wel of geen deken voor tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

wel of geen deken voor tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:15

Hallo,

Mijn tinker heeft ondertussen al een lekkere wintervacht. Nu krijg ik van mensen om mij heen commentaar dat ze geen deken draagt. Ik heb altijd gedacht dat een deken bij tinkers, fjorden etc niet nodig was, omdat ze gewend zijn aan kou.

Iemand hier ervaring of gedachten over?

(ps. deze week staat ze nog dag en nacht buiten, vanaf 6 december is haar stal klaar en blijft ze op stal op 2 uurtjes per dag na)

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:21

ze kunnen gewoon zonder deken hoor, ze hebben zo veel vacht! Alleen als ze geschoren zijn etc. dan een deken!! ;)

Natascha1970

Re: wel of geen deken voor tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:34

Wel of geen deken is niet rasafhankelijk. Meer van wat JIJ zelf wilt. Een paard krijgt nu eenmaal een wintervacht en heb jij zin om steeds dekens te wisselen? Hoeveel rij je? En rij jij je paard regelmatig helemaal in het zweet? Dat kan een reden zijn om een deken te gaan gebruiken. Schoon paard, wat kort in de haren zit en dus snel droog is na het rijden. Maar als dat de reden is had je al eerder hiermee moeten beginnen. Er zijn diverse reden om te kiezen voor wel of geen dekens en beide hebben voor en nadelen

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:19

Koud zal hij het niet hebben hoor. Waarom gaat hij straks 22 uur per dag op stal?
Ik denk dat je paard nu een stuk gelukkiger is nu hij 24/7 buiten staat. Of is er een medische reden?

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 00:09

Diesel2005 schreef:
Koud zal hij het niet hebben hoor. Waarom gaat hij straks 22 uur per dag op stal?
Ik denk dat je paard nu een stuk gelukkiger is nu hij 24/7 buiten staat. Of is er een medische reden?

Meerdere redenen:

* ik loop nu tot 1 april stage, en kan niet meer 3 keer per dag voeren, wei mesten etc. In een manege wordt al deze zorg gedaan zodat ik niet in tijdnood kom.
* ze staat nu aan huis waar een (slechte) buitenbak is zonder verlichting. Na 5 uur savonds kan ik niet meer rijden omdat het donker is, naast de kou! Omdat ik op de manege savonds na mijn stage nog kan rijden komt ze deze winter geen aandacht en beweging te kort.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:44

Ik zou dr geen deken om doen, en zeker niet als ze straks naar stal gaat, dan zweet ze dr eigen kapot.

Wel zonde dat ze van lekker buiten, naar zo lang op staal staan gaat. Maar snap je keuze opzich wel.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 12:55

blue_kim schreef:
Ik zou dr geen deken om doen, en zeker niet als ze straks naar stal gaat, dan zweet ze dr eigen kapot.

Wel zonde dat ze van lekker buiten, naar zo lang op staal staan gaat. Maar snap je keuze opzich wel.

Ik vind het ook wel jammer voor haar, maar ik denk dat ze op deze manier wel het best verzorgt de winter door komt. Het speelt ook nog mee dat haar maatje weg zal gaan, en ik vind het zielig dat ze hier dan alleen zou staan:(.

Maar over het deken verhaal: ik ga het gewoon niet doen, hooguit dat ik een zweetdeken voor haar ga kopen voor na het rijden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:16

je hebt misschien kans dat als je haar dadelijk op de manege zet dat je moet gaan scheren omdat ze teveel vacht heeft en het in stal veel te warm heeft. Dus standaart nat is.

Maar anders zou je haar zou zonder deken buiten kunnen zetten. Als je kijk in het picture topic op tinkers staan de meeste zonder deken in de sneeuw en genieten ze zichtbaar.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:18

Zonder deken.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:06

Hoi,
Ik persoonlijk vind het niet nodig om een Tinker (of een ander paard, behalve bij medische redenen) een deken om te doen.
Zeker niet als deze niet is geschoren..,

Een een vraagje, waarom moet je paard binnenkort op stal staan? Ik denk dat ie het fijner heeft als hij 24/7 buiten staat..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:20

Tinkers krijgen over het algemeen echt een dikke wintervacht! Net als shetjes bv... kunnen ook van die enorme bollen wol worden.
Als jou tinker een flinke wintervacht heeft, dan doe je hem echt geen lol met een deken. Zeker niet als ie straks binnen komt te staan. Zijn vacht beschermt hem prima tegen de huidige weersomstandigheden.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:11

alesha schreef:
Hoi,
Ik persoonlijk vind het niet nodig om een Tinker (of een ander paard, behalve bij medische redenen) een deken om te doen.
Zeker niet als deze niet is geschoren..,

Een een vraagje, waarom moet je paard binnenkort op stal staan? Ik denk dat ie het fijner heeft als hij 24/7 buiten staat..

hihi 4 berichtjes omhoog kijken, daar staat de uitleg!