Paard heeft koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Quinto

Paard heeft koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:48

IK wil mijn paard laten scheren,
alleen nu staan ze wel veel buiten overdag.
Ik heb hem natuurlijk wel een dik deken op zodat die het niet koud krijgt, alleen als ik de benen en de hals scheer, krijgt die het dan niet koud?
Word die niet ziek ofzo ?

( ik weet veel topics hierover maar kon even niks vinden)

Palmera

Re: Paard heeft koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:55

Met een deken en goed droogstappen/afdrogen na het rijden wordt er geen paard ziek hoor. En als je op zeker wilt spelen moet je je paard gewoon niet scheren. Is wel lastiger na het rijden met drogen!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:17

koud krijgen is per paard anders, de een heeft het nu eenmaal sneller warm als de andere.

ik heb 2 fjorden geheel geschoren behalve het bovenste deel van de hals en de benen.
ze hebben nu met deze kou 2 dekens op ( in totaal 400 a 500 gram ) en hebben het absoluut niet koud.
voor die tijd hadden ze beide een deken van 200 gram op ook toen hadden ze het niet koud.

waarom zou je trouwens alleen de benen en de hals scheren? ik zou de benen juist behaard houden.
vooral voor de bescherming als ze buiten staan tegen vuil, water en modder.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:47

Ik zou de benen niet scheren, wat heeft dat voor nut? de warmte komt er uit bij het lijf.
De hals kan je scheren, maar dan zou ik er persoonlijk toch voor kiezen om een deken met hals om te doen. Anders kan je ook alleen de onderkant van de hals scheren.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:12

Ik zou de benen ook niet scheren, dan zullen ze het in ieder geval niet koud krijgen door dat. Plus dat het niet heel erg veel nut heeft. Het ziet er dan wel niet zo mooi uit, maar ik denk dat het welzijn van het paard belangrijker is!

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:12

nee zo bedoel ik het niet , ik bedoel als ik het lichaam scheer, en de hals en de benen dat die het dan bijde hals koud zou krijgen ofzo.
keeyzie schreef:
koud krijgen is per paard anders, de een heeft het nu eenmaal sneller warm als de andere.

ik heb 2 fjorden geheel geschoren behalve het bovenste deel van de hals en de benen.
ze hebben nu met deze kou 2 dekens op ( in totaal 400 a 500 gram ) en hebben het absoluut niet koud.
voor die tijd hadden ze beide een deken van 200 gram op ook toen hadden ze het niet koud.

waarom zou je trouwens alleen de benen en de hals scheren? ik zou de benen juist behaard houden.
vooral voor de bescherming als ze buiten staan tegen vuil, water en modder.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:17

ik heb m'n paard volledig laten scheren op het hoofd en de benen na. Ze staat dagelijks een 6 uur buiten en heeft een deken met hals gekregen.
het hoofd en de benen heb ik niet laten doen om de eenvoudige reden toch een beetje bescherming te hebben tegen regen, wind en kleine schaafwondjes. Ik vind geschoren benen mooier, maar bij eentje die dagelijks in de modder gaat liggen niet zo'n fijne gedachte, dan zijn ze direct nat tot op de huid...

flirma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:26

Mijn Pony heb ik geschoren in het jachtmodel (dus de benen en het hoofd erin gelaten) ze staat 24 uur per dag buiten en heeft 2 dekens op en een hals deken, ze heeft het lekker warm! Toch is mijn pony het snel koud maar zo werkt het prima!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:31

vorig jaar heb ik m'n pony geschoren... hoofd en benen niet... voor die tijd stond hij met 250-300 gram.. na het scheren zonder hals met 500 gram...

Heeft zich prima gered en is ook al best vroeg uit de dekens gekomen...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:38

Ik neem aan dat je wil scheren ivm zweten/warmte van je paard als je aan het werk bent? Je paard staat veel buiten?
Als dat zo is, zou ik niet gaan voor het mooie maar voor het functionele.
Mijn tink heb als volgt geschoren:
Hals, alleen aan de onderkant 2 banen, de rest niet.
Ik heb een zadeldek op mijn paard zijn rug gelegd. De onderkant van dit zadeldek heb ik gebruikt om de hoogte te bepalen. 'k heb een rechte streep van borst naar kont getrokken. Alles boven de streep is niet geschoren. Daaronder is alles geschoren behalve: de benen én de onderkant van de buik (daar zit nl ook geen dekenbescherming.) Het is dus eigenlijk een jachtmodel, zónder de buik.
Is het mooi? Mmmmm niet echt heel mooi, maar zeker ook niet heel lelijk. Mijn paard kan zijn warmte nu kwijt én is tevens goed beschermd tegen de kou. Uiteraard heb ik wel een deken opgelegd.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:42

als ze nu al een dikke deken op heeft met haar dikke vacht is wel lastig.
ik doe namelijk de 200grams op tot ik haar scheer en dan lekker de 400grams erop!