0 grams deken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

0 grams deken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:05

Hallo bokkers!
Nu word ik toch wel een beetje bezorgt..
Onze fries kreeg einde v/d herfst ong. (voor de sneeuw dat wel!) een 0 grams regendeken op.
Nu heeft ze die nog steeds en heeft ze wel al een vachtje gecreeërd (maakt ook niet uit)
Ong. De hals en het lichaam hebben gelijk soort vacht.
Ze voelt onder de deken niet koud aan.. maar beetje lauw... Dus niet zo warm als mijn eigen pony bijv.

Maar ik heb geen idee of ze het nou echt koud heeft..
De eigenaar v/d stal zei ook van : ''Als ze het echt koud heeft ,dan zal ze zelf ook weer een warmere vacht aanmaken..''

Klopt ook wel aangezien paarden natuurlijk het zelf ook kunnen regelen zelfs met deken op.

Maar wat moet ik nou doen...
Ze heeft altijd zonder deken gestaan tot ze bij ons kwam en toen kreeg ze een 0 grams op.

Alvast bedankt!

kehdra

Re: 0 grams deken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:13

Met dit weer, en een ongeschoren paard zeg ik: deken af, óf een gevoerde deken.

Met ee 0-grams plet je alleen de vacht van het paard, waardoor de cappiaire werking van de vacht niet meer werkt.
Op die manier neem je dus een stuk eigen isolatie van het paard weg, maar je geeft er met een 0 grams niks voor terug.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:18

Maar kan je een deken er wel opeens vanaf halen ??
Lijkt me erg koud...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:19

Als de deken eraf is kan je paard zijn haren omhoog gaan zetten. En als de haren omhoog staan isoleert het beter en zal hij het waarschijnlijk zelfs minder koud hebben dan met die 0 grams deken die er nu op ligt.
Die 0 grams deken drukt namelijk de haren plat waardoor ze hun isolerende werking verliezen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:21

Elin_ schreef:
Maar kan je een deken er wel opeens vanaf halen ??
Lijkt me erg koud...

een 0 grams wel ;)
Wat ik al schreef neem je met een 0-grams isolatie weg en geef je er niks voor terug. Wanneer je die 0-grams eraf haalt geeft je dus in weze het paard zijn eigen isolatie weer terug.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:24

maar wat nou bij zo sneeuw''storm'' met al die sneeuw etc..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:25

Als je paard zijn vacht goed werkt, dan blijft die sneeuw liggen en wordt hij lekker geisoleerd. Beter sneeuw dan regen en wind ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:28

dus ik zou nu opeens de deken eraf kunnen halen en dan gewoon zo laten staan?!?!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:29

Nogmaals: ja!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:32

oke
Ja ik ben zo bang dat ze het koud heeft ,maar aan de andere kant een gevoerde deken is denk ik weer wat te warm ivm dat ze bijna niet meer loopt en ook nog is dat ze voor dat ze bij ons kwam 24/7 zonder deken buiten staat

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:48

Ja je kan die 0-grams écht ineens afhalen, lees mijn eerdere post nog maar eens ;)
Zolang ze gewoon voldoende ruwvoer krijgt krijgt een paard het niet zomaar koud hoor ;)

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:50

nou kehdra vertel dat de eigenaar van die van mij eens :) zou heel fijn zijn, arme pony staat nu zwetend op stal met die stomme 0 grams regen deken met een gigantische vacht (nog een haflinger ook - van oorsprong komt die uit koud land)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:52

@Miistral
Die van ons staat niet zwetend met een gigantische vacht dus dat is wel een andere situatie

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:55

Mijn fjord staat ook met een 0 gr. deken om en die voelt lekker warm aan onder de deken.
Deze deken zit ook vrij los, misschien dat daardoor de werking van de vacht normaal blijft.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:57

ik had het ook niet tegen jou Elin :).

maar om toch even ontopic te komen : Misschien even tempraturen? dan weet je het zeker, want als die 37 graden is hebben ze nog aardig wat hoor, en hoeven ze nog geen deken op.. ik vind persoonlijk dat een 0 grams deken, enkel belemmert dat ze zijn haren kunnen uitzetten voor de warmte zelf binnen te houden en de kou buiten te houden, misschien heb je wel eens gezien een paard in de sneeuw die een laagje sneeuw op zijn rug had, en dat het niet smelt? dat komt omdat de isolatie van de vacht die warmte zo goed binnenhoud dat het niet naar buiten kan, dus de sneeuw kan ook niet smelten, ik snap gewoon niet waarom mensen dekens op gaan doen terwijl ze zo'n vacht egt niet voor de sier hebben, daar is een doel voor, maar verder is dat niet aan mij :) niet boos op gaan vatten :P maar dat is mijn mening :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:04

ik vat het niet boos op (Doordaet je dat erachter zij anders kwam het nogal op mij over van :''Stom wat je doet etc''
Ik weet eigenlijk niet eens meer onze reden van de deken? (Niet boos worden , ik vergeet het gewoon XD)

Ik overleg even thuis :) wat we gaan doen etc :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:01

Ik zou ook huiverig zijn de deken er opeens weer af te trekken! Zeker met nat weer met regen en sneeuw zou ik het niet doen. Ik zat in hetzelfde dubio, voelde niet goed haar weer bloot te zetten en dus ben ik naar dikkere dekens gegaan omdat ze koudig onder de 0 gram werd. Inmiddels staat ze met 200 gram.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:08

Bij ons staan ze allemaal met 0 grams deken op
en heb nog niet de indruk gehad dat ze het koud hebben , deken hebben ze in principe niet nodig om warm te blijven .
Maar zou hem zelf nu ook niet zomaar weer zonder deken wegzetten , misschien wel voor mijn eigen gevoel hoor .
Maar denk dan toch dat ze er al beetje aan gewend zijn inmiddels .
Vorig jaar stond die van mij nog zonder en de haartjes op zijn buik waren wel bevoren maar hij oogde zelf heel vrolijk .
Ik zou hem er niet zomaar weer afhalen .

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:18

Als jij all een tijd bezig was met dekens op doen, dan zou ik het zo houden, want een paard past zich daar aan.
die begint all in de zomer zijn winterdeken te 'maken' en als je daar een deken opgooit, maakt niet uit of het een 0 grams is, dan belemmer je dat al, kan hij zn haren niet uitzetten, dus als je all bezig was zal ik 'm ophouden, of je denkt ik ben er zo kort mee bezig dier heeft all zo'n dikke vacht .. zorg er enkel voor dat hij genoeg ruwvoer binnenkrijgt, en als het paard gaat rillen is dat een goed teken, dan betekend dat het paard de warmte ' opwekt ' in zijn lichaam .

en heb geen zin om verder te l*llen haha :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:00

Het verhaal dat het paard het koud heeft onder een regendek heb ik nog niet ervaren. Het wordt hier op bokt wel vaak aangehaald, maar het ligt er volgens mij aan hoe je deze gebruikt.
Mijn paard krijgt bij slecht weer een regendek op als hij naar buiten gaat (27 jr. oud... vandaar).
Zeker als je een lichte, ruimliggende deken neemt 600 DM kan de vacht nog wel z'n functie vervullen.
Het haar gaat iets platter liggen, maar dat komt ook omdat de vacht al beschermt is tegen regen en wind en dus minder hoeft te 'werken'.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:17

Mijn paarden staan normaal gesproken zonder deken buiten en hebben dan ook een flinke wintervacht.
Maar als het meerdere dagen achter elkaar regent en er staat en pittige wind en de temperatuur is laag dan merk ik dat ze een deken toch fijn vinden.

Zakken de temperaturen onder de 5 graden dan hebben ze het hier echt warmer zonder dan met een ongevoerde deken, omdat de haren worden platgedrukt. Omhoogstaande haren zorgen voor lucht in de vacht en dat werkt als isolatie.
Na ze 2x met ongevoerde regendeken rillend te hebben aangetroffen kies ik nu voor een 100 grams deken die paar dagen per jaar dat ik het nodig vind om ze van een deken te voorzien.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:27

de deken kan er heus wel af.
maar het is toch een fries? die kan wel tegen een stootje :+