tips om de winter te overleven! geen bevroren leidingen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

tips om de winter te overleven! geen bevroren leidingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:00

ik hoor iedereen maar klagen over de sneeuw en de kou. dan nog heeft het toch wel iets. Een mooi dek over de weides met allemaal konijnenpootjes erin gezet :+ wist niet dat het zo druk kon wezen op onze weide met konijnen :D

Tips om met een stalletje de winter door te komen :
-tracing om de kraan aanleggen.
-emmer over het uiteinde van de kraan hangen of een doek. Hoe minder wind er tegenaan komt hoe minder snel die doet bevriezen.
-doeken om de sloten wikkelen zodat die niet vastvriezen
-Als de tracing niet helemaal tot op de rond komt een hoop mest ertegenaan gooien. Zo bevriest het niet.
-staldeuren dichthouden zodat de drinkbakken niet bevriezen.
-Genieten van het weer :D het is toch prachtig zo een wit laken over Nederland.
-Bij extreme gladheid en gebrek aan zout de mesthoop raadplegen:P gewoon een looppad van paardenmest maken. Is alles gelijk een stuk minder glad.

suuzepuus

Re: tips om de winter te overleven! geen bevroren leidingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:01

Wat is een tracing??

Ik word nu al sch**t ziek van het heen en weer lopen met emmertjes....

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:04

een tracing is een soort van draad die warm blijft op electriciteit. die hebben we om de waterleiding gedraait met isolatie materiaal erom en ik kan je verklappen dat we vorig jaar maar 2 dagen niet meteen water hadden (in we weer met waterkokertje) maar de rest van de tijd kwam het gewoon uit de kraan.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:05

Ik moet ook nog wel heen en weer lopen maar goed voor mij is t maar 5 meter. naar de rijbak waar de paarden overdag gewoon in staan.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:07

Ik moet ook een heel eind met water sjouwen.
Heb nu zo\n waterzak voor in de kruiwagen. Wat een uitvinding, ik hoef nog maar 1 x te lopen.
Jammer alleen dat die zak nogal snel kapot gaat.
Maar goed heb ook liever dit koude weer dan al die regen en modder in de herfst enzovoorts.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:09

zoiezo beter dat ze lekker buiten staan dan dat ze angtvallig binnen worden gehouden. Ik denk dat ik serieus ruzie zou hebben met mn kinders als ze niet op de bak mochten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:11

Helaas kan ik niet zo'n tracing om mijn leidingen doen. De leidingen zijn van tyleenslang (schrijf je dat zo??= kunststof) De paarden staan aan huis dus heel ver hoef ik niet maar het zijn er wel 4.... Het is best veel werk dus. Gisteren heb ik mn H2bag binnen gekregen (kruiwagenzak) maar mn ene kruiwagen heeft een lekke band en de ander zit vast gevroren! hahah moet eerst mn kruiwagen ontdooien dus....

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:13

shadowflower schreef:
een tracing is een soort van draad die warm blijft op electriciteit. die hebben we om de waterleiding gedraait met isolatie materiaal erom en ik kan je verklappen dat we vorig jaar maar 2 dagen niet meteen water hadden (in we weer met waterkokertje) maar de rest van de tijd kwam het gewoon uit de kraan.

Wij hebben het ook! Maar als het heel hard vriest wil het nog wel eens bevriezen, gelukkig nog niet met emmertjes gelopen de afgelopen tijd!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:18

Voor de mensen die (citaat:) 'Sch*tziek' worden van het heen- en weer slepen met emmers water, de H2Go bag:
[EA-CO] Zat om nog langer met emmers te sjouwen?

Het werkt echt; ik heb hem zelf ook (v/d lente al gekocht voor een leuk prijsje) en het is echt ideaal. Is overigens ook verkrijgbaar bij Agradi.

Verder staat hier de grondwaterpomp binnen in een soort zadelkamer bij de stal; als het echt koud wordt zoals nu dan hebben we daar altijd een straalkacheltje branden, zodat de leidingen e.d. niet bevriezen. Verder idd pomp en leidingen goed afdekken en omkleden met dekens etc.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:26

Ik heb om de kraan een betonnen 'bak' bekleed met piepschuim, een een deksel erop, ook met piepschuim aan de binnenkant. En zo'n warmtelint om de kraan. Gaat perfect.
De slang laat ik zorgvuldig leeglopen nadat ik hem gebruikt heb, als er geen water in zit kan het ook niet bevriezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:27

Hier is alles ondanks het goed werkende warmte lint toch bevroren! :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:29

Kan zo'n warmtelint ook om een tuinslang? Weten jullie dat?

Niet nodig voor op stal, maar ik heb hier de wachmachine in de schuur staan met watertoevoer via een tuinslang (nee niet zelf verzonnen :D )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:36

Kan best, ik heb hem ook een stukje om de slang zitten. Dant lint wordt niet heet, gewoon een beetje warm. Als je het vastpakt voel je dat het iets warm is, maar je kan er nog niet eens je handen aan warmen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 16:59

geloof dat zo een tracing dan wel iets warmer is:P vorig jaar de leiding gesprongen. zo een zwarte stevige die je normaal ondergraaft. Kwam op de weide en het was een waterbalet/ ijsbaan.