Wat doe jij met je paarden met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DWitzel

Wat doe jij met je paarden met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 10:41

Nog een paar weken en dan is het weer zo ver...
Wij wonen aan een relatief rustig landweggetje en hebben 3 ponies aan huis.
Vorige jaar hadden we alleen 2 mini's en die stonden in de boomgaard voor het huis.
Helaas gingen ze tegen mijn verwachting in redelijk uit hun dak toen overal (niet heel dichtbij) vuurwerk de lucht in ging.
Nu inmiddels staan ze met een grote pony achter het huis en hebben ze een box die atlijd open staat, maar wat nu met oud en nieuw?
Het hele spul binnen opsluiten?
Of zouden ze dan juist de tent afbreken?
Graag jullie ervaringen!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:46

een paar dagen daarvoor al s nachts binnen doen
als het kan licht en radio aan
door het licht aan hebben zien ze de flitsen van het vuurwerk minder en de radio
is dat ze de knallen niet zo erg horen

o0eefje0o

Re: Wat doe jij met je paarden met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:49

mijn merrie's gaan net als elke nacht gewoon op stal met de deur dicht! en men veulen blijft met de kudden gewoo op de weide de weide is groot genoeg voor eventueel vlucht gedrag en overdag zullen ze ook al wel wat knallen horen!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:50

schriktraining doen? met ronkende motoren van auto's misschien heel zachtjes vuurwerk geluid nabootsen met radio/computer/mobiel ofzo?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:50

Onze shetten aan huis blijven gewoon buiten staan, ook vindt ik dit als dat gewend zijn gewoon de beste oplossing, als ze een stal niet gewend zijn en je sluit ze op en ze slaan in paniek kan de schade veel groter zijn dan als je een grote wei hebt en het paard al dan niet door paniek de wei doorvliegt dat zie ik liever dan een paard dat opgesloten is en in paniek.
Mijn andere paard die staat dan gewoon op stal zoals ze gewend is in de winter, voor de rest niets extra, er wordt daar zoiezo niet veel vuurwerk afgestoken dus nooit geen problemen mee gehad.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:53

hier staan ze nu overdag op de paddock en snachts in stal.
oudjaarsdag gaan ze heel vroeg naar buiten en als t vuurwerk toeneemt gaan ze naar binnen.
en om 10 voor 12 savonds krijgen ze een extra hooi/kuil voer beurt zodat ze wat te doen hebben.
licht is aan en radio iets harder dan normaal.

over t algemeen zijn ze vrij rustig en gaat t goed!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:54

Mijn pony's blijven gewoon buiten,ze schrikken eerder van 1 knal dan van duizenden knallen.
Als het om 24.00uur los barst geven ze er nix om en blijven rustig.Mensen die aan het weiland wonen houden ze in de gaten,en mocht er iets zijn dan word ik meteen gebelt.Is wel een grote geruststelling.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:43

hmm, 't zijn niet de knallen waar ze van schrikken, er wordt hier in de polder op het moment volop gejaagd, dus dat kennen ze, was dnek ik vorige jaar meer de combi van de stank en de felle lichten in de lucht..... omdat het echt overal vandaan kwam had ik de indruk dat ze niet echt een veilig plekje hadden om te "vluchten"...
dus misschien toch maar gewoon in de paddock met de boxdeuren open... en dan gewoon het licht aan dan vallen d eflitsen minder op ;-)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:45

Ik heb vorige jaar nog gewoon rond oud en nieuw wat kunnen rijden.
Ik moest er wel rekening meehouden dat ze meer schrikkeriger is dan normaal.

Ik heb een aardig bomproef paard en van vuurwerk is ze niet echt bang van, vooral niet wanneer ze eten heb :+

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:56

Onze pony's staan op loopstal. Heel soms met wester storm en regen sluiten we ze op (deur zit op het westen), daar hebben ze geen problemen mee.
Ik doe laat in de middag op oudjaarsdag de jongens op stal. Lekker veel stro, hooiboxen vol. De lampen gaan aan, de radio een stuk harder dan normaal.

Als de boer er aan denkt (heeft meer met de hoeveelheid genoten drank te maken :P) doet hij de lichten weer uit en/of laat ze los.
De volgende dag worden ze weer los gelaten, vorig jaar heeft de boer laat in de nacht de tussendeur (hierdoor krijgen we 2 boxen) en de buitendeur weer open gezet dus waren ze eerder vrij.

Ik heb nooit de indruk gehad dat er onrust was op stal, geen overhoop gelopen boxen, geen vacht kenmerken dat op zweten heeft geduid. Geen blauwe waas over de ogen.
Alleen 2 happy boys die denken laat ons er maar weer uit. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:59

altijd op stal rond/met oud en nieuw en dan radio en licht aan met wat voer. Ze zijn tot nu altijd toe rustig geweest (klopt af)
Komen nogh wel even buiten voor en na oud en nieuw, maar wel veel minder lang. Ze gaan er echt niet dood aan om eens wat langer op stal te staan voor hun eigen veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:02

Vorig jaar ging de radio al een paar dagen van tevoren aan, en de nacht zelf gaat de loopstal dicht, lichten aan, radio wat harder en een pluk hooi erbij.

Werkt prima!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:02

Oud en nieuw is de enige nacht dat mijn paarden en ponies verplicht op stal gaan. Waarom, niet eens vanwege knallen of het oplichten, maar puur omdat ik de jeugd uit de buurt niet vertrouw. Dan heb ik liever alles dichtbij huis op stal en loop ik om 10 voor 12 nog even heen, geef alles wat extra hooi, zet de radio aan en om 12:30 gaat het licht uit en de radio uit. Dit doe ik al 15 jaar zo en bevalt mij het beste

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:04

Op stal met de radio aan, we geven ze altijd wat extra hooi, en dan redden ze zich prima. Ze staan aan huis, dus tussen door kijk ik altijd even, en staan ze vaak haast te slapen.
Je moet er niet te veel aandacht aan gaan schenken, dan blijven de paarden ook gewoon het rustigst.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:06

bij ons blijven ze gewoon buiten, ze kunnen dan mooi naar het vuurwerk kijken, ze staan net buiten de bebouwde kom en zijn altijd rustig, ik ga altijd naar ze toe na twaalven om even te kijken en ze staan meestal gewoon lekker te kauwen op hooi.
Ik zou ze juist liever niet opsluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:08

Desnoods meer hooi of licht aan, maar zou niet teveel gaan veranderen. Maak er niks speciaals van, tis gewoon een nacht als elke ander met wellicht wat knallen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:15

Net als voorgaande jaren en zoals elk nacht gewoon buiten met inloopstal en voldoende hooi. Juist door iets te veranderen zou er bij die van mij meer stress ontstaan.
Ik ga altijd nog wel even kijken bij hem, maar voorgaande jaren stond ie heerlijk te dutten of aan zijn hooi te knabbelen. :)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:28

Wij doen niks speciaal met hen. :-)
Ik heb 2 paardjes op de wei: mijn oude ruin van 25 en een merrie van 10, ze hebben elk een eigen inloopstal. Mijn jonge ruin staat in een privé-stal in de box.
Vroeger, wanneer mijn oude ruin op een andere wei stond, haalden ze hem en zijn weidegenoot in de manege (hij stond dan 1 nacht in de binnepiste), maar dit was omdat de andere ruin een doodse schrik had van vuurwerk.
Vorig jaar was er met kerst ook vuurwerk, in de straat net achter de weide waar ze nu staan. Omdat we bang waren dat ze paniekerig gingen worden, zijn mijn zus en mama bij hen gegaan tijdens het vuurwerk (mijn oude ruin is bijna volledig blind, dus we waren bang dat hij in paniek in de draad ofzo ging rennen). Ze stonden met 2 de hele tijd gewoon buiten, lekker gezellig naast elkaar op de eerste rij, wat hooi te knabbelen ;-)
Met oudjaar gingen de eigenaars van de weide een oogje in het zeil houden en bellen als ze onrustig werden, maar ik heb die avond geen telefoon gekregen (was zelfs thuisgebleven omdat ik telefoon verwachtte :p en zat de hele avond met mn gsm in de hand :-) )
dan toch voor de zekerheid rond 12.30 eens gaan zien, en niks aan de hand hoor. Ze stonden zo te kijken van 'hee, wat komt die hier nu doen op dit late uur in de nacht' :p
dus gewoon wat hooi gegeven en met een gerust hart zelf gaan feesten XD

Dit jaar gaan we ze gewoon zoals altijd buiten laten, en een extra portie hooi geven s avonds.
Ik ben er 100 % gerust op, zeker omdat we 200% zeker zijn dat de weide-eigenaar thuis is en ons direct zal bellen als ze onrustig zouden worden7
=-)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:50

Mijne gaat gewoon op stal.
Deur los zodat hij lekker naar buiten kan kijken en ook mee kan genieten van die
prachte kleurtjes :)
Hij is daar niet bang van.
Ik doe gewoon de radio aan en hij krijgt extra kuil.
Heeft hij ook nog wat te doen :)
Maar ik hou het licht wel aan, dan zijn de flitsen idd wel minder fel.

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:42

Ik heb mijn pony's altijd gewoon buiten gehad, maar wel op een stukje met een stalletje en uitloop.
Ze konden niet de wei zelf op! ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:23

Die staat gewoon op zijn plekkie, 24/7 in de wei met schuilmogelijkheid.
Stalbaas zorgt voor geen vuurwerk bij de weides in de buurt en de buren doen dat ook niet (hebben zelf ook paarden). En verder is de pensionstal in het buitengebied.

Stalbaas gaat als het vuurwerk losbarst altijd even bij de dieren kijken of alles rustig blijft.
Vorig jaar stond hij er voor het eerst en hij schijnt verbaasd naar de kleurige lichtjes in de lucht gestaard te hebben en is daarna weer in zijn stalletje gaan slapen.

Ik verwacht dit jaar weinig anders eigenlijk.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:27

Wij hebben buitenstallen, en met oud en nieuw gaan alle deuren en ramen dicht, radio aan, hele berg hooi en dan redden ze zich wel hoor! Mijn stresskipje sliep er vorig jaar bijna door heen :))

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:37

hooi geven dan zijn ze bezig wel buiten voor het geval dat ze uit hun dak gaan ze de tent niet afbreken!
geen ervaring want die van mij staat niet thuis en daar word geen vuurwerk afgestoken(in dat gebied)

groetjes

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:41

bij ons gaan ze ook op stal met de luiken dicht, licht aan, radio aan en een plakje hooi. De twee KWPN-ers stonden vorig jaar rustig, maar de shet was behoorlijk in paniek (dat had ik andersom verwacht ;-) ). Met het hoofd onder mijn oksel vond de shet het wel veilig :D Arm beestje. Binnen kan je het effect van het vuurwerk toch wat meer dempen vergeleken met als ze buiten staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:44

Ik doe niets. Ze steken hier het hele jaar door bij allerlei feesten vuurwerk af en dat is in de praktijk toch wel minstens 50 keer per jaar direct bij ze in de buurt.