geschoren mini-shetlander heeft kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

geschoren mini-shetlander heeft kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 11:58

hallo,
ik heb een mini-shetlander van 2,5 jaar oud die al van bij begin lichtjes sukkelt met haar gezondheid, moeilijk dik te krijgen is,...
Nu hebben we ze in oktober geschoren omdat ze op het einde van de winter nooit zelf haar vacht kwijt geraakt door probleem met lever en ze anders altijd het hele jaar door met deken opstaat. Als je immers juist voor zomer scheert hebben ze geen bescherming tegen regen dus dan moest ze deken op en in winter heeft ze altijd een dekentje op omdat ze anders veel te mager wordt. Omdat we haar zeker in de zomer toch zonder deken willen, hadden we besloten om haar dit jaar vroeg te scheren zodat ze na de winter van al haar dekens vanaf is. Vroeg genoeg geschoren in de hoop dat ze tegen de erge kou al terug iets in het haar zou staan en geen kou zou hebben dus. Ze zijn dit jaar echter wel erg vroeg met de sneeuw.

Na het scheren had ze een 300gr winterdeken op, kan overdag buiten en 's nachts deed ik haar stal dicht. Echter merkte ik 2 weken geleden dat ze toch wel kou had (stond beetje te beven) dus er fleece dekentje ondergelegd. Vorige week ben ik haar een fleecedeken gaan halen met hals en die er dus opgelegd ipv het andere fleece deken. Nu ging ik haar deze morgend eten gaan geven en zag ik dat ze toch weer stond te bibberen, haar lichaam en hals voelen gewoon warm aan, haar benen hebben iets kouder. Haar stal blijft al een week overdag ook toe voor de warmte, ze krijgt onbeperkt hooi en een schepje krachtvoer per dag. 2 keer per dag krijgt ze ook wortel zodat ze haar medicatie kan innemen. Ze heeft natuurlijk wel niets van reserves doordat ze altijd op het randje staat van te mager.
Ik heb er deze morgend dus maar een deken bovenop gelegd, ik denk een 200gr winterdeken maar nu vraag ik mij af of dit wel een goed idee is. Haar lichaam voelt immers warm aan en wil haar ook niet te dik onder de dekens steken. En indien dit toch een goed idee was moet ik dan nog dikker deken voorzien voor moest het nog kouder worden? Kan er wel altijd nog fleece onderdoen en nog regendeken met of zonder hals maar dan stopt de dekencollectie en aangezien het erg moeilijk is om in haar maat (60cm bovenlengte) dekens te vinden moet ik vroeg genoeg beginnen uitkijken naar deken indien dit nodig zou zijn.

Alvast bedankt

p.s. gelieve geen commentaar te geven op het wel of niet scheren van deze pony, hier is grondig over nagedacht en dit leek ons de enige oplossing. Ook dierenarts heeft ons al ieder jaar aangeraden om te scheren omdat de problemen met haar lever er voor zorgen dat ze dit zelf niet kan regelen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:08

De eerste vraag die mij te binnen schiet is of ze geen koorts heeft?

Jolliegirl

Re: geschoren mini-shetlander heeft kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:10

Die vraag kwam ook als eerste bij mij op.
Temperatuur haar eens.

Bibberen kan een teken van kou zijn, maar ook de combinatie met koorts is mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:13

Wat bijzonder om voor de winter te scheren en niet na de winter. Heb je ook nagedacht waarom dieren in de winter wintervachten aanmaken en hoe koud het is geweest de afgelopen dagen?

Ik heb zelfs 2 dekens op bij mijn paard met wintervacht en overdag gaat hij vaak naar buiten zonder deken en staat al een paar dagen buiten met 2 dekens, daar heb ik ook over nagedacht.

Een dier dat het na de winter veel te warm heeft en te veel zweet, teveel zouten verliest, ja die zou ik ook gaan scheren.

Ik hoop dat je oppast voor longontsteking, daar zijn paarden heel gevoelig voor en dan heb je een heel groot probleem. Het dier nu een deken op geven zal in mijn ogen nu de beste optie zijn, immers hij is geschoren, heeft het koud en is al ziekjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:21

ik zou toch ook tempen, want wanneer een paard onder de dekens niet meer warm aanvoelt, is het al onderkoeld...

het bibberen kan misschien ook verder komen van "angst". Veel paarden bij ons op stal zijn onrustig nu de bovendeurtjes dicht blijven en ze de hele dag in het donker staan. Sommigen staan ook te beven als ze iets "vreemd" horen of je komt de stal net binnen

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:26

doe jij zijn natuurlijke jasje uit moet je hem een ander jasje(deken) aan doen..

Mijn shet die ik geschoren heb zo rond begin oktober en half november geschoren heb staat nu onder 2 deken die samen 450 gram zijn en dan groeit zijn vacht al terug.. als het nu nog kouder word krijgt meneer zelf over zijn 300 grams deken nog een 250 grams..

Wel zou ik heb ook ff tempraturen!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:31

ik zou zo zeggen kwak er nog een deken onder (een stal deken) met buik flap en hals stuk

verder zou ik als ik jou was de volgende keer haar niet geheel maar het buik gedeelte laten zitten
en dan in het voor jaar het buik gedeelte weg halen

zo heb je toch haar vacht op de rug voor de regen in het voor jaar
en toch haar vacht over de buik waar ze evt op kan liggen ed in de winter (hier verliezen ze toch een hoop warmte )

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:35

Je kunt beter meerdere lagen dekens opleggen, dan één dikke deken. Tussen al die lagen komt stilstaande lucht wat ook isoleert.
Even temperaturen lijkt mij ook verstandig. Om even uit te sluiten dat ze niet ziek is.

Eén van mijn Nubische geiten stond ook te bibberen trouwens van de week. Die heb ik warm gekregen door extra op te strooien en veel extra ruwvoer te verstrekken. De rest van de Nuben had het niet koud....

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:44

russel schreef:
Wat bijzonder om voor de winter te scheren en niet na de winter. Heb je ook nagedacht waarom dieren in de winter wintervachten aanmaken en hoe koud het is geweest de afgelopen dagen?

Ik heb zelfs 2 dekens op bij mijn paard met wintervacht en overdag gaat hij vaak naar buiten zonder deken en staat al een paar dagen buiten met 2 dekens, daar heb ik ook over nagedacht.

Een dier dat het na de winter veel te warm heeft en te veel zweet, teveel zouten verliest, ja die zou ik ook gaan scheren.

Ik hoop dat je oppast voor longontsteking, daar zijn paarden heel gevoelig voor en dan heb je een heel groot probleem. Het dier nu een deken op geven zal in mijn ogen nu de beste optie zijn, immers hij is geschoren, heeft het koud en is al ziekjes.

Zoals vermeld, ja er is over nagedacht!!! Ze is reeds begin oktober geschoren omdat we hoopten dat ze tegen de erge kou al weer wat vacht zou aangemaakt hebben, natuurlijk heeft ze een deken op, tot gisteren 2 dekens, deze morgend 3de deken erbij gelegd. Ga 4 keer per dag voelen en kijken of ze het warm heeft en deze morgen was dit niet het geval vandaar dit bericht ook.

De reden dat ze voor de winter is geschoren is omdat we nu eenmaal allemaal weten dat als we na de winter scheren, we ook deels de zomervacht eraf scheren en ze dan het hele jaar rond in de dekens staat

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:51

Mocht je willen kijken voor een extra deken dan is dit misschien een goed adresje: http://www.moonlightfarm.nl

Ik heb hier ook weleens wat vandaan gehaald en omdat het puur op mini's gericht is kun je veel sneller slagen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:58

Inoterry schreef:
De eerste vraag die mij te binnen schiet is of ze geen koorts heeft?

Ga dit meteen controleren, had er zelf nog niet aan gedacht omdat ze er voor de rest wel vrolijk bij staat...

rommulus schreef:
ik zou zo zeggen kwak er nog een deken onder (een stal deken) met buik flap en hals stuk

verder zou ik als ik jou was de volgende keer haar niet geheel maar het buik gedeelte laten zitten
en dan in het voor jaar het buik gedeelte weg halen

zo heb je toch haar vacht op de rug voor de regen in het voor jaar
en toch haar vacht over de buik waar ze evt op kan liggen ed in de winter (hier verliezen ze toch een hoop warmte )

Echter is er in haar maat van dekens niet zoveel keuze. Zelfs fleece met hals was er niet in haar maat, dat deken is dus eigenlijk 2 maten te groot, hierdoor komt het wel overal lang genoeg waardoor ook heel haar buik is ingepakt en achteraan het deken ook helemaal rond haar billen zit. Haar buik moest ook zeker geschoren worden omdat ze toen gezwel had op haar buik ter grootte van een hand en dierenarts dit wou onderzoeken. Met haar wintervacht van 10 cm ging dit echter niet makkelijk.

petitparis schreef:
ik zou toch ook tempen, want wanneer een paard onder de dekens niet meer warm aanvoelt, is het al onderkoeld...

het bibberen kan misschien ook verder komen van "angst". Veel paarden bij ons op stal zijn onrustig nu de bovendeurtjes dicht blijven en ze de hele dag in het donker staan. Sommigen staan ook te beven als ze iets "vreemd" horen of je komt de stal net binnen

Onder de dekens voelt ze nog altijd lekker warm aan hoor, alleen haar benen voelen kouder aan, toch stond ze deze morgend te bibberen. Daarom dat ik ook vroeg of ik wel extra deken moest op leggen omdat ze wel heerlijk warm aanvoelt.
Angst heeft ze niet hoor, ze heeft raampje en dus voldoende licht, kan alleen niet zelf naar buiten kijken, daarvoor zit het raam te hoog. Ze mist wel wat gezelschap nu ze opgesloten is omdat de hond niet bij haar kan en ze ook de paarden op de wei naast ons niet ziet, maar deze staat door de sneeuw ook in hun stal dus die kan ze sowiezo niet zien nu. Als ik er aan kom roep ik ook altijd al eens zodat ze mij al hoort en dan hinnikt ze ook wel.

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ga nu even haar temperatuur opmeten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:01

het is ook een tip voor de volgende keer

maar voor de handige harry zijn er naai patronen voor dekens ed (ook voor de kleintjes, oa op naaipatronen.nl )

verder zijn er ook een hoop bedrijven die ook voor die kleintjes dekens op maat maken
moet je even de zoekfunctie voor gebruiken ze zijn er ook op bokt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:02

Heb je haar hals en benen ook geschoren?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:06

fjordnina schreef:
Mocht je willen kijken voor een extra deken dan is dit misschien een goed adresje: http://www.moonlightfarm.nl

Ik heb hier ook weleens wat vandaan gehaald en omdat het puur op mini's gericht is kun je veel sneller slagen.

Ik heb hier ook reeds een deken vandaan, het gewone regendeken en heb toen ook winterdeken vandaar gekocht maar dat was te groot. Heb even gekeken en zou eventueel nog wel een staldeken van 200 of 300 gr kunnen bestellen voor onder haar andere dekens te leggen. De winterdekens met hals beginnen maar vanaf 70cm en die zijn te groot.
Bedankt

@sonjim: ja hals en benen zijn ook geschoren, alleen haar hoofd niet. Ook dit had reden, we hadden namelijk gezwel ontdekt op haar buik en hebben haar daarom helemaal geschoren zodat we haar helemaal konden controleren. Met vachtje van 10 cm lang ging dit echter niet. Ze heeft wel fleece op met hals die ook echt tot aan haar oren komt omdat het deken eigenlijk te groot is en daar voelt ze ook warm aan.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:17

ben haar temperatuur juist gaan meten en ze heeft 37,8, wat dus normaal is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:17

als de hals geschoren is zou ik kiezen voor een deken met hals, 300 of 500 grams. liefst inclusief buikflap. Doordat de benen kaal zijn, koelt ze nu zo hard af daar zitten de bloedvaten dicht aan het oppervlak. Dus hoog in het stro zetten is ook geen overbodige luxe. Als je in de winter scheert en het paardje buiten wilt kunnen zetten zou ik de benen in het vervolg behaart laten, maar daar heb je nu niets meer aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:23

idd 37.8 is goed zelf eerder aan de bovengrens... Maar dit kan per paard verschillend zijn. dus bij twijfel tempen en dan ben je zeker

benen horen koeler te zijn of zelfs "koud" aan te voelen. ze missen "spiermassa"
ik ben juist verontrust als m'n paard warme benen en hoeven heeft...

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:25

sonjim schreef:
als de hals geschoren is zou ik kiezen voor een deken met hals, 300 of 500 grams. liefst inclusief buikflap. Doordat de benen kaal zijn, koelt ze nu zo hard af daar zitten de bloedvaten dicht aan het oppervlak. Dus hoog in het stro zetten is ook geen overbodige luxe. Als je in de winter scheert en het paardje buiten wilt kunnen zetten zou ik de benen in het vervolg behaart laten, maar daar heb je nu niets meer aan.

Deze zijn echter niet te vinden in haar maat, heb reeds gekeken op moonligtfarm.nl en minihorse.eu
Van deze laatste winkel heeft ze wel fleece met hals en regendeken met hals maar deze zijn beide te groot omdat de kleinste maat daarin 95cm ondermaat is. Ga nog wat verder zoeken of ze nergens anders zo een kleine dekens hebben met hals en eventueel leg ik nog een soort sjaal om haar hals. Toen ik temp. ging opmeten stond ze wel niet meer te bibberen. Er ligt reeds extra veel stro in haar stal.

bedankt

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:14

Wat ik me juist ook nog afvroeg... Ben vandaag al 3 keer bij haar gaan kijken en telkens staat er op haar drinkwater laagje ijs. Uiteraard is dit water dus ook echt koud om te drinken, kan het zijn dat ze daardoor ook kou krijgt. Moest ik nu flesje water uit diepvries leegdrinken, ik zou het ook niet bepaald warmer krijgen. Zou het dan beter zijn om gewoon haar drinkbak telkens mee binnen te nemen zodat het water op kamertemp is en haar gewoon ieder uur eens gaan laten drinken (dit kan spijtig genoeg niet alle dagen, maar ben vandaag thuis)?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:32

dat maakt niet veel verschil
dat is geen reden dat ze haar laatste mogelijkheid aan spreekt om warm te blijven

nogmaals

Citaat:
maar voor de handige harry zijn er naai patronen voor dekens ed (ook voor de kleintjes, oa op naaipatronen.nl )

verder zijn er ook een hoop bedrijven die ook voor die kleintjes dekens op maat maken
moet je even de zoekfunctie voor gebruiken ze zijn er ook op bokt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:38

Ik zou dus NIET geschoren hebben vóór de winter!
Je paardje heeft al genoeg lichamelijke problemen,beter is om die lever te ondersteunen en mocht ze dan alsnog overtollige vacht hebben in de zomer dan kun je dat alsnog weghalen maar zo'n dier voor de winter van dr natuurlijke vacht af te halen terwijl dr lijf al aant knokken is vind ik erg dom!!!
Welke super dierenarts heeft jullie dat wijsgemaakt?Hier is niet goed over nagedacht.En heb je er al eens over nagedacht hoeveel ENERGIE zo'n dier nodig heeft om warm te blijven?No wonder dat ie niet dikker word,alle energie gaat in de warmtehuishouding van de pony!En dan ook nog de vacht weghalen,hoe dom kan men zijn!!!!

ps en eerst scheren VOORDAT je fatsoenlijke!!!dekens hebt is ook niet bepaald logisch! :(

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:21

funnyhorses schreef:
Ik zou dus NIET geschoren hebben vóór de winter!
Je paardje heeft al genoeg lichamelijke problemen,beter is om die lever te ondersteunen en mocht ze dan alsnog overtollige vacht hebben in de zomer dan kun je dat alsnog weghalen maar zo'n dier voor de winter van dr natuurlijke vacht af te halen terwijl dr lijf al aant knokken is vind ik erg dom!!!
Welke super dierenarts heeft jullie dat wijsgemaakt?Hier is niet goed over nagedacht.En heb je er al eens over nagedacht hoeveel ENERGIE zo'n dier nodig heeft om warm te blijven?No wonder dat ie niet dikker word,alle energie gaat in de warmtehuishouding van de pony!En dan ook nog de vacht weghalen,hoe dom kan men zijn!!!!

ps en eerst scheren VOORDAT je fatsoenlijke!!!dekens hebt is ook niet bepaald logisch! :(

Vind het nogal laag om te gaan oordelen zonder er het fijne vanaf te weten. Natuurlijk wordt haar lever ondersteunt, dit kleine mormeltje wordt verzorgd zoals ieder paard zou moeten verzorgd worden en krijgt dan ook iedere medische hulp die nodig blijkt. Zoals al verschillende keren vermeld is, was er een reden om haar niet te willen scheren in zomer. Al 2 jaar op rij is dit wel gebeurd omdat er geen andere oplossing was waardoor ze hele zomer in de dekens staat en veel te vlug al terug vacht begint aan te maken waardoor ze eigenlijk in augustus al terug moest geschoren worden omdat haar vacht dan alweer te dik was. Haar natuurlijk vacht is idd afgenomen maar krijgt er dekens voor in de plaats. Weet zeker dat ze met haar natuurlijk vachtje ook had staan bibberen bij deze temp en ik er ook een deken had moeten opleggen, alleen heeft ze nu 3 dekens op ipv 1 deken.
Dat er veel energie naar de warmtehuishouding gaat is juist, maar dit is bij deze temp bij ieder paard het geval. Ik werk op een manege en zie het genoeg aan de paarden als ze van de wei komen, de ene heeft nu eenmaal sneller kou dan de andere.
In tegenstelling tot wat in u bericht te lezen is, is de pony wel reeds verdikt, heeft gezond buikje, alleen nog wat mager van bespiering maar dit komt nu eenmaal niet terug in 1 2 3. Niet oordelen als je de pony niet kent of niet gezien hebt. Heb het volle vertrouwen in dierenarts en alle andere mensen die dagelijks profesioneel bezig zijn met paarden en me dit advies hebben gegeven, mss ben jij slimmer of wijzer dan al deze mensen samen...
En dan rest er alleen nog het feit van de dekens... Al van voor ze geschoren is waren er 2 winterdekens, regendeken, fleece,... aanwezig. Weet niet hoeveel dekens jij vindt dat een paard er hoort te hebben, maar denk wel dat dat voldoende is in normale omstandigheden. Er is nadien nog fleece bijgekocht met hals en regendeken met hals.

@ Rommulus: Waar ik mijn dekens vandaan haal maken ze speciaal kleine maatjes, maar zelfs deze mensen willen niet nog kleiner gaan omdat er gewoon geen vraag voor is. Bepaalde dekens hebben ze wel in haar maat maar andere weer niet. Ik ga nog een staldeken bestellen zodat er 1 winterdeken terug af kan, denk dat dit makkelijk gaat zijn in gebruik, maar met de dekens die ze nu op heeft, heeft ze geen kou.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:26

Heb je enig idee hoe verstoord het hele "ritme" van de pony is?
Met scheren haal je zo'n dier finaal uit ballans,de vacht word er beslist niet beter op,scheren doet men het beste bij gezonde,sterke dieren die dagelijks hun werk hebben en dan zo beter de warmte kwijt kunnen.
Een 2jarig ziekelijk shetje scheren in de winter is in mijn ogen dom,ookal zegt een dierenarts dat het moet(wat ik betwijfel of ie dat wel heeft aangeraden)

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:35

funnyhorses schreef:
Heb je enig idee hoe verstoord het hele "ritme" van de pony is?
Met scheren haal je zo'n dier finaal uit ballans,de vacht word er beslist niet beter op,scheren doet men het beste bij gezonde,sterke dieren die dagelijks hun werk hebben en dan zo beter de warmte kwijt kunnen.
Een 2jarig ziekelijk shetje scheren in de winter is in mijn ogen dom,ookal zegt een dierenarts dat het moet(wat ik betwijfel of ie dat wel heeft aangeraden)

Dat het "ritme" van de pony verstoord werd was juist het probleem met scheren in de zomer. Daardoor had ze in augustus al terug dikke vacht die eigenlijk terug moest afgeschoren worden. Al eens nagedacht over hoeveel last de pony had van een dikke vacht in zomermaanden. Lag bij momenten gewoon plat op grond zwaar te ademenen omdat ze het te warm had.
En dat 2 jarig ziekelijk shetje heeft nu dus minder last van het feit dat ze geschoren is dan ze anders had in de zomer van de warmte. Ze staat er nog steeds erg vrolijk bij, voelt warm onder de dekens en ziet het leven helemaal zitten...
Ik ga met jou niet verder in discussie over wat dierenarts wel of niet heeft gezegd, ik was erbij, jij niet. Je zal het misschien allemaal beter weten maar dat betwijfel ik aangezien je antwoorden nu niet bepaald erg gefundeerd zijn...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:38

Ik vraag ook niet om jouw discussie!
Jij komt met dit topic en dan geven mensen hun mening!
Dat jij niet meer met mij in "discussie" wilt gaan geeft enkel aan dat je niet open staat voor advies. ;)