beweging in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelly_bokt

beweging in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:11

Hallo,
Ik heb een lease paard beauty en ze is 15 jaar en een shire. Het is een echte schat als het lekker weer is en op de wei staat, maar nu in de winter begint ze wel te veranderen.
Ze staat een stuk van de boerderij af omdat er geen plek meer was dus staat ze bij de buren en dat is een stukje rijden.
Ze kan niet in de wei want in de wei zitten hele erge gaten en het is nu bevroren dus dan breekt ze haar nek. Rijden kan niet want ze is zo druk dat het veel te gevaarlijk is op de gladde straat met de sneeuw en ijs. Dus dan is er nog een ding en dat is longeren, dat kan alleen bij de boerderij verder op en dan moet ik haar dus aan de hand meenemen, maar aangezien dat ze nu zo druk is geworden dat ze gewoon veel te sterk voor me is weet ik niet wat ik moet doen. Hebben jullie misschien tips, want ik vind het zielig als ze helemaal geen beweging heeft.
Kus Kelly

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:46

Ik mis even hoe het paard nu gehuisvest is. Staat ze nu 24 u/pd in een stal, en komt ze verder helemaal niet buiten?
Dan snap ik het wel dat ze enorm fris is.
Heeft ze nog dezelfde hoeveelheid krachtvoer als toen ze nog wel lekker veel kon bewegen?

Is echt even een lastig probleem. Als je nu al weet dat je haar niet kan houden als je met haar gaat wandelen, dan zou ik er echt niet aan beginnen. Misschien kan je hulp vragen aan iemand? Dit je begeleidt met het paard naar de boerderij, zodat je wel kan longeren?

Veel succes ermee!

_Kelly_bokt

Re: beweging in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:28

Dank je wel,
Ja het paard staat 24 uur per dag op stal nu omdat ze niet in de wei kunnen omdat alles bevroren is. :(
En ze krijgt nog steeds haar biks. Alleen ze eet ook al haar stro en hooi op en maakt haar stal dus helemaal leeg.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:34

Ik zou je adviseren om voorlopig te gaan stoppen met biks. Haar veel hooi geven, zodat ze lekker veel te knabbelen heeft. De biks geeft extra voeding én energie die ze nu niet nodig heeft. Anders kan je gewoon een handje voeren. Heeft je paard wel het gevoel dat ze eten heeft gekregen.
Ik hoop voor je dat anderen hier nog met een goed voorstel komen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:20

Ik zou echt zoeken naar een weiland of eventueel paddock of bak waar ze in kan, al is het maar voor een paar uurtjes per dag (maar liefst natuurlijk langer). Longeren en wandelen is leuk, maar in mijn ogen heeft een paard ook iedere dag tijd nodig om simpelweg paard te zijn, om lekker buiten te staan met andere paarden dus. Staat ze op ijzers?

Op zich hoeft bevroren grond echt niet te betekenen dat ze niet naar buiten kunnen. Mijn eigen paardje staat 24/7 buiten, weiland is ook echt niet 100% kaarsrecht en vlak maar paardlief kijkt prima waar hij z'n beentjes neerzet.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:00

Ja stoppen met biks !!!! Veel hooi en heeft ze eigenlijk wel gezelschap van een ander diertje?

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 14:10

Ja tegen over haar staan pony's en naast haar staat een paard. Bedankt voor de tips, ik zal kijken of de baas van het paard, het hier mee eens is om minder biks te geven.
x

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:15

Heel veel hooi geven, dat zoiezo. Verder is er niet een bak in de buurt? Gooi hem daar dan elke dag in. Paard voelt zelf wel aan wat hij wel of niet kan doen. Laat hem maar uitrazen...

Of longeren op het harde, misschien iets af te zien zetten, maar zonder kan ook. Draf kan zoiezo op het harde, galop niet te lang.

En als je hem aan de hand meeneemt, doe het dan met bit in. Bij een halster kunnen ze veel meer tegendruk zetten en rennen gemakkelijk weg. Maar met bit knnen ze weinig tegendruk geven, want dat doet pijn.

Staat zijn stal trouwens in een schuur? Misschien kan je de schuur dan afsluiten en paard er los in doen? Kan hij ook al wat bewegen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:57

handig topic, (mijn leaspaard staat bij beauty :) en is ook mega druk)
hoop echt dat de eigenaar het er ook mee ens is minder biks te geven.

we hadden ze laatst in een klein stukje van de wei gezet achter de stallen, alleen is dat een heel klein stukje en kunnen ze hier niet hun energie kwijt..

Ook heb ik geprobeerd een stukje te gaan lopen in de wei zodat ze toch nog een beete beweging krijgt, maar dat ging niet helemaal goed en werd een galopje richting stal :=
ze staan trouwens allebei niet op ijzers.
bak is ook niet te doen want is ook op de boerderij en dan moet je dus ook over de weg.

zou het miss een idee zijn dat kelly en ik 1 voor 1 de paarden gaan longeren? zodat we met z'n 2en over de weg kunnen en zo dus wat meer kracht hebben om ze bij ons te houden.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:01

Waarom kunnen de paarden precies niet op het land?
Hier is het weiland namelijk ook lang niet overal recht, maar staan ze wel gewoon erop met dit weer.
Ze doen erg voorzichtig, en ze hebben zelfs ijzers.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:14

Candace schreef:
Waarom kunnen de paarden precies niet op het land?
Hier is het weiland namelijk ook lang niet overal recht, maar staan ze wel gewoon erop met dit weer.
Ze doen erg voorzichtig, en ze hebben zelfs ijzers.

er zitten hele diepe gaten in het weiland die nu heel hard zijn :=
we zijn gewoon heel erg bang dat er wat gebeurd :=

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:23

Oke, tsja wij hebben ook wel wat gaten maar bij ons weten ze goed waar ze zitten dus das niet zo'n groot probleem.
Misschien kun je de gaten afzetten? Of een klein stukje land maar gebruiken waar je weet dat er geen gaten zitten?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:42

Candace schreef:
Oke, tsja wij hebben ook wel wat gaten maar bij ons weten ze goed waar ze zitten dus das niet zo'n groot probleem.
Misschien kun je de gaten afzetten? Of een klein stukje land maar gebruiken waar je weet dat er geen gaten zitten?

ja dat is indd wel een optie, wez ullen het is overleggen met de eigenaar :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:04

't Is in ieder geval het proberen waard :D