Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:17

Mijn paard staat op een vol pension een ruime 10 minuten rijden van mijn huis. Hij krijgt zijn voer, kuil en wordt buiten gezet. Het enige dat ik hoef te doen (naast werken met hem en poetsen etc ;) ) is mesten en zijn voerbakjes vullen.

Ik ben gisteren geweest, heb zijn stal flink uitgemest en er anderhalve baal vers vlas in gekieperd. Hij heeft in totaal voor 4 dagen brokjes klaar staan. Daarvan is er nu 1 opgebruikt, dus er staat nog voor 3 dagen.

En nu.... sneeuw sneeuw sneeuw... ik heb GEEN winterbanden, wel sportieve brede sloffen onder de auto, dus meer slipgevaar. De weg naar stal wordt NIET gestrooid en het is een weggetje ter breedte van 1 auto met aan 1 kant een sloot (welke bij het nemen van de bocht, mocht je slippen en je rechtuit blijft rijden niet te ontwijken is |( ) Vlakbij stal zijn het zelfs 2 sloten, dus aan weerszijden...

En dus heb ik besloten vandaag maar even niet naar het paard toe te gaan. :o :o :o En ik voel me schuldig. Omdat ie dan vannacht in een wat vieze stal staat (drollen van vannacht en vandaag) Dat is het enige... Maar ik wil het nu echt niet riskeren, heb ook 2 kids die mij straks om 3 uur gewoon bij school verwachten en moet straks toch erdoorheen naar zwemles... maar daar liggen geen sloten en is (op hier voor het huis na) alles wel gestrooid.

Ben ik een watje???

Kortom: wie gaat er in de winter met dit soort weer OOK wel eens een dagje niet naar haar verder compleet verzorgde paard toe? En hoe voel jij je daaronder?

butengeweun

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:21

hie rmoet ik wel elke dag. Maar nu ik een paard heb dat op stal stata verplicht zou ik me heel slecht voelen als ik haar niet zou mesten. Ze poept ongeveer een krui per dag als ik dat laat liggen nee.

Pas je rijstijl en ga of bel iemand om te vragen of die even de drollen eruit wil halen.

Wendy15

Kun je niet iemand anders op stal vragen ook even jouw stal te doen als die er toch is? :) Hoef je je daar ook niet rottig om te voelen :)

Ik ga zelf wel elke dag meerdere keren per dag :j

Ineke2

De fiets is ook een optie als je je echt schuldig voelt ;)

Ik heb geen pony meer sinds 2 weken, maar ben gewoon gegaan ook met dit weer. Heb ook op een stal gestaan met een lange doodlopende weg met inderdaad aan 2 kanten sloten en geen ruimte om te passeren (met de auto)

Als het te erg was dan ging ik met het OV en het laatste stuk lopen (een half uur met normaal weer!).

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:22

Mijn staat 24/7 op de wei Moest vandaag mesten maarja ga niet onder de sneeuw graven!
Ik ga er wel heen als ik zo een beetje normaal de straat uit kan komen met mijn panda maar dan puur om te genieten van de sneeuw met mijn paardje!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:23

Jups, anders krijgen ze geen eten en water. Doe op het moment dus weinig anders dan met water sjouwen, om de paar uur zit alles dicht gevroren.

Kan je niet een stal genoot vragen ff de meeste mest er uit te halen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:24

Je paard zal er weinig last van hebben, vermoed ik. Een dagje kan geen kwaad.
Maar, je zou het laatste stuk ook kunnen lopen.
Dan zijn niet alleen je autobanden sportief.... :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:24

''leuk'' he... van die ''stoere brede banden''
ben met onze cabrio ook naar stal gekwispeld.. Nou moet ik zeggen dat ik er wel om kan lachen, en wel beetje weet hoe ik moet reageren. En ik kachel op m'n akkertje in z'n 2 rond, en heb dan 't schijt aan die landrover die achter me loopt te douwen :wave:

Ben in het bos wezen rijden met paard vandaag, dat had ik niet willen missen :)

maar ik sla regelmatig een dagje over :)
Ik ben gezegend met 2 superlieve weidegenootjes. Dus er is altijd wat te regelen. Tegenover paard voel ik me dan echt niet schuldig, die is blond, die mist me niet :))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:26

Mijne krijgt z'n eten, komt buiten en de stal wordt gedaan.
Maar toch vandaag naar stal geglibberd met de scooter.
Morgen hoef ik niet. Dan doet een stalgenootje m even poetsen en nakijken.
Moet zeggen dat ik daar best blij om ben. Was echt niet fijn op de weg met de scooter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:27

Je moet wel hé.
Met vlas is het nog een optie als ze niet teveel poepen om het een dagje te laten, maar met stro zou word het echt een smerige bende.
Ik zou inderdaad een stalgenootje proberen te porren even de mest er uit te halen.
En dan de deal sluiten dat ik morgen wel even haar stal doe.

In ieder geval al prettig dat ze buiten komen, hier word het erf dus niet gestrooid dus het zal vandaag wel weer niet mogelijk zijn om ze naar buiten te doen. :(

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:28

Sneeuw? Waar? :+
Hier in Friesland ligt nog niks! Ik ben vorig jaar met die bult sneeuw zelfs 4 dagen niet naar mijn paard geweest, kon niet eens de straat uitkomen toen. :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:32

moonfish13 schreef:
In ieder geval al prettig dat ze buiten komen, hier word het erf dus niet gestrooid dus het zal vandaag wel weer niet mogelijk zijn om ze naar buiten te doen. :(

Met mest een pad maken naar de bak of wei en er is niks aan de hand....
Naderhand als het weer dooit met zijn allen weer opruimen en klaar is kees.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:32

Ik moet zeggen dak op t moment me ook mentaal aan het voorbereiden ben... Met mn vorige auto tufte ik vrij makkelijk over gladde wegen.. Die had dan wel heule brede banden, maar was ook laag gebaseerd én breed.. Nu heb ik een hoog, smal autootje, rijdt ff iets anders zeg maar :P En heb m nog maar een maand of 2, dus moet nog wennen :P

Mja, als t glad is komt poown niet buiten, en dat wil ik een hengst van 1,5 écht niet aandoen. Dus dan moet k maar heen om m iig even buiten te zetten en intussen hooi en water bijvullen.

Maar heb dr idd ook echt moeite mee hoor!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:34

Ik moet een dik half uur met de brommer als het sneeuwt. Het blijft hier sneeuwen dus de wegen zijn niet goed berijdbaar, zeker niet met maar 2 wielen :+ Bussen rijden er niet, ja een buurtbusje maar die zit altijd vol en dan kan je een uur wachten op de volgende, en zo nodig nog een uur..
Net de staleigenaar gemaild, of hij ze wel gewoon buiten zet met dit weer, en de afgelopen en komende dagen. En ze gaan iedere dag naar buiten, ze wordt gevoerd en dr stal wordt gemest. Dus ik ga niet naar stal.. En ja ik voel me schuldig omdat ik de hele week nog niet geweest ben vanwege het weer, mn werk en afspraken |( Maar ja, kan op stal ook niet veel doen en ze wordt dus compleet verzorgd en lekker buiten gezet :)

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:38

Heey,
Ik weet precies hoe je voelt.!
Mijn ponys stonden ook een jaar terug op een stal daar moest ik 20 minutejes voor rijden, maar echt soms zat ik in de auto en denk van o my god! beetje onderschat het sneeuw, ben vorig jaar gewoon zowat glijden naar de boederij gekomen daar op die weg is ook smal 1 auto en komen veel trekkers tegemoet.
Ben soms ook niet geweest vondt ik best erg:( .. maar aan de ene kant denk je van jah ze kijgen hun voer worden verzorgt! maar na 2 dag voel ik me best schuldig! gewoon het idee dat je er niet heen kan maar wel heel graag wil.!

Aprils_joke

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:39

in principe zou ik wel gaan
heb mn paard liever niet in de mest staan bahhh
maar ik werdt net gesmst door een vriendin van stal
dat mijn prilleke al gedaan was en iik dus niet meer na stal hoef te komen
heerlijk is dat . om zo,n vriendin te hebben

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:40

Dennis schreef:
Jups, anders krijgen ze geen eten en water. Doe op het moment dus weinig anders dan met water sjouwen, om de paar uur zit alles dicht gevroren.

Kan je niet een stal genoot vragen ff de meeste mest er uit te halen?

Ik ken het... hiernog één.
Inderdaad even aan een stalgenootje vragen, dan hoef je je ook niet schuldig te voelen.

LadyMadonna

Ja hoor, net 10 kilometer op de scooter (ja! Scooter! ;) ) getuft. Goed ingepakt, niet harder dan 20 km/u, voetjes ernaast en in mn hoofd: "wat er ook gebeurt, NIET remmen!" :P

Duhelo

ik ga zowiezo iedere dag
Deels voor het ene paard, die staan nu noodgedwongen op stand, en komen er maar 2 uurtjes per dag uit, of om de 2 dagen
dus ga ik standaard om men verzorgpaard een uurtje los te gaan zetten, daarna ga ik mijn eigen paard gaan doen op de andere stal, en in het terugkeren ga ik verzorgpaard nog wat aandacht gaan geven, of een buitenritje gaan maken ermee.
Mijn veulen staat wel nog dag en nacht buiten met schuilstal, maar samen met de 4 jarige eten ze serieus veel (alledrie trekpaarden trouwens)
dus daar moet ik zowiezo dagelijks naartoe om ze een grote berg hooi en voordroog te gaan geven, en ze hun brokjes te geven (nu per uitzondering aangemaakt met warm water :D)
Voordeel is: daar het niet meer nat is moet ik amper uitmesten, en zolang het zo erg koud is pot ik lekker op, eenmaal de dooi begint gaan we er dan wel doorheen met de bobcat. urine zakt er direct doorheen, en de bovenlaag blijft lekker droog.

Naar veulen kan ik in principe met een grote omweg wel langs gestrooide wegen, dan hoef ik enkel de laatste 500 meter over het ijs (kan in principe dan ook te voet)
Verzorgpaard raak ik enkel aan via de binnenbaantjes dus dat is wel wat tricy, maar gaat ook maar over 2 km.
Helaas hier geen fiets, dus moet met mijn auto (die ik pas een maandje heb, oeps! )
Ook hier lekker in zen 2 aan 5 km per uur :D

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:42

Tuurlijk ga ik. Als hier echt veel sneeuw ligt, en ik niet op de fiets kan. Laat ik het mijn voeten over. Ga ik gewoon lekker lopen. Binnen 20 minuten ben ik er dan ook! Dus dat is echt nog wel te doen. En vooral als het windstil is er een lekker pak sneeuw ligt, vind ik het heerlijk lopen! Daarvan kan ik altijd zo genieten van de natuur als die er zo uitziet. Alleen als ik het mega koud heb, ben ik het liefste snel thuis ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:44

Kan je niet het laatste stuk lopen? Of idd op de fiets.

Ik zou me niet zo schuldig voelen eerlijk gezegd. Als je paard z'n natje en droogje heeft en lekker buiten komt dan is een keer een dag overslaan geen schande.

Ik ga door weer en wind naar mijn beestje. Simpel weg omdat zij voor het eten en water van mij afhankelijk is met dit weer aangezien ze 24/7 buiten staat op de weide (wel een stalletje om te schuilen).
Dus elke avond met dit weer maar ff bedenken of ik 5 min met de auto ga, 10 min met de fiets of toch ff een half uurtje lopen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:44

stef schreef:
Ja hoor, net 10 kilometer op de scooter (ja! Scooter! ;) ) getuft. Goed ingepakt, niet harder dan 20 km/u, voetjes ernaast en in mn hoofd: "wat er ook gebeurt, NIET remmen!" :P

Dat doe ik je niet na hoor!! +:)+

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:45

hihi mijn paardjes staan gelukkig aan huis dus ik hoef niet ver maar een dagje in een iets minder schone stal als normaal overleven ze wel denk ik;) zolang eten en drinken enz alles klaar staat no problem..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:46

Ja, op zulke dagen sla ik ook wel eens over.
De stal van mijn paard wordt gelukkig voor me gemest, dus ze staat echt helemaal verzorgd.
Het schuldgevoel herken ik wel, maar ik weet dat ze goed verzorgd wordt en dat ik me dus eigenlijk geen zorgen hoef te maken :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:47

marise83 schreef:
stef schreef:

Dat doe ik je niet na hoor!! +:)+

Tja nouja, k zal morgen toch ook naar mn werk moeten (20 km) dus dan valt stal nog mee