Erge mok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clauwwie1803

Erge mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:55

Hee,

ik heb thuis een paardje van twee jaar thuis staan.
Maar nu heeft ze al vanaf september mok.
We hebben al van alles geprobeerd, homopatische middelen, zalfjes van de dierenarts,
maar nog is het niet weg.

hebben jullie nog ideeen?

daphneM

Re: Erge mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:56

is het echt mok of mijt??

Mok en mijt lijken ontzettend op elkaar, alleen mijt groeit relatief snel en ook erg omhoog!..?

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:05

winia4ever schreef:
is het echt mok of mijt??

Mok en mijt lijken ontzettend op elkaar, alleen mijt groeit relatief snel en ook erg omhoog!..?

Het is echt mok. ;)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:06

Wat bij die van mij super helpt is wassen met betadine scrub (niet te vaak wassen dan dan wordt de huid te schraal!), droogmaken en dan dagelijks insmeren met Sudocreme. (ja, voor rode babybillen) Succes!

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:09

lindalieneke schreef:
Wat bij die van mij super helpt is wassen met betadine scrub (niet te vaak wassen dan dan wordt de huid te schraal!), droogmaken en dan dagelijks insmeren met Sudocreme. (ja, voor rode babybillen) Succes!

Dat is inderdaad ook een goed idee.. :D
Bedankt.. :d

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:09

Was met betadine inderdaad en heeel goed drogen daarna.
Wij hebben een tijdje Kamfer ichtyolzalf gebruikt. Na twee weken was de mok helemaal mooi droog alleen nog hardnekkige korsten over, deze er iedere keer voorzichtig af geborsteld en dan is het even kijken wat wijs is, blijf je uitdrogen of ga je dan de korsten met uiercreme losmasseren..
We zijn nog bezig maar het gaat de goede kant op.

Blader ook eens het centrale mok topic door, http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=513311&
Wellicht staan daar ook gelijksoortige ervaringen of nuttige tips tussen voor je ;)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:13

Wij hebben hydrocortiderm gebruikt :) , want het bestwel erg.
En dat hielp erg snel :) . je mag het niet langer dan 14 dagen gebruiken.
en voor gebruik eerst de benenwassen met betadine shampoo & het niet uitspoelen
Even laten intrekken afdrogen & dat er op smeren , na 14 dagen of als het niet zo erg meer is gewoon weer sudo er op smeren :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:14

Wat voor ras is je paard?
Er staat veel info in het algemene mok-topic.. .bij medisch

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:12

heel erg bedankt voor jullie reacties.. =)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:02

Ik heb er 3 jaar mee te maken gehad...was echt drama en het heeft met zo'n 1500 euro gekost....

maar kreeg dit jaar de tip op msn zwavel bij te voeren en met een maand was de mok weg...verder werkte het vorig jaar goed, de benen dik in te smeren met betadine zalf, gaasjes erver, onderbandage + fleecebandage en om de 2 dagen wisselen en nieuwe zalf, zo is uiteindelijk de mok genezen.

sterkte en succes

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:05

Ik kreeg van de DA een olieachtige substantie met daarin antibiotica, dat moest ik op watten doen en dan inbandageren.
Het hielp doordat de korstjes los lieten, maar zodra ik ermee stopte kwam het direct weer terug.
Nu gebruik ik een dot sudo-creme met een paar druppels teetrea olie (tirti?), dan mengen en smeren. Gaat echt super goed, binnen drie dagen was de helft al verdwenen. En het is bovendien een stuk goedkoper dan de dierenarts.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:05

Bekijk of de weerstand goed is, mok komt meestal niet uit de lucht gevallen.
Wellicht is er een probleem ontstaan in de darmen waardoor het voedsel niet goed opgenomen kan worden, met als gevolg verminderde weerstand.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:33

Over wat de oorzaak van mok is, verschillen de meningen nogal. Ook die van deskundigen. Er is niet simpelweg 1 schuldige aan te wijzen. Vaak is het een combinatie van verschillende. Wel staat vast dat een natte wei en bijv. een vieze stal mok kunnen veroorzaken. Ook zou voeding een rol kunnen spelen. Vaak wassen met shampoo/zeep kan ook een mokveroorzaker zijn. Waarom krijgt het ene paard wel mok en degene in dezelfde wei staat niet. Die gevoeligheid zou ook genetisch bepaald kunnen zijn.

Vaak zie je als paarden eerder mok hebben gehad, ze het gemakkelijker opnieuw krijgen. Blijf ze dus altijd een paar keer per week in de tricky maanden controleren. Aan beginnende mok heb je een stuk minder werk en kosten dan dat het al echt mok is. Mok begint met een rode, iets warme huid. De volgende stap is oneffenheden en vervolgens echt korsten. Als je het niet vertrouwt of twijfelt, smeer er een laagje sudo op. De gevolgen van verwaarloosde mok kunnen ook blijvend zijn. Het is dus zaak mok altijd te behandelen.

Omdat pigment in een witgekleurde huid ontbreekt, is die bijna altijd het meest gevoelig. Ook voor zonlicht, waarmee dat ook weer een oorzaak kan zijn (verbrande huid). Bij flinke mok krijgen ze het uiteindelijk aan alle 4 de benen welke kleur die ook hebben en kan de huid van het hele been aangetast zijn. Dat duidt dan idd op een verminderde weerstand, wat ook alleen voor de huid kan gelden. Mok is niet besmettelijk en dus is verminderde weerstand (dus van binnenuit) een logische verklaring. Bij goede behandeling is vaak het been waar het begonnen is, het meest hardnekkig.

Door de nattigheid verweekt de huid, raakt geïrriteerd en bacteriën en schimmels hebben vrij spel. Om effectief te behandelen moet je allereerst de oorzaak wegnemen. Je een ongeluk smeren met zalfjes van de da of Sudo heeft weinig zin als je niet zorgt dat hij in een schone stal staat of niet de hele dag in de drap in de wei.

Ik ben er zeker van dat bacteriën of schimmels in mijn wei de oorzaak zijn (op m'n vorige stek had ik nooit mok en hier maar zo). Da's een gegeven waaraan je weinig kunt veranderen, maar wel op kunt anticiperen. Als paarden bij mij met modderpootjes uit de wei komen, spoel ik ze af en droog hun benen. Ik check dan dagelijks. Als ik het niet vertrouw, behandel ik de verdachte benen (als de haren/huid droog zijn). Ik gebruik bij zowel mokpatienten als 'verdachten' zalf van de da (antibacterieel en antischimmel), Sudo, uierzalf, blauwspray, etc. Natuurlijk niet allemaal te gelijk, maar elk een paar weken. Op een gegeven moment werkt een middel niet meer, wrs agv restistentie.
Wassen met Betadine doe ik 1 á 2 keer in de week en dan bij het afspoelen, dan is het been toch nat. Is er niks aan de hand, dan was ik ook niet. Korsten afpeuteren doe ik niet. Da's te pijnlijk voor de patient. Bij dikke korsten probeer ik wel scheuren met m'n nagel te maken, zodat ik de dikke klont op meerdere plekken te lijf ga. Een paar dagen uierzalf of sudo erop, daarna wassen en dan wrijf je er veel korsten makkelijk af. Ook als je denkt dat het weg is, blijf behandelen en bouw dat langzaam af naar om de dag, vervolgens om de 3 dagen, etc. Mok behandelen is een kwestie van lange adem en een heel lange tijd dagelijks tenminste 1x behandelen.

Hopelijk heb je wat aan m'n (ellen)lange verhaal.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:36

Flamazine zalf en in de stalbandage zetten werkte bij ons super, en dat afgewisselt met 10 dagen Panalog. Mag maar 10 dagen vanwege de grote hoeveelheid antibiotica. Dit paard had trouwens al 4 maanden mok ondanks dat ze nooit in natte omgevingen kwam.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:52

Flammazine is een middel voor brandwonden. Panalog ken ik niet maar ff gegoogled; voor honden en kattenoren en niet geregistreerd in NL. Had jouw paard mok agv verbranding door zon, zsazsa? Dat verklaart dan beide; Flammazine en geen natte omgeving.

Dit is mss ook een handige link. http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... s/mok.html

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:56

Marion71 schreef:
Flammazine is een middel voor brandwonden. Panalog ken ik niet maar ff gegoogled; voor honden en kattenoren en niet geregistreerd in NL. Had jouw paard mok agv verbranding door zon, zsazsa? Dat verklaart dan beide; Flammazine en geen natte omgeving.

Dit is mss ook een handige link. http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... s/mok.html

Deze middelen hebben wij gekregen van een erg goede veearts, (naam via PB) panalog is indd voor oormijt, maar werkt dus ontzettend goed op mok, en flamazine om de huid goed vet te houden en in combinatie met de stalbandage heeft het echt super geholpen. Dit kwam niet van de zon, dit paard heeft extreem gevoelige witte benen. Dit paard ging altijd snachts buiten ivm ook melkmuil die snel in de zon verbrand.
Dus waardoor ze het zo erg krijgt weten we niet. Maar nu is het in elke geval weg. Dit paard kreeg ook echt een mega dik been van de mok.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:09

Oh, ik geloof je hoor. Maar dan lijkt het erop dat de mijten de mok veroorzaakt hebben. Iets wat je vaker bij de rassen met veel behang aantreft. Sebacil wordt daar normaal voor gebruikt. Maar goed, jouw paard is er vanaf en da's 't belangrijkste.

Gevoelige snuitjes smeer ik een paar keer per dag in met factor > 50. Maar sommige paarden verdragen nauwelijks zonlicht.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:47

ja en het rare is dat ze altijd opgeschoren benen heeft. ( is een concourpaard) Benen worden vaak gewassen. (zij dan met Betadine) De veearts had er ook niet echt een verklaring voor waarom ze er zo gevoelig voor is. Ze staat ook in superschone stallen op vlas, die 2x per dag word schoon gemaakt.
Er wel heeft wel een tijd ook nog schimmel bij de mok gezeten en toen werd ze gespoten, maar ik weet niet waarmee. Sebacil hebben we niet gehad, maar de VA zei dat er zoveel middelen zijn tegen mok en dat iedereen wat anders gebruikt. Je moet toch uitvinden wat per paard aanslaat vind ik.

In de zomer hebben wij indd ook factor 50 voor de roze neuzen. Helpt super goed.
Maar we laten ze eigenlijk dan snachts buiten en overdag niet, mede omdat we aan de bosrand zitten en dan zitten er overdag zoveeeeel dazen ;(

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:45

ik lees dit zo en mij valt het op, misschien is het wel te schoon bij jou. Opgeschoren benen, vaak gewassen en ook met betadine. De hele bescherming van het paard met vacht en huid wordt op deze manier kapot gemaakt.

Ps die schone stal is natuurlijk wel goed.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:50

kapot maken zal wel meevallen ;) Dan zouden 100000en paarden dit moeten hebben. Mok komt niet vaak (eigenlijk nooit) op schone benen voor. Maar dit paard is erg gevoelig voor schimmels bacterien en virussen, en er word op het moment bloed onderzocht waar dit allemaal van komt.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:02

Hallo,,
ik weet helaas wat u bedoelt, by ons is het zelf zo erg geweest dat de maden er in kropen
wij zijn elke week naar het strand gegaan, en goed droog gehouden, acederm er op gespoten toen het open was, maar toen kwam het '' sebecil''(weet niet of het goed geschreven is) en het is allemaal weggetrokken gelukkig :D
heel veel succes

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:04

ik heb er al ruim een jaar last van gehad, totdat ik een antibiotica kuur kreeg van 2½ week en hydrocortyderm, heeft super geholpen en alles is weg! zou als ik jou was even aan je da vragen of dat bij jou misschien ook zou kunnen helpen.. :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:06

mijn paardje heeft vermoedelijk mok gekregen door te veel eiwitten , suikers en zetmeel

zit nu sinds 1 weekje op ander voer Marstall naturell dat is met erg laat gehalte aan eiwitten en suikers en zetmeel
want menig standaard basis brok zit nog erg veel suikers in en zetmeel
ga het gewoon proberen misschien is het de oorzaak

behandel de mok nu

koothotes uitscheren)heb een tinker' toen heb ik het eerst 2 weken gesmeerd met honingzalf want was open
en nu met sudocreme met zwavelpoeder 1 keer per dag
het is al mooi geheeld gelukkig maar nog niet over maar als het van binnenuit komt moet het lichaam eerst wat langer aan dit speciaal voer zitten voordat je het merkt ;)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:39

Scheren is niet aan te raden, maar bij een tinker kun je dat idd beter wel doen, anders kom je echt niet op de huid := Wanneer je scheert maak je ook kleine wondjes waardoor de mok erger kan worden en er ook infecties kunnen ontstaan :)