ging prima buiten alleen onderweg wel even hoeven uitkrabben (neem hoevenkrabber mee anders kun je zoeken naar een dikke tak). Ijzers klompen idd heel snel ijs op. het geleid dus word het ijs kouder en met klompen op sneeuw glijden ze snel uit. Maar door even een keer hoeven uitkrabben valt het echt reuze mee. En vooral in vers sneeuw lopen scheeld ook heel veel.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:17

Mijne lopen nog met gewone ijzers in de paddock.
Tot nu toe nog niet echte problemen ermee gehad.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:17

Sommige paarden krijgen inderdaad problemen zonder ijzers. Dan is sneeuwbeslag en -zooltjes het beste alternatief. Maar als ze zonder kunnen is dat nog even beter. Bij ons op stal is het verschil met en zonder ijzers in de sneeuw duidelijk merkbaar. Paarden zonder ijzers lopen een stuk makkelijker. Bij de paarden met ijzers die uit de paddock komen moeten eerst de sneeuw-/ijsklompen uit de ijzers worden gebikt omdat ze anders vreselijk moeilijk kunnen lopen richting stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:59

Ik bekap mijn paarden zelf (natuurlijk bekappen) dus ze staan zonder ijzers, dus al dat geneuzel met sneeuw heb ik geen last van :D

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:04

Ik heb 2 paarden, 1 zonder en 1 met.
De ene met ijzers heeft nergens last van en de andere wel??????
Oke onder de ijzers is er wel wat klomp vorming, maar dat lost hij zelf op door met z'n hoeven op de grond te slaan(Veel leuk gezicht).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:09

Met paard staat ook met ijzers.. ook ivm medische redenen..

Ik heb sneeuwranden zodat het niet vast vriest aan het ijzer..
Werkt opzicht prima, maar omdat ik balken heb, vriest het nog wel een beetje aan.
Maar hij heeft geen klompjes..

Hier een foto voor het makkelijke:
Afbeelding

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:25

Hey hallo,

ik heb laatst mijn pony in de sneeuw buiten gezet en binnen 5 minuten was ze 10 cm hoger, ze liep vreselijk te wiebelen door die ijsklompen.
Gelukkig was er een hoefsmid op het erf en die heb ik ze eronder vandaan laten trekken.
Ze zaten er net een week onder :(
Maar ik ben heel erg blij dat ik het heb gedaan. Ze kan nu heerlijk in de sneeuw buiten spelen.
In het voorjaar laat ik ze er wel weer onder slaan maar volgend jaar november gaan ze er weer onder vandaan.

Groetjes S

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:28

heb mijn paard van der ijzers (voor + achter) afgehaald. ze staat nu blootvoets zodat ze gewoon nog lekker naar buiten kan gaan ;) . verder heb ik wel een binnenbak dus rijden kon ik zowiezo maar vind het belangrijk dat ze buitenkomt :)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:29

Mijn haflinger heeft ook rubber zooltjes gekregen en stiften.
Ik sta op stal bij een hoefsmid, en ik heb dat op zijn advies gedaan, hij was pas beslagen dus hij kon nog makkelijk de ijzers even er onderuit halen en de zooltjes er tussen zetten.
Anders kon ie een uur per dag in de binnenbak, nu kan hij tenminste een paar uur buiten :)