momenteel staat m'n paardje onder een 200 grams s'nachts en 0 grams overdag. De volgende dagen voorspellen ze echt kou overdag en nog erger snacht's. Doe ik er nu een zweetdeken onder om het warmer te maken of hou ik het zo? En mag een zweetdeken onder een gewoon deken?
@VickyP; Als ik jou was zou ik die 200 grams deken ook gewoon over laten overdag.
Het is namelijk overdag ook best koud, tenminste.... hier wel. Mijn paard houd de deken die ze overdag over heeft ook snachts over.
Sammetje_
Geplaatst: 28-11-10 22:05
Ik doe dit ook. Gewoon een fleece onder een 0-grams en dat gaat prima zou niet weten waarom dit niet kan?
mellen95
Geplaatst: 28-11-10 22:05
Hier ook overdag en nachts dezelfde deken
Elmyh
Geplaatst: 28-11-10 22:08
Bedoel je een fleece zweetdekentje? Op zich kan dat best hoor, dan creeer je een extra laagje, en op zich is dat prima isolerend. Echter ik vind het zelf altijd lastig met al die sluitingen die je paard dan op de borst heeft, en vaak gaat de deken glijden op zo'n fleecedeken, daar moet je dus even goed op letten. Ik had eerst ook alleen maar een dunne regendeken, en heb daar op een gegeven moment een gewone wollen bed deken onder gehad, bij gebrek aan beter, was heerlijk warm, en de punt had paard dan boven over de hals, werkte goed, alleen wat omslachtig met het opdoen. Ik kan me voorstellen dat je niet altijd geld hebt om er weer een deken erbij te kopen. Staat je paard dag en nacht buiten? Wissel je dan dekens om aan het eind van de dag?
mijn paard is geschoren, heb een fleece onder de 300 grams (betwijfel of het niet minder is) en als ie naar buiten gaat nog een regendeken ook tegen de wind etc. fleece houd lekker de warmte vast
fleecedekens hebben vaak de neiging om naar achter te schuiven, doordat ze wat elastisch zijn. hierdoor gaat het knellen en schuren.
Marisjuuuuuh
Geplaatst: 28-11-10 22:12
2 weken terug zat er een klein scheurtje in mijn 300 grams deken aan de binnenkant.
Heb haar toen ook een zweetdeken met een 0 grams over gedaan, deken naar de schoenmaker gebracht en binnen 3 uurtjes had ze weer haar 300 grams deken over.
Kostte me maar 5 euro om te laten maken, beter dan gelijk een nieuwe deken te gaan kopen.
Ik ben nog wel opzoek naar een 400 grams deken maat 205. Hoeft niet perse waterdicht te zijn, dus als jullie nog iets hebben hoor ik 't graag !
WhySoWhite
Geplaatst: 28-11-10 22:13
ik heb ook een zweetdeken met hals onder mijn gewone deken liggen kan prima ALS JE PAARD DROOG IS
sefanja
Geplaatst: 28-11-10 22:18
je hebt niets voor niets onderdekens voor warmte, zweetdeken zijn voor paarden die onder het werk bezweet zijn geraakt. Zweetdekens werken wel averechts. Zweten is net als de mens bedoeld om lichaam te koelen, het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in in de huid af. Het bloed gaat vervolgens door het hele lichaam waardoor temperatuur zakt. Wanneer je een deken gebruikt blijven de spieren te lang warm.
Een onderdeken is een gevulde deken die je kunt gebruiken onder een andere deken zoals een regendeken, outdoordeken of staldeken. Zo kun je een extra pakket isolatie toevoegen voor de extra koude dagen.
- De buitenstof van een onderdeken is van katoen. Dit ademt erg goed, iets wat erg belangrijk is als je dekens gaat stapelen. Als je namelijk meerdere typen dekens op elkaar gebruikt, is de kans vrij groot dat het hele pakket niet of nauwelijks ademend werkt. Let daarop als je als onderdeken een staldeken zou (willen) gebruiken en zeker als je meerdere waterdichte dekens zou stapelen. Een ander voordeel van een katoenen buitenkant is dat het minder glad is dan nylon zodat de deken die er bovenop ligt er niet zo snel vanaf glijdt. Tevens heeft een onderdeken geen eigen kruissingels.
Voor een paar uurtjes maakt een zweetdeken onder je gewone deken niet zoveel uit hoor.
Alles bleef gewoon zo op zijn plek liggen zoals ik het neer had gelegt. Liever een zweetdekentje over + 0grams regendeken dan helemaal niets op m'n paard terwijl ze normaal 300 grams over heeft.
Geen zweetdeken!!! Dit kan echt grote gevolgen hebben Voor info van wat ik bedoel kan je een pb sturen, dat zet ik niet online. Maar ik zou het je afraden, echt..
idd bij on sis het in de stallen een pak warmer dan buiten op de weide/paddock, maar ook hier dag en nacht hetzelfde deken. Niks zo slecht voor een paard dan constant dekens te wisselen...
Zelf ben ik niet langer voorstander van fleece zweetdekens als onderdeken. Ik heb 3 verschillende merken fleece en 1 voor 1 schuiven ze naar achteren, trekken aan de borst en geven schuurplekken op schouder en schoft. Ik gebruik ze dan alleen na het rijden gedurende een uurtje of tussen een onderdeken en waterdichte deken in of per uitzondering voor 1 nacht. maar NOOIT meer overdag wanneer m'n paard veel rondstapt...
vickyP
Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-10 12:01
ok,
heel erg bedankt voor de vele reacties!
Ik heb m'n 200grams deze nacht en vandaag toch nog opliggen hoor. Het is behoorlijk koud. Het vriest hier momenteel -1.
groetjes!
Vicky
Koper
Geplaatst: 29-11-10 14:18
vickyP schreef:
ok,
Ik heb m'n 200grams deze nacht en vandaag toch nog opliggen hoor. Het is behoorlijk koud. Het vriest hier momenteel -1.
Dat is voor een paard volstrekt niet koud.
M3lisss
Geplaatst: 29-11-10 14:20
Marchador schreef:
Geen zweetdeken!!! Dit kan echt grote gevolgen hebben Voor info van wat ik bedoel kan je een pb sturen, dat zet ik niet online. Maar ik zou het je afraden, echt..
Klinkt dramatisch. Kom maar met je pb
vickyP
Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-10 17:46
hestejente schreef:
vickyP schreef:
ok,