Wel of niet op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Wel of niet op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 11:44

Ik ben onlangs verhuisd, waardoor mijn paarden (een warmbloedmerrie van 20 en Oldenburgse ruin van 5 ) nu aan huis staan.
Ik huur hier een weide, maar deze gaat pas echt vrij zijn vanaf eind december, dus nu sta ik op een afgezet stukje (+/- 2 pistes groot). Gedurende de voorbije weken heeft het veel geregend, waardoor de weide veranderd is in een modderpoel, daarom ben ik dan 's nachts de paarden beginnen binnenzetten zodat hun voetjes kunnen drogen, op hun weide hebben ze namelijk momenteel nog geen droog schuilplekje.
Dit ging allemaal zeer goed, maar nu is het beginnen vriezen... Al de modder is dus verhard in bobbels en putjes... Omdat mijn stal veel te donker is en ik het niet oké vindt dat mn paarden zoveel moeten binnenstaan, zet ik ze dus toch op de wei. Ze stappen er heel raar en ongemakkelijk over, maar zijn toch blij om buiten te zijn.

Nu hebben ze voor binnenkort sneeuw voorspeld... Ik heb veel schrik dat de bobbels en hobbels daardoor glad zullen worden en de paarden zullen uitglijden en vallen...

Wat zouden jullie doen? Met sneeuw dan toch maar binnenhouden?
(voor één of twee dagen zie ik dit misschien nog zitten, maar wat als het een aantal weken aan een stuk glad blijft?? Ik kan ze toch moeilijk gedurende wéken binnenhouden?!
Vanaf dat ik het andere stuk heb van de wei kunnen ze wel daar op, daar ligt het veel platter)
Eventueel zou ik hen dan stukjes kunnen doen stappen in de schuur achter de stal of op het gangpad van de koeienloods, maar is dit wel genoeg?
Momenteel hebben beide paarden vakantie omdat ik geen tijd heb om te rijden, dus ze moeten niets van arbeid leveren.

Of toch buitenzetten...
Eventueel zou ik een stukje voor de wei kunnen afzetten waar een groot betonnen pad ligt (+/- een halve piste groot), maar als het sneeuwt en vriest ben ik bang dat dit stuk ook gevaarlijk glad zal liggen...

Ik ben alvast ook sterk gaan afbouwen met het krachtvoer, zodat ze geen onnodige energie opbouwen die ze niet veilig kunnen wegraken.
Wie heeft er meer ervaring met dit soort situaties en tips voor mij?

Silence

Re: Wel of niet op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:46

Gewoon buiten zetten :j
Het kan er wat onhandig uit zien, maar paarden weten in de regel prima waar ze met sneeuw en ijs hun voetjes weg kunnen zetten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:47

Gewoon op de wei zetten. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:48

hier staat alles buiten in de winter en ook knobbelen op het land dat is normaal,eerst regend het en lopen ze het kapot en dan gaat het vriezen doe je niks aan.ze lopen zeker ongemakkelijk ik zelf loop er ook niet fijn over heen.maar i zou ze zeker een paar uurtjes laten luchten.ze weten zelf goed in te schatten wat wel en niet kan zie je hier ook.ook met sneeuw zijn ze buiten dit vinden ze trouwens heerlijk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:49

hier ook lekker buiten :)
ook op maanlandschappen :)
dit jaar op blote voeten, vorig jaar liep hij met ijzers 24/7 buiten (rondom ijzers) en dat ging ook prima.
zolang ze niet van dagen binnen opeens naar buiten mogen zijn ze wel slim genoeg om door te hebben dat 't een beetje lastig loopt :)
Hier dan toch ;)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:49

Als ze gewend zijn om buiten te staan, gaat het over het algemeen wel goed. Je moet ze natuurlijk niet eerst energie laten opbouwen door ze een paar dagen binnen te houden en dan ineens buiten zetten. Als ze gekke bokkesprongen gaan maken of gaan rennen op zulke harde ongelijke grond, kan dat ongelukkig uitpakken.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 11:50

Blij dat ik zo snel reacties krijg!
Dus met de sneeuw erover, worden de bobbels niet echt gladder of gevaarlijker dan als ze gewoon vastgevroren zijn? (Dat is namelijk mijn grootste schrik)

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:52

Ik ben het helemaal met de rest eens, gewoon lekker naar buiten. Onze paarden lopen ook gewoon buiten. Als ze elke dag buiten lopen, weten ze precies hoe ze moeten lopen. Het gaat vaak juist mis als ze een tijd binnen hebben gestaan en blij zijn dat ze naar buiten gaan. Dan gaan ze gek doen, met de gevolgen van dien.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:53

je paard wéét dat er bobbels liggen, dus dat hij voorzichtig moet lopen.
Hier wordt er dan babysteps over de hobbelstukken gedaan
en op vlakke stukken trekt ie een sprintje.
Mijn ervaring is dat ze het ontdekken, hij glijdt misschien een keer met een pootje weg, maar dan weet ie meteen dat voorzichtigheid geboden is :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:53

ireika schreef:
Blij dat ik zo snel reacties krijg!
Dus met de sneeuw erover, worden de bobbels niet echt gladder of gevaarlijker dan als ze gewoon vastgevroren zijn? (Dat is namelijk mijn grootste schrik)

Nee, mijn ervaring is van niet.. Op de stenen uitraard wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:56

Bevroren sneeuw op een gladde ondergrond is juist nog gladder dan op die hobbels. Ik zou ze ook maar buiten zetten hoor.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:58

Gewoon buiten zetten! :j Ze kunnen hun weg prima erop vinden. :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:09

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ben blij om te horen dat iedereen eigenlijk wel positieve ervaringen heeft met het buitenlaten van de paarden! Dus ga ik verder doen zoals ik nu bezig ben, overdag buiten en 's nachts op stal met een minimum aan krachtvoer en zo veel mogelijk hooi (krijgen ze eigenlijk al onbeperkt)

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:14

Hier ook paard en 2 ezels lekker op het land. In de afgelopen natte periode stonden ze alleen op de paddock met grote stoep voor de stallen maar nu het bevroren is lekker het land op. 1 Van de (jonge) ezels dacht gisteren wel even een sprintje te kunnen trekken maar toen ie op een glad stukje kwam was dat heel snel over, pootjes uitgestrekt en evenwicht houden. Was wel een grappig gezicht trouwens. ;)
De tinker loopt gewoon heel voorzichtig (voor zijn doen dan...)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:17

Ik zou me ook geen zorgen maken over de sneeuw.
Op dit moment hebben we (in SK) een halve meter sneeuw liggen en ze hebben gewoon hun galopgekkenuurtje op het vlakke stuk. Bobbelig en/of heuvelachtig terrein lopen ze voorzichtig. Geen problemen, ze weten het feilloos.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:18

Hier gaan ze met sneeuw ook naar buiten.
Paarden passen zich zeer snel aan.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:24

Mijn paarden gaan niet "meer" op de wei. Ik heb gekozen voor longeren en desnoods ergens binnen te werken met ze. Maar ze blijven met harde grond en sneeuw absoluut binnen ondanks dat ik het naar voor ze vind.
Heb helaas een paard met gebroken hoefbeen door deze bobbels en een gekke bui. Neem dus geen risico's meer.
Ieder moet voor zichzelf de keus maken, maar vorig jaar had ik er een die voor kreupel werd door de ongelijke bodem.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:29

Die van mij staan ook zo lang mogelijk buiten!! De grote is erg voorzichtig en de kleine is jong en nog onhandig maar ze hebben er bij nog niks van gekregen. Heb ze sinds vorige jaar thuis staan en hebben vorige winter ook gewoon buiten gestaan. Heb ook geen trailer dus ga nu met ze wandelen en dat wordt nog wat want het is hier beginnen te sneeuwen maar een klein beetje.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:33

Jinks: dat is inderdaad ook waar ik schrik voor heb... Vorig jaar heb ik ook het verhaal gehoord van iemands paard dat gevallen was en schouder gebroken heeft...

Maar ik heb de mogelijkheid niet om ze hier te longeren of te doen werken dus ik denk dat het dan uiteindelijk toch het beste is om ze buiten te laten gaan in mijn geval.

Allesinds denk ik wel dat ik volgend jaar op tijd een stuk ga afzetten waar ze niet op mogen gaan als de grond slap ligt, zodat ze een ietwat vlakker stuk hebben voor de momenten dat het vriest.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:34

ik zou het volgende doen: niet op de wei ivm fructaan en hoefbevangenheid, wanneer de zon schijnt op gras wat bevriest gaat gras fructaan produceren, geen krachtvoer maar dat doe je al.
let ook op dat je hooi niet bevriest want bevroren hooi bevat veel suikers, daarom geen brok maar een muesli zonder melasse.
succes, de winter is geen pretje, maar alles is mogelijk als je wil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:38

@Fresco
Maar niet elk paard is (gelukkig!) gevoelig voor hoefbevangenheid.
Bevroren hooi bevat niet meer suikers dan gewoon hooi.
Bevroren gras heeft vooral bij zonsopgang een extra verhoogd fructaangehalte wat daarna snel zakt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:05

Veel gras staat er op mn stukje allesinds niet :) dus daar hoef ik me gelukkig helemaal geen zorgen om te maken.

Mijn ruin is waarschijnlijk wel gevoeliger voor suikers (heeft veel last van ZE)

Ze krijgen op dit moment wat minder dan een half schepje Equifyt balance en een beetje natural base erbij (dus normaal gezien ook voer zonder melasse) 's morgens en 's avonds. (Voor de vorst gaf ik dubbel zo veel)