Benen en staard wassen met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BestHorse

Benen en staard wassen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:19

heei bokkers ik heb een vraagje,

hoe wassen jullie de staart en benen van je paard/pony in de winter?
mijn pony (vos 4 witte beentjes) nu gewoon niet 4 witte beentjes meer maar donkerbruin!!! :+
en over zn staart nog niet te beginnen helemaal slierterig en er zit allemaal mest in!
hoe krijg ik dit er ooit uit met dit koude weer ( vries )

Dankje! <3

suuzje11

Re: Benen en staard wassen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:20

heb je warm water? en kun je hem op stal zetten?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:22

Ik heb gisteren nog de staart van mijn paard gewassen met warm water. Ook de benen had ik kunnen doen, maar die waren nog fijn wit. Als je de benen wast, zou ik deze wel afdrogen met een handdoek en daarna even op stal zetten!

De reden dat ik mijn paard zijn staart heb gewassen omdat hij een tijdje terug diarree had en zijn staart dus zwart en bruin was ipv zwart en wit ;).

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:23

Ehmm... Staard ?? :')

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:24

suuzje11 schreef:
heb je warm water? en kun je hem op stal zetten?

ja heb warm water en kan hem op stal zetten! ;)

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:24

Michellkuh schreef:
Ik heb gisteren nog de staart van mijn paard gewassen met warm water. Ook de benen had ik kunnen doen, maar die waren nog fijn wit. Als je de benen wast, zou ik deze wel afdrogen met een handdoek en daarna even op stal zetten!

De reden dat ik mijn paard zijn staart heb gewassen omdat hij een tijdje terug diarree had en zijn staart dus zwart en bruin was ipv zwart en wit ;).

mijn pony heeft ook diaree, wat kan je daar trouwens aan doen? :P

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:32

miss heeft die wormen?

maar je kunt gewoon zijn benen en staart wassen
maar wel goed droog maken ;)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:34

Ik had gister wedstijd met een bonte tinker met witte sokken en witte plukken in haar staart (lees: geel met bruin) heb poging gedaan om ze nog wit te krijgen met snel wasbeurtje want ben eigenlijk geen voorstander van wassen met dit weer maar het is uiteindelijk niet helemaal geslaagd. Had als commentaar dat ik shampoo was vergeten :P. Maar wanneer het niet echt nodig is zou ik zeker niet wassen met dit weer. Misschien kun je even de staart in een emmer met water en sop hangen en dan goed afdrogen dan wordt de rest niet zo nat. Succes.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:35

Zo lang je staard met een d schrijft niet aan beginnen :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:40

ik zou niet echt weten waarom je nu de benen en staart niet zou kunnen wassen????
heel je paard wassen is nu misschien niet slim nee, maar alleen de benen en de staart moet toch wel kunnen? ik weet anders niet hoe iedereen dat doet die op wedstrijd gaat met natte weilanden thuis...

ik was de benen van mijn paard gewoon, en ook de staart heb ik vorige week nog gedaan.. anders zou ik de hele winter mijn paard zijn staart dus niet kunnen wassen, dat zou een mooi zooitje worden met mijn merrie..
wel was ik de wortel van de staart niet mee, en droog ik het goed af...
maar een paard op stal zetten met natte benen doe ik zelfs liever niet, ik zet ze liever gewoon buiten...
ze heeft de kans om naar binnen te gaan, maar blijft met haar natte benen altijd rustig rondlopen buiten...
zo krijgen de benen een betere doorbloeding, en is het sneller droog...

met paarden met veel behang, zou ik wat meer terughoudend zijn met benen wassen, aangezien de kans op mok natuurlijk groter word...

EDIT: TYPO 2x

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:44

Ik ga echt niet beginnen aan wassen met dit weer. Ze zijn de volgende dag toch alweer helemaal vies door het rollen in de bagger.. Zie het nut er dus niet echt van in.

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:49

lynne_berna schreef:
Ik ga echt niet beginnen aan wassen met dit weer. Ze zijn de volgende dag toch alweer helemaal vies door het rollen in de bagger.. Zie het nut er dus niet echt van in.

Ik weet niet of dit bij ts ook het geval is, maar bij ons is het weiland keihard, dus erg vies zal het niet worden!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:59

Er bestaat toch ook van die Poeder-shampoo waarbij je geen water nodig hebt?
Of is dit geen goed spul?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:40

ja momenteel is de grond keihard, maar vorige week was het nogal drassig.. mijn paardje krijgt zichzelf ook wel vies in de inloopstal.. dus ik was vrolijk 1x per maand ongeveer door, alleen de benen en de staart... anders is het net een moddermonster!

AlbsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:33

Als je een stal heb, en warm water kan je gewoon wassen hoor!
Ik begin er momenteel ook niet aan, wat dat betreft heb ik echt een monster die zichzelf graag vies maakt!

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:34

ik gebruik altijd warm water en dan in de stal en zeker niet naar buien :+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:20

Ik heb niet eens water op stal nu. Leidingen zijn bevroren haha... Dus ik was gewoon niet en moet dus extra goed poetsen.

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:46

Met al die modder buiten ga ik mijn Haflinger niet wassen, helpt toch niets :) En ja, er bestaat ook poedershampoo, maar die dien je wel goed uit te wrijven. Volgens mij is dat bedoeld voor het ontvetten van het haar en tevens ruikt het ook heel erg chemisch...

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:53

Eind vorige week moest ik mijn paard wassen met een shampoo van de DA ivm wat bultjes. Helemaal gewassen met warm water en toen zweetdeken erop en vervolgens onder 2 warmtelampen. vervolgens heb ik mijn fohn gepakt en dat ging heel snel := . Paard vond het wel lekker :+ en ze was snel droog!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:53

gewoon wassen met warm water, goed droog maken met een handdoek en op stal zetten tot alles droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:54

Wij hebben alleen koud water, maar ze worden gewoon gewassen hoor.
De staart in een emmer, en dan natuurlijk niet het levende van de staart..dat vinden ze niet tof :+ Ik wring de staart altijd goed uit voordat hij zn natte staart tegen de benen krijg :=
En de benen, moeten ze zich niet aanstellen..ze gaan ook volle gas hier door de blubber, dus dat beetje water moeten ze maar handlen ;)
De rest van zn lijf doe ik gewoon met een natte spons
Iedere keer na het rijden spuit ik de benen even af, en goed drogen :)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:58

Ik had gisteren wedstrijd en was dus noodgedwongen de staart van mijn paardje te wassen (was echt te vies om mee in de ring te verschijnen)
Ik heb hem gewassen met warm water, direct drooggewreven met een handdoek.. Daarna had hij toch een bevroren staart (ja ook op stal vriest het nu).
Ik heb de fohn gepakt en zijn staart drooggefohnt! Werkte goed, maar je kan dit alleen doen als je pony heel braaf is en voor de zekerheid iemand erbij hebben om je te helpen.
Succes!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:02

sharona87 schreef:
De staart in een emmer, en dan natuurlijk niet het levende van de staart..dat vinden ze niet tof :+ Ik wring de staart altijd goed uit voordat hij zn natte staart tegen de benen krijg :=
En de benen, moeten ze zich niet aanstellen..ze gaan ook volle gas hier door de blubber, dus dat beetje water moeten ze maar handlen ;)

tuurlijk lukt het met koud ook, maar ze heeft warm water, dus waarom zou je het dan wassen met koud ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:17

loulou schreef:
sharona87 schreef:

tuurlijk lukt het met koud ook, maar ze heeft warm water, dus waarom zou je het dan wassen met koud ;)

Dat maakt natuurlijk niet uit, warm water is alleen maar beter.
Ik zeg hoe ik het doe ;)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:01

voor het moment dat je wast, is warm water fijner ja... maar het koelt net zo snel af als warm water... dus voor het gevoel als ze op stal staan maakt het niet echt uit...

ik was de staart altijd met koud water, goed droog maken met de handdoek, (voor zover als dat dat kan) beetje antiklit erin, en gelijk in een vlecht,... dan is het wel redelijk goed te doen...

verder was ik de benen gewoon met koud water... mensen genoeg die hun paard ook in de winter na elke training de benen afspuiten met koud water...
en daarbij trapt mijn paard momenteel de bakken water zelf open met zijn benen, ga er vanuit dat dat nog kouder is...haha