wandelen met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

wandelen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:24

hoi,

ik kom misschien met een stomme vraag, maar ik ga ze toch stellen :D
wij hebben enkel een buitenpiste ter beschikking bij ons op stal en nu met dit slechte weer is dit niet evident.
de grond is te hard voor te rijden, longeren vind ik persoonlijk ook te gevaarlijk. maar mijn paard moet wel in beweging blijven, ook op aanraden van de veearts (want anders had ik hem rust gegeven, hij komt wel elke dag buiten). hij had me aangeraden om dan eventueel te gaan wandelen. dat gaan we dan ook doen, maar ik wil dit liefste aan de hand doen, omdat het om een jong paard gaat (waar ik al ben afgevallen door zen zotte buien), hij nog nooit onder de man buiten is geweest en ik met dit weer niet kan longeren (alvorens ermee te rijden).
maar kan ik dan beste zijn winterdeken op laten liggen of eventueel een fleece deken opdoen? we gaan wel enkel wandelen, maar het is toch ook beweging en opwarming...

ik ga voor zijn beweging ook wel proberen zeker 1 maal in de week te longeren dmv een piste af te huren, maar dit moet ik nog eens bekijken...

jamiroquai

Re: wandelen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:44

Je zou een fleecedeken kunnen opdoen. Er zijn ook speciale 'stapmolendekens'een soort uitrijdeken maar dan zonder zadeluitsparing.
Ik zou er bij een jong paard in deze situatie zeker niet opgaan, als hij een keer uitglijdt en schrikt blijft hij misschien heel lang bang.
Het is wel een aanrader om met je knollie te wandelen, ik doe het zelf ook graag. Krijg je het zelf ook niet zo koud!

Als je zijn gewone deken oplaat en hij gaat zweten- kan ook van opwinding op frisheid zijn, moet je daarna weer een andere deken opdoen op de wei, en eerst goed laten drogen op stal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:47

Ik zou lekker een wollen deken omdoen als je gaat wandellen, anders koelt ie toch echt wel af. Want wandellen is nou niet echt inspannend voor een paard.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:50

Ik laat de winterdeken op, onderdeken laat ik wel af. Ze zweet dan niet hoor!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:51

Ik laat z'n winterdeken altijd op zitten en als ik ga rijden doe ik z'n uitrijdeken op.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:12

Afbeelding
dit is het fleece deken dat ik in de winter gebruik, het is een dikker dekentje met een soort wol onder, misschien dat ik dit het beste kan gebruiken voor te gaan wandelen, de buiksingels kunnen hier ook verwijderd worden... is ook wel handig.

maar op de moment is het hier in belgie goed aan het sneeuwen, dus wandelen zal er niet inzitten de eerste week door de sneeuw, dan gaat het allemaal aankoeken, maar hij komt wel dagelijks buiten hoor, dus hij heeft wel beweging maar dit is uiteraard niet genoeg...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:40

Als ik met mn paard ga wandelen verander ik niks aan de dekens. Dus wat hij de hele dag en nacht om heeft houd hij ook gewoon op met wandelen. Tenzij het een strak blauwe lucht met een zonnetje is. Dan doe ik meestal een fleece of de wollen deken op.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:41

hmm, als ik met mijn (dekenloos dat wel) pony ga wandelen, gewoon vlotjes stappen, dan heb ik toch regelmatig dat ik thuiskom en hij achter zijn oortjes en voorbeentjes bezweet is :)
Zou dus inderdaad wel ietsje minderen in dekens

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:36

De een zweet idd veel vlotter dan de ander. Dus als je paard snel zweet is het misschien wel wijs om wat te minderen. Of iig wel een andere deken zodat z'n dag/nacht deken droog blijft.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 03:23

Ik zou eerst beginnen met zijn normale deken op te laten.
Wanneer die jonkies de kou op hun lijf voelen worden ze al snel een stukje frisser!!!

Als jij het koud hebt wil je ook gaan rennen om op te warmen!!!
Als hij onder zijn normale deken gaat zweten toch de fleece opdoen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 03:28

Die zweet deken kan je zeker gebruiken met wandelen. Waarom zou je daar juist de singels af willen halen met wandelen? Persoonlijk hou ik er niet van.
Stel het waait, kan de deken om hoog waaien, over je paard zijn nek waaien ed. Zeker een jong dier kan daar erg van onder de indruk zijn.
Ik zou zelf de singels eraan laten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 03:29

*edit* staat je paard op ijzers?
Zo niet, kan je best gemakkelijk in de sneeuw buiten wandelen.
Je paard staat immers overdag ook buiten in de sneeuw. Wanneer je paard ijzers heeft is het lastiger, aangezien je dan klontvorming kan krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 04:17

Ik zou inderdaad ook voor die zweetdeken die je op de foto hebt kiezen ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 09:24

kimmie88 schreef:
*edit* staat je paard op ijzers?
Zo niet, kan je best gemakkelijk in de sneeuw buiten wandelen.
Je paard staat immers overdag ook buiten in de sneeuw. Wanneer je paard ijzers heeft is het lastiger, aangezien je dan klontvorming kan krijgen

ja hij heeft ijzertjes

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:55

Op zich zo ik wel van deken wisselen, maar ik zou voor een jong paard dat al gek doet geen fleecedeken kiezen. Waarschijnlijk wordt ie hier juist heel fris door en heb je je handen vol aan hem. Ik weet neit of het paard geschoren is? Als ie geschoren is kan je makkelijk met je staldeken om blijven stappen.

Op aanraden van de veearts moet je stappen, mag ik vragen wat hem mankeert?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:00

Gewoon deken oplaten. Waarom van deken wisselen?? Het is niet dat hij gaat zweten of iets dergelijks en als het goed is kan hij prima stappen met de deken die hij op heeft, dus lekker op laten.

Ik moet met die van mij (vanwege een peesblessure) 2 x per dag stappen aan de hand over de weg. Die ga ik echt niet elke keer een andere deken op doen en het gaat prima zo.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:43

hij heeft last van zen rug gehad, en hij zat geblokkeerd, de osteo is ook al langs gewest 2 keer, en daarom moet hij in beweging blijven om dit los te houden, de osteo is wel terug komen controleren en het was wel veel beter maar rust roest dus wil het niet terug naar de kl*** doen

misschien nog een vraagje, gaan jullie gewoon aan het halster, of doen jullie je hoofdstelletje aan

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:46

Ik zou met dit weer toch wel een hoofdstelletje omdoen.
Ze kunnen erg fris zijn en dat heb je toch even wat meer te vertellen als ie raar gaat doen of schrikt.
Ik merk het aan mijn oude beestje al, die is normaal de rust zelf, maar die stond vanmrogen toch ook te stuiteren aan het halstertje, moest echt ff mijn gewicht erin zetten om dr bij me te houden. En dit was dan nog gewoon op eigen terrein. Als ik nu met dr langs de weg zou gaan dan zou ik dr toch een bitje inhangen.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:50

Ik zou zeker geen hoofdstel aan doen. Waarom je paard onnodig in zijn mond trekken?
Gewoon een halster met evt. hengstenketting onder zijn kin, werkt prima!
Ik verwissel ook geen dekens.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:02

Ik ging laatst met mijn pony wandelen (met hoofdstel) En door een discussie tussen hem en mij over het snel en wild zijn hoofd richting gras trekken.. Is hij er daarna tussenuit gegaan door zich los te rukken.. Kon me kapot rennen om erachteraan te gaan. het is dat een boer hem 400m van de grote weg op kon vangen anders had het er heel anders uit kunnen zien nu. Ik neem hem niet meer aan de hand het terrein af iig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:26

Kay_Kim schreef:
hij heeft last van zen rug gehad, en hij zat geblokkeerd, de osteo is ook al langs gewest 2 keer, en daarom moet hij in beweging blijven om dit los te houden, de osteo is wel terug komen controleren en het was wel veel beter maar rust roest dus wil het niet terug naar de kl*** doen

misschien nog een vraagje, gaan jullie gewoon aan het halster, of doen jullie je hoofdstelletje aan

Als het paard last van zijn rug heeft gehad en geblokkeerd zat dan zou ik zeker gewoon je deken ophouden, kans is aanwezig dat ie emt de fleecedeken weer blokkeerd door de kou.

Als je op het erf wandelt gewoon met halster en eventueel hengstenketting.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:39

Als ik ga wandelen met paard doe ik altijd fleecedekentje op, dat gaat altijd prima!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:40

Wietse_07 schreef:
Ik zou zeker geen hoofdstel aan doen. Waarom je paard onnodig in zijn mond trekken?

Wat is dat nou weer voor onzin. "Je paard onnodig in zn mond trekken" Ik wandel met deze frisse temperaturen wanneer de bak bevroren is en zn enige beweging wandelen is altijd met hoofdstel met bit. Met een bit heb je 10x meer te vertellen dan met een hengstenketting met halster als hij aan de kletter wil gaan. En als het paard gewoon naast mij loopt komt er helemaal geen druk op het bit. Want dan hangt mn touw gewoon in een boogje. Pas als hij er van door wilt gaan en het dus nodig is komt er druk op het bit.

Ik vind wandelen over de weg met een fris paard zonder bit in niet verantwoord. Het is wel dik 600kg aan spier wat je naast je hebt lopen...

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:48

Darkness85 schreef:
Wietse_07 schreef:

Wat is dat nou weer voor onzin. "Je paard onnodig in zn mond trekken" Ik wandel met deze frisse temperaturen wanneer de bak bevroren is en zn enige beweging wandelen is altijd met hoofdstel met bit. Met een bit heb je 10x meer te vertellen dan met een hengstenketting met halster als hij aan de kletter wil gaan. En als het paard gewoon naast mij loopt komt er helemaal geen druk op het bit. Want dan hangt mn touw gewoon in een boogje. Pas als hij er van door wilt gaan en het dus nodig is komt er druk op het bit.

Ik vind wandelen over de weg met een fris paard zonder bit in niet verantwoord. Het is wel dik 600kg aan spier wat je naast je hebt lopen...

Jeetje, wat een overdreven reactie! :Z Iedereen zijn mening toch?
Ik vind die van jou onzin! Prima als je met bit wilt lopen toch, helemaal jou keus ;)
Ga hier verder niet op in.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:50

Dat kan jij vinden. Ik vind van niet. ~~}>