Paard heeft het koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Cathalijne

Paard heeft het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:29

Ik zit de laatste tijd met een probleem. Mijn pony (haflinger) heeft de afgelopen 2 jaar een deken op gehad in de winter. Aangezien zij echter 5 dekens heeft versleten in 2 jaar (maat klopt, ze vind het gewoon niet fijn, schuurt zichzelf tot bloedens aan toe open) Had ik gedacht dit jaar er geen deken op te doen. In het begin leek het wel goed te gaan, maar de afgelopen weken toen het echt onder het vriespunt kwam werd ze steeds drukker toen ik haar uit stal haalde. Nu heb ik dit wel vaker, maar dan is het te veel energie. In de wei is op het moment niet een optie. Madame blijft niet in de wei staan met dit weer, dus die optie valt af. Ik gooi haar nu voor het rijden vaak even los in de bak, zodat ze in ieder geval haar energie even kwijt kan. Probleem is echter, als ik haar daarna op stal zet, om haar vervolgens een uurtje later weer te willen opzadelen, danst ze bijna de stal uit. Ook met opstijgen is ze echt nauwelijks houdbaar, en de eerste 5 minuten van het rijden is het alleen maar hard willen. Daarna is er niks meer aan de hand.
Vandaag heb ik er ook opgereden, en was er ook niet wat aan de hand. Ik krijg daarom sterk het vermoeden dat het toch te maken heeft met het de kou, of dat de pony het koud heeft. Ze heeft geen geweldig dikke wintervacht, maar ook geen extreem dunne.
Zijn er mensen die dit bekend voorkomt?

quintolover

Re: Paard heeft het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:32

Ik denk niet dat ze het koud heeft.
Dan zou ze ook flink gaan rillen.
Maar als het zo koud is moeten ze zichzelf warm houden en zijn ze wat gekker.
Hier nooit dekens op, maar ook met die kou zijn ze afentoe lekker gek.
En staan dag en nacht buiten met schuilstallen.
Het hoort gewoon bij het weer.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:33

Met kous weer zijn vele paarden frisser.
En paarden die dan weinig vrije beweging krijgen kunnen dan wat dansen als ze van stal mogen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:33

Mijn paard had vorige week zijn achter benen bij elkaar en stond te rillen, bij kou staan ze te rillen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:35

Ik snap dat het bij het weer hoort. Heb inmiddels genoeg paarden meegemaakt in de wintermaanden, maar bij mijn pony is het wel heel extreem dit jaar, terwijl ik dit de vorige jaren niet zo heb meegemaakt. Zou het wellicht helpen om bij de "extreme" temperaturen er alsnog een deken op te gooien?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:37

Vraag me af of je Haflinger ook flink in zijn voer is terug gezet w.b.t het drukke gedrag?
De paarden hier staan momenteel op hun halve rantsoen w.b.t het krachtvoer!Tja de kou, eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat een Haflinger het echt koud zou krijgen, of hij moet zijn geschoren.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:40

@ Aerdenhout, ik kan het me namelijk ook niet voorstellen. Ik ken zelf meerdere haflingers, maar ik heb er nog nooit een meegemaakt die het koud kreeg. Daarom deze vraag ook.
Op het moment krijgt de pony helemaal geen krachtvoer meer (kreeg voorheen ook maar heel weinig). Met rijden merk ik dit ook, want na een half uur is ze gewoon moe. Het zijn echt die eerste minuten om van de stal naar de bak te komen, en de eerste 5 minuten van het rijden. Ook als ik er te lang mee stap (tussendoor) begint ze heel druk te doen. Na 2 rondjes draven is het weer over. Dit deed ze anders nooit, ook, vandaag nu het weer wat warmer was dus ook niet.

edit: Ze krijgt wel volop ruwvoer

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:17

Ik denk niet dat je Haflinger het koud heeft, maar eerder een overschot aan energie. Je schrijft dat je paard nu de wei niet op kan, dus ik denk dat daar het probleem ligt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:38

Overschot aan energie zou niet verklaren waarom ze tijdens het losgooien ook na 5 min alles behalve actief is. Verder heb ik haar ook wel meegemaakt wanneer ze teveel brokken kreeg. Met over energie is ze namelijk de hele tijd als ik met haar rijd heel druk, terwijl ze dat nu echt alleen maar de eerste minuten is. Ze wordt ook dribbelig als ik te lang met haar stap, terwijl ze dat anders niet heeft. Verder gooi ik haar elke dag nog ongeveer een uur los in de buitenbak, en veel langer staat ze normaal ook niet op de wei (breekt na ongeveer een uur altijd uit), dus ze komt er ongeveer net zoveel uit.

Silver88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:42

denk dat een deken niet noodzakelijk is. Door de kou worden paarden zowiso frisser. Zelfs mn shet is loeidruk, gewoon lekker even laten razen en daarna gaan rijden.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:15

Ik geef haar ook wel de kans als ik er opzit. Het probleem is voordat je erop zit. Het dansen uit de stal is niet gewoon fris uit de stal, maar echt als een gek eruit racen. Ook voordat je erop zit de hele tijd aan het "huppelen". Als ik erop zit kan ik best het een en't ander uitzitten, en mag ze ook even uitrazen. Losgooien van te voren kan, maar dan echt 10 vlak voordat ik ga rijden. Probleem is dat de bakken vaak tot 6 uur bezet zijn, en het niet meer zo lang licht is, en losgooien in het donker vind ik nog te riskant.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:35

Of je paard het koud heeft, kun je gemakkelijk nagaan: regelmatig haar temperatuur nemen. Is die normaal, dan heeft je paard het niet koud.