Jaarling deken op of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Jaarling deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:24

Hallo,

Naar aanleiding van dit topic:
[MD] Jaarling haar temperatuur ineens gedaald?

Vandaag heb ik de DA toch maar laten komen om bloed te laten trekken en een mest onderzoek te laten uitvoeren. Mijn jaarling merrie heb ik verwaarloosd gekocht en met veel moeite wat vet opgekregen. Helaas is ze nou gigantisch aan het afvallen en je ziet dat ze het moeilijk heeft om haar warm te houden. Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, krijgt dagelijks wortelen en brok bijgevoerd ( bestaand uit 1 schep merrie en veulen brok, 1 schep maispulp, 1 schep zemelen en een halve schep bietenpulpbrok) en vanaf volgende week ook nog een biet per dag.

Nu heb ik in het andere topic al de tip gekregen om toch maar een dunne deken op te gooien.
Zelf ben ik hier geen voorstander van. Maar ik ben wel benieuwd wat de meningen van anderen zijn hierover.

Enderzijds met deken houdt ze zich warm en kan ze zich concentreren op groeien. Anderzijds waar ga ik dan de grens trekken met deken opleggen bij haar? Dadelijk kan ze nergens meer tegen.

Wat is jullie mening?

Groetjes
Hanne

cYn

Re: Jaarling deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:27

Als je ziet dat je paardje zichzelf moeilijk warm kan houden, dan kun je gerust (al is het een gevoerde regendeken) opleggen.
Het is echt niet zo dat als je nu voor deze koude winterdagen een deken oplegt, je er gelijk de rest van zijn leven een deken op moet leggen. Wellicht is hij volgend jaar genoeg aangesterkt om de winter zonder deken door te komen. :)
Het is je eigen keus, maar ik zou met deze enorme kou (het is ook wel heel plotseling -10) even een dekentje opleggen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:29

Hb je niet de mogelijkheid haar snachts binnen te zetten? Dan kan ze als het iets warmer is weer gewoon buiten blijven.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:29

Ik zou geen dunne deken op doen maar juist een dikke waterdichte deken. Ze is verwaarloosd geweest, dus de situatie is wel een beetje anders dan bij gezonde paarden. Ik denk dat je volgende winter geen deken nodig hebt als je haar weer helemaal gezond hebt kunnen krijgen. Zolang ze dat niet is, help je haar met een deken.
Succes!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:30

_Lot schreef:
Hb je niet de mogelijkheid haar snachts binnen te zetten? Dan kan ze als het iets warmer is weer gewoon buiten blijven.

Nee ze kan niet binnen, ja in de schuilstal, daar staat ze ook bijna de hele tijd in.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:31

Aangezien je zelf al aangeeft dat je ziet dat ze moeite heeft met warm krijgen/houden en wel onbeperkt ruwvoer krijgt, zou ik er voor kiezen om idd even een dekentje op te doen.
Het is nu wel vanuit het niets extreem koud idd.
Volgend jaar een nieuwe kans, mits ze gezond is

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:33

Normaal gesproken zou ik nee zeggen. Omdat het beestje verwaarloosd is geweest en mager begint te worden, zou ik er in dit geval ook een lekkere dikke en waterdichte deken opgooien. Als ze volgende winter gewoon gezond is en lekker opgelapt, maakt ze zelf echt wel weer een lekker berenvelletje aan hoor zodat ze dan geen deken nodig heeft.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:36

Ik zou het wel doen, voor zijn gezondheid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:39

Voor een gezonde jaarling: nee, in principe niet.
Maar je hebt genoeg redenen om je jonkie wat extra te ondersteunen nu haar eigen lichaam het niet afkan. Een veulen/jaarling heeft het in verhouding ook sneller koud omdat ze minder volume heeft.
Een deken lijkt me goed in deze situatie. Niet al te dik, maar bijv. 100 of 200 gr.
Goede schuilgelegenheid vind ik wel eerste vereiste.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:03

Ik ben ook voor; als een pony met voldoende ruwvoer nog afvalt vind ik dat een reden voor een deken. Daarom heeft de mijne (5 jaar, gezonde D pony) een deken gekregen iig. Hij heeft een wintervacht, met daarop nog een 250/300 grams. Veel minder grams zou ik afraden, omdat ze het dan ondanks de deken nog koud kunnen hebben.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:06

een regendeken tegen vocht en wind lijkt me geen verkeerd idee om deze uk te helpen, maar niet aan de voeringen gaan beginnen, dan bouwt ie helemaal geen weerstand meer op

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:21

Ben er ook niet zo voor om een jong dier al dekens op te leggen, maar ik had in jouw geval zeker een licht gevoerde deken opgelegd. Schijnbaar heeft ze het ook echt koud, anders staan ze niet zo gauw binnen.
Bovendien kan ze de energie hard genoeg gebruiken om aan te sterken en te groeien.
Zou er een 100-200 grams opleggen, niet teveel en ook niet helemaal ongevoerd.

Vind het overigens sneu voor het diertje dat ze het koud lijkt te hebben (ik weet het, geen paarden vermenselijken, daarom adviseer ik ook tot max. 200 gr.), maar ga bij jezelf na, dag en nacht koud hebben?

Vind het overigens wel super dat je haar "gered" hebt! :j Respect!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:22

Maar een regendeken drukt de haren plat, waardoor er helemaal geen isolatie meer is. Dus echt wel een aatal grams imo! Ik snap ook niet hoe de weerstand kan verminderen met een deken, een mens heeft toch ook juist minder weerstand als hij het koud heeft?

Voorbeeld: ik zou zonder jas buiten moeten lopen om mijn weerstand niet te verslechteren? Dacht het niet :n

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:24

Safiera schreef:
Maar een regendeken drukt de haren plat, waardoor er helemaal geen isolatie meer is. Dus echt wel een aatal grams imo! Ik snap ook niet hoe de weerstand kan verminderen met een deken, een mens heeft toch ook juist minder weerstand als hij het koud heeft?

Voorbeeld: ik zou zonder jas buiten moeten lopen om mijn weerstand niet te verslechteren? Dacht het niet :n

Jij hebt geen haar op je hele lijf, tenminste, ik hoop het niet voor je :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:53

Dat verhaal van die regendeken kom ik in meerdere discussies tegen.
Maar wat ik zie is dat een dunne regendeken die goed zit (wat ruim) weinig invloed heeft op de vacht.
En een regendeken leg je ook alleen op met regen of harde wind. Het is dus een (tijdelijke) extra beschutting.
Onder de lichte deken blijft het paard z'n vacht houden. Het gaat ietsje plat liggen onder de deken, maar dat komt doordat de vacht iets minder hard hoeft te 'werken'.
Zodra je het paard weer zonder deken laat staan, heeft de vacht weer z'n volledige functie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:59

ik zou een gevoerde regendeken opdoen...met fleece.
Zodat ze iedergeval windvrij en droog is.
Het heeft geen zin om aan je principe dekenloos vast te houden als je ziet dat je dier zich niet best voelt,en ook geen vet opslaat.
Suikerbietpulp is opzich goed voer....alleen niet voor opgroeiende dieren.
Er zit niet meer in dan vezels en calcium.
Begrijp mij niet verkeerd.....mijn paarden worden ook gevoerd met pulp,maar een jaarling zou ik het niet geven.

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:13

mij jaarling heeft ook een deken op 200g . mij vorige jaarlingen heben ook altijd een dekens op gehad als ze 24\7 buiten lopen. en zijn nooit ziek geweest. ook niet nu ze op leeftijd beginnen te komen. zelf trek ik ook een wareme jas aan. waarom niet je jaarling

ps let miet op mij srijf fauten ben deslexties