te koud om te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

te koud om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:37

hallo !

was deze middag met mn paardje een bosritje gaan maken door de sneeuw. Maar wat was het KOOOOUUUUD, mn handen vrozen er af ondaks de zogenaamde thermo handschoenen, mn gezicht verstijfd van de kou met een constant lopende neus, en om dan nog maar te zwijgen van mn voeten die bijna gebroken waren bij het afstappen. Had me nochtans goed aangekleed, dikke winterjas, dikke sjaal, 2 paar kousen.

Zo vind ik het eigelijk gezegd niet echt gezellig om te rijden.....hebben jullie dit ook ?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:42

Wij lopen iedere dag naast met onze paarden ( moet ivm een blessure van eentje , spierbevangen, en dat zijn we langzaam weer aan het opbouwen met iedere dag een stuk lopen en iedere dag wat langer.
Zo blijven we zelf ook goed warm, sterker nog ik had het vanmiddag gewoon erg warm :D Ondanks de gure wind hier aan de kust.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:44

mooney1 schreef:
Wij lopen iedere dag naast met onze paarden ( moet ivm een blessure van eentje , spierbevangen, en dat zijn we langzaam weer aan het opbouwen met iedere dag een stuk lopen en iedere dag wat langer.
Zo blijven we zelf ook goed warm, sterker nog ik had het vanmiddag gewoon erg warm :D Ondanks de gure wind hier aan de kust.

das ook eventueel een oplossing jah .....hier was ook een erg stekende koude wind vandaag

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:46

Jaa dat ken ik :o
Ik wilde elke dag gaan wandelen met mijn 3 pony's maarja ik kan de dam nog niet afkomen van de gladheid. Mijn vader gaat morgen ff strooien op de dam dus kan kan ik eraf ;)
Maar 1 van m'n pony's is arabier dusja die is lekker heet en springt alle kanten op, zodat hij uitglijdt dus voor hem is het onverantwoord. Dan maar elke dag poetsen hoor :+
Die andere 2 zijn lekker rustig en kan ik wel gewoon mee de weg op nemen...

Vandaag is het koudddd :7

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:46

ik vind vooral die keihard bevroren tenen altijd zo erg en het moment dat je dan afstijgt en er vol op komt te staan... (momenteel ben ik 37 weken zwanger dus deze winter sla ik even over qua rijden ;-) )

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:47

Mijn pony was vandaag tijdens het rijden zo druk en vlug dat ik het geen moment koud heb gehad. :=

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:48

bruceandnoon schreef:
ik vind vooral die keihard bevroren tenen altijd zo erg en het moment dat je dan afstijgt en er vol op komt te staan... (momenteel ben ik 37 weken zwanger dus deze winter sla ik even over qua rijden ;-) )

ja dat heb ik ook altijd, bij het afstijden....damn mn voetjes gaan eraan dan

bruceandnoon

Re: te koud om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:53

en nog zo'n dilemma; dan met name als je gewoon in een binnenbak rijdt; wat doe je aan? want na het eerste rondje is die dikke winterjas toch te warm, dan moet er iets uit maar dan voel je terwijl je aan het rijden bent dat je aan het afkoelen bent. en huppa verkoudheid is een feit, ik heb daar eigenlijk tot nu toe nooit een " systeem" in gevonden. kleding was of altijd te warm of te koud.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:57

Wij hebben onze training wel degelijk aangepast.
Ook omdat de paarden met ijzers niet meer in het land kunnen. Zij gaan 's ochtends in groepen van zes in de molen. Er zit ook een draf programma op en dat vinden ze heerlijk!! In het land kunnen ze nu toch niet rennen.
's Middags worden ze gereden, maar niet in het zweet. Ook niet te lang, want die koude lucht is niet goed als ze hard moeten werken. Ze hebben het ook vlug koud. Zo gauw je aan het uitstappen bent, zie je al dat ze het koud hebben. Gelukkig wordt het volgende week weer wat warmer en kunnen we weer gewoon gaan trainen.

prissie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:04

Ik ga heel veel draven op mijn paardje zo blijven we allebei warm en daarna goed uit stappen. Ik hou ook niet echt van deze kou.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:07

Heb ik inderdaad ook. Zondag heb ik buiten gereden met een legging onder mijn spijkerbroek, 2 paar sokken, shirt, dikke trui+dik vest, jas, sjaal en handschoenen.
Nu vind ik het op de fiets al onwijs koud dus ga ik denk ik niet rijden. Omdat het vriest mogen de paarden nu overdag op het grote land, verder staan ze in de paddock. Dus mijn paard zal het niet zo'n ramp vinden om niet te gaan rijden. Ik denk morgen even een stukje met haar aan de hand over de weg te gaan.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:10

Ja het is erg koud ja! Wandelen houd je meestal wel warm.

Moet je je pony met dit weer juist wel of niet goed uitstappen?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:11

ik rij de laatste tijd(week) alleen in de binnenbak.
Maar vandaag kon dat niet eens omdat die grond was bevroren :+
Tijdens het rijden heb ik nogal veel aan namelijk:
t-shirt,t-shirt met lange mouwen, vest en winterjas met sjaal :o
Rijbroek, dikke sokken en majot :P
Ik heb het nogal gauw koud vandaar :Y)
Een vriendin van mij heeft haar pony in een loods staan,
en had vorig jaar een bevroren deur.
Toen moest haar pony 3 dagen in de box blijven staan { O:)

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:13

hahah verschrikkelijk als je voeten zo koud worden, dat kan zo zeer doen als je afstijgt :O
kan het soms niet eens echt opbrengen om te gaan rijden buiten, brrr met die koude wind. bah. haha (A)

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:14

sowieso tot ze droog zijn, beste met een dekentje erop!

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:14

Ikwashier schreef:

Ligt aan de vacht.... En aan de hoeveelheid zweet... Ik zet die van mij(wintervacht) dan liever even met een zweetdekentje op stal dan te lang uitstappen met een snotneus als gevolg....

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:15

Pony moet je met elk soort weer goed uitstappen. Maar als het erg koud is duurt dat wat langer. Door het uitstappen zorg je ervoor dat je paard niet te snel afkoelt en dus ziek wordt.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:31

Za_Ra schreef:
Ikwashier schreef:

Ligt aan de vacht.... En aan de hoeveelheid zweet... Ik zet die van mij(wintervacht) dan liever even met een zweetdekentje op stal dan te lang uitstappen met een snotneus als gevolg....

Hmm.. mijn vzpony heeft heel snel een snotneus, toen ik laatst met hem ging wandelen ook. (Alleen gestapt)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:34

Met deze kou doe ik veel laagjes aan,
Dit werkt beter dan 1 dik iets aandoen.

Dus : hemd, shirt korte mouw, shirt lange mouw, fleecetrui, winterjas/vest
ondergoed, legging, 1 paar enkelsokjes,wollen sokken eroverheen, thermolaarsen, dikke rijbroek.
Sjaal om, cap op, handschoentjes aan, en gaan met die banaan :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:36

Ik zit gewoon lekker thuis :+

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:56

Was net ook bij mijn paard en was van plan om lekker een buitenritje in het donker te gaan maken. Ik woon zelf in het centrum van een stad en mijn paard staat in een dorp, nou daar was het dus echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kouder! Mijn reflectiematerialen en lampjes zijn de kast niet uitgeweest. Ik heb hem even lekker gepoetst maar verder zag ik het toch echt niet zitten. Ook omdat het donker was. Morgen ga ik eerst even een bivakmuts kopen en een extra paar handschoenen (voor onder mijn andere handschoenen). Ik had geen last van koude voeten want vorig jaar wilde ik thermolaarzen kopen en was mijn maat uitverkocht dus toen heb ik een maat groter genomen en daar kan ik met vier paar (2 dunne, 2 dikke) sokken in. Volgende keer neem ik weer een maat groter :D.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:59

Onze binnenbak is bij erge vorst ook bevroren hoor. Vanmiddag heb ik een half uurtje gereden maar dan wel met een fleecedekentje op, niet echt bijzondere dingen doen zodat het paard ook niet echt buiten adem is. Het is echt er even uit en hoppa weer naar stal.
Overigens staat mijn paar wel 4/5 uur per dag in de paddock.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:11

man wat was ik vandaag blij met onze binnenbak! :Y) daar was het ook wel koud, maar in ieder geval geen wind, en dat scheeeeeelt :D
lekker met touwhalster en neckrope gereden, paardje was wel fris maar na een halfuurtje was dat er ook wel weer uit :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:21

Ik doe laagjes aan dat helpt veel beter!
dus; Hempje, hempje, shirt met lange mouwen, sweater, jas, bodywarmer met hoge kraag (is warmer als een sjaal!)
Dikke winterlegging, dikke rijbroek, paardrijdsokken, dikke sokken, thermo laarzen.
Zo een oorband om, muts er over, en cap op.
Je handschoenen binnen leggen en evt op de kachel! Doe bij het poetsen nog een paar dikke (werk) handschoenen over je rijhandschoenen. Doe dan voor het rijden de (werk)handschoenen uit en dan hoef je niet met je blote handen te staan. Als je koude handen krijgt ga ik altijd even stappen ong. 2/3 minuten en dan even je handen in je zakken zodat ze opwarmen of onder je dekje is ook héérlijk!

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:18

Ben vandaag wel wezen buitenrijden, maar was superkoud en pony was wat kijkerig, maar verder wel braaf. Ben 20 minuten onderweg geweest en was blij dat ik weer op stal was! Bevroren handen en koud gezicht vooral.