Kan het kwaad als leer in aanraking komt met de vrieskou?
Ik heb de mogelijkheid om mijn zadel in de schuur aan het weiland te leggen. Maar ik denk dat het daar toch in kan vriezen. Kan dat kwaad voor het leer?
bijdehandje1
Geplaatst: 25-11-10 01:29
Het leer gaat er niet kapot van voor zover ik weet. Maar je ontkomt er niet aan, dat een zadel vochtig wordt met het gebruiken ervan. Regen, zweet. Leg je het in een schuur waar in het vriest, dat lijkt me niet prettig in het gebruik. Maar voordat het in een schuur vriest, moet het toch wel buiten minstens -8 tot -10 zijn. Ik zou zelf een zadel niet in een schuur bij een weiland leggen. Alleen al vanwege het risico op diefstal. Het is maar een kleine moeite om het mee naar huis te nemen.
Ik heb mijn zadels in een soort tuinhuisje op stal liggen. Het leer wordt inderdaad wel wat vochtig, maar verder gebeurt er niks raars mee, ja het gaat schimmellen, maar heb liever schimmel dan dat het uitdroogt. Ik heb er trouwens wel altijd een dekentje overheen liggen, dus die zal de ergtste kou wel tegenhouden.
franka75
Geplaatst: 25-11-10 02:25
Ja er iets overheen leggen lijkt mij ook wel handig en dan ook instoppen aan de onderkant, dan moet het echt koud worden.
Ik heb al 5 jaar mijn tuig en zadels het hele jaar door in de schuur liggen. nog niks aan over gehouden Ik gooi m'n partij zweetdekens er altijd overheen.
Aukelizzy
Geplaatst: 28-11-10 18:28
Ik heb mijn tuig ook gewoon op stal in kasten hangen. Dus daar is het niet bepaald warm Maar mijn tuig blijft wel heel mooi, misschien ook omdat ik het iedere keer na gebruik poets.