Wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 10:56

Mijn paardje staat op pensionstal. Met dit weer was ik van plan aan de hand te gaan stappen, maar ik ben terug gekeerd. Ik ben bang dat ze uitglijdt. In de weide zetten vind ik ook riskant, want alle andere paarden zitten binnen. Ze is drachtig en heeft geen ijzers aan. Ze kan toch niet de hele tijd op stal staan? Pffff, wat een toestand met die sneeuw!

Silence

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:57

Waarom gaan ze niet gewoon naar buiten?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:08

Inderdaad wat silence zegt. Als je bang bent dat je paard uitglijdt dan kun je d'r beter in een porseleinkast zetten, want ook als het droog of nat is kunnen ze uitglijden in het land.

Rafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:14

Silence schreef:
Waarom gaan ze niet gewoon naar buiten?

Bij mij gaan ze ook gewoon de weide op, ook pensionpaarden, ervaring leert dat ze het echt wel aanvoelen en de bollen sneeuw in de ijzers valt ook wel mee zeker omdat de weilanden toch wel hobbeltjes en putjes hebben zodat het niet zozeer tot bollen ijs komt in de ijzers.

Als ik de paarden een dag binnen durf te houden dan gaan ze als ze weer naar buiten mogen helemaal uit hun plaat wat dan juist blessures kan veroorzaken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:17

Ja idd.
Ik stond vorig jaar ook op een stal waar de paarden niet buiten mochten met sneeuw (ben daarom ook verhuisd) dus liet ik Silence weleens los in de buitenbak (eigenaar meteen pissed :+ ) maar je ziet dat ze het perfect weten.
Zodra het ergens ongelijk was of er iets kraakte van een laagje ijs onder de sneeuw zag je het paard meteen aanpassingen maken. Gelukkig staan ze nu op de nieuwe stal gewoon lekker buiten.
Het is meer iets wat tussen de oren van de eigenaren zit dat een paard gaat vallen enz ;)
Als je ze idd na weken binnen staan ineens buiten zet kun je ongelukken verwachten, maar als paarden gewoon in hun eigen ritme blijven is er niks aan de hand.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:19

Mijn paard gaat ook gewoon naar buiten hoor. Ik had wel de paddock vlak geharkd dus dat scheelde maar ze lopen evengoed voorzichtig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:25

Omdat we vorige winter onze bodem nog niet hadden aangepast en geen trekker hadden om de boel los te trekken, liepen onze paarden ook over deels ijs. Er zijn geen ongelukken gebeurt, ze liepen heel voorzichtig over de gladde stukken.

Ze moeten wel even in de gaten hebben dat het glad is. Dus niet ineens losgooien in een gladde paddock.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:29

Gewoon naar buiten. Hier gaan ze ook allemaal even de bak in.
De shetjes lopen 24/7 in het weiland, niets aan de hand.
Ze merken direct dat ze voorzichtig moeten zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:35

Ik zou je paardje gewoon lekker naar buiten gooien hoor. Ze passen zich aan de omstandigheden aan, en weten dondersgoed hoe hard of hoe voorzichtig ze ergens moeten doen.
Ik merkte het vanmorgen met mijn paarden ook toen ik ze buiten gooide. Dat ik hem in de bak had staan (die vlak is opgevroren) ging ie eerst een rondje voorzichtig lopen om alles af te tasten en toen het veilig was verklaard ging ie lekker rennen door de sneeuw en zijn beentjes strekken.
Dat ik hem daarna in het weiland zette (die hobbelig is opgevroren) liep ie heel voorzichtig en zag je hem echt denken waar ie wel en niet kon lopen.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:05

Ja, maar met haar rotstraal is dat niet te vochtig dan?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:18

Je had niks over rotstraal gezegd, maar sneeuw is juist goed voor rotstraal. De sneeuw houdt het schoon en soepel, waardoor de troep eruit kan, natuurlijk moet je het wel goed blijven onderhouden.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:27

daffie1986 schreef:
Je had niks over rotstraal gezegd, maar sneeuw is juist goed voor rotstraal. De sneeuw houdt het schoon en soepel, waardoor de troep eruit kan, natuurlijk moet je het wel goed blijven onderhouden.

Oei, ik had dat idd vergeten te vermelden :o . Ik wist niet dat sneeuw een goed effect had.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:30

Koeien kunnen dit ook krijgen, het heet dan alleen anders. Maar boeren die koeien hebben met stinkpoot gooien ze ook naar buiten in de sneeuw omdat het juist alles zo schoon en soepel houdt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:36

gewoon naar buiten met die dikke buik
Afbeelding
dit was vorig jaar toen had de dame een heerlijke drachtige buik maar laat ze maar lopen. (was in april uitgerekend) Geef voldoende hooi buiten en als je haar niet alleen naar buiten wil gooien zal er vast iemand op stal zijn die zijn paardje ook naar buiten wil hebben.

snoepje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:45

kan je der niet gewoon losgooien of proberen te longeren? :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:53

Ik zeg ook lekker naar buiten gooien. Als ze dagelijks lekker buiten komen, zullen zo ook niet zo snel heel maf gaan doen op het land en loop je ook geen risico's.
Mijn kwpn loopt nu ook 24/7 buiten.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:55

mijn merrie stond vorig jaar met de dracht ook gewoon buiten in de weide! en dit jaar is er nog geen 1 dag geweest dat zij en haar veulen niet in de weide op zijn gegaan sneeuw of geen sneeuw!