Deken zakt scheef; oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Deken zakt scheef; oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:37

Mijn paard heeft sinds het intreden van de vorst z'n winterjas weer aan.
Het probleem met dat ding is alleen; hij zakt binnen 5 minuten zo scheef dat z'n buik aan één kant half bloot is.
Nou zal mijn paard zelf wat scheef zijn want alle dekens doen dat, maar de meeste ongeveer 5 cm dus ach dat is één keer per dag even goed leggen.
Maar als ik deze deken recht leg, werkelijk waar binnen 5 minuten weer hartstikke scheef.
Weet iemand hier een oplossing voor? (behalve een andere deken halen want dat kan ik zelf ook bedenken)

Spruit

Re: Deken zakt scheef; oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:45

Dekensingel eromheen? Banden strakker? Dat heb je vast al geprobeerd.. Ondanks dat je het zelf al had bedacht: een ander deken. Rambo/Rhino zakt nooit scheef, perfecte dekens. Mijne staat er al een jaar of 10 onder en elke dag buiten, nog nooit scheef gezakt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:46

Singels zitten al redelijk strak. Het is een deken van QHP. Het rare is, ik heb ook een regendeken van QHP en die blijft perfect liggen! de HH dekens liggen ook goed, alleen kan ik geen (betaalbare) deken vinden die een beetje stevig is (mijn paard krijgt op één of andere manier altijd scheuren in z'n dek).

xxlaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:48

bilkoorden en nog een extra simple elastieke singel om de deken doen
is de perfecte oplossing!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:50

ja en je zegt t zelf al ,m misschien toch even laten checken door een osteo of chiropraktor. als je dekens stelselmatig scheefzakken is dat wel een teken ja. en dat deze enen deken het erger doet dan de rest is misschien een teken dat de deken uit balans is[scheefgeknipt\gestikt misschien

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:51

Soms heb je er weleens zo'n deken bij, die steeds scheefzakt. Ook al heb je van het zelfde merk er een die wel goed blijft liggen.
Heb je er bilkoorden aan?
Zelf vind ik een elastische dekensingel helemaal geen nut hebben bij een staldeken, hooguit voor een wol of fleecedek tijdens transport.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:54

Bilriemen kruisen wil ook weleens helpen! Gewoon de ene bilriem normaal vastdoen en dan de andere bilriem daar doorheen halen en vastmaken aan het ringetje.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:58

HAR -> SV

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:09

knollentuin schreef:
ja en je zegt t zelf al ,m misschien toch even laten checken door een osteo of chiropraktor. als je dekens stelselmatig scheefzakken is dat wel een teken ja. en dat deze enen deken het erger doet dan de rest is misschien een teken dat de deken uit balans is[scheefgeknipt\gestikt misschien

Met scheef bedoel ik niet dat er wervels oid scheef zitten, meer in de zin van dat ieder paard (en mens) gewoon niet helemaal symmetrisch is..
De meeste dekens zakken hooguit 5 cm scheef, maar deze is dus heel erg. Dan kun je natuurlijk een andere deken halen maar ik vind dat wel zonde omdat deze verder nog helemaal goed is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:10

Kim_Peters schreef:
Bilriemen kruisen wil ook weleens helpen! Gewoon de ene bilriem normaal vastdoen en dan de andere bilriem daar doorheen halen en vastmaken aan het ringetje.

Bilriemen heb ik inderdaad ook altijd gekruisd, maar helaas wil ook dat niet helpen..

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:24

pearlie schreef:
knollentuin schreef:

Met scheef bedoel ik niet dat er wervels oid scheef zitten, meer in de zin van dat ieder paard (en mens) gewoon niet helemaal symmetrisch is..
De meeste dekens zakken hooguit 5 cm scheef, maar deze is dus heel erg. Dan kun je natuurlijk een andere deken halen maar ik vind dat wel zonde omdat deze verder nog helemaal goed is.

Ik ben het wel met knollentuin eens. Bij mijn paard zakten alle dekens 10 centimeter naar links.
Na een behandeling van een osteopaat/chiropractor was dit probleem definitief verdwenen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:34

je paard kan scheef staan in het bekken,hierdoor zal er 1 heupbeen lager liggen en daardoor je deken afglijden. het hoeft niet zo te zijn maar het kan :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:49

bij mn welsh is dit ook zo, altijd naar dezelfde kant,maar hoeveel de deken verschuift ligt ook aan de binnenvoering, mn regendeken met fleece voering blijft beter liggen dan mn regendeken met soort katoenen voering. hij krijgt morgen een speciale massage,wellicht dat dan eventueel te voelen is of hij scheef is, al kan ik het zo op het oog niet zien.

heb nu de buiksingels en bilriemen strakker gezet, hierdoor blijft de deken wel beter liggen.
voor onder dekens gebruik ik een elastieken dekensingel, maar weet niet of dit ook over een regendeken gedragen kan worden of dat dit eventueel de waterdichtheid aantast door continu direct contact met de beschermlaag van de deken

cbreeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:27

inderdaad singels nakijken, en anders een andere kwaliteit dekens kopen, ik heb ook nooit geen problemen met de dekens van rhino en rambo,

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:24

Ik heb de singels even wat strakker gezet en het helpt al iets! Zakt nog een beetje scheef, maar al veeeel minder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 09:11

Wat voor voering is je deken? Hier zakt een fleecevoering iets schevig, maar de nylon voering dekens blijven prima op hun plek.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:07

Uhm het is katoen volgens mij.... in ieder geval geen fleece.
Mijn regendeken heeft een nylonvoering die blijft dus goed zitten. Fleece dekens ook wel. En ik heb een canvas zomerdeken, dat blijft ook goed liggen..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:08

Misschien kan je de ene bilkoord iets strakker doen dan de andere? (Dus die van de kant waar die niet naartoe glijd)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:09

Elegance_ schreef:
Misschien kan je de ene bilkoord iets strakker doen dan de andere? (Dus die van de kant waar die niet naartoe glijd)

Bilkoorden zijn eraf omdat de ene sluiting vastgeroest was. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van strakke bilkoorden (lijkt me niet erg fijn zitten nl vooral als ze willen gaan liggen oid).
met de buiksingels strakker gaat het al veel beter!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:42

Tancreda4 schreef:
Wat voor voering is je deken? Hier zakt een fleecevoering iets schevig, maar de nylon voering dekens blijven prima op hun plek.

bij mijn ponys is dat juist andersom haha