Geschoren paard op trailer, welk deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eikaam

Geschoren paard op trailer, welk deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:53

Hallo iedereen !

Mijn paard is dus geschoren en de vorige keer toen we op wedstrijd gingen,
stond ze helemaal in het zweet op de trailer. Ze had wel gewoon haar winterdeken aan.
Normaal heeft ze in haar stal er nog een fleecedeken onder.

Nu is mijn vraag: Welk deken hebben jullie geschoren paarden aan op de trailer?
een fleecedeken, 2 fleecedekens boven elkaar, gewoon het winterdeken, een teddyfleece, ... ?
Ik ben echt benieuwd want ik moet binnenkort weer op wedstrijd en ik wil mijn paard
niet terug zweetend van de trailer halen. Het was toen wel een stuk warmer dan nu.

Bedankt op voorhand.

ietjelover

Re: Geschoren paard op trailer, welk deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:56

fleece met hals een fleece zonder hals en een 400 grams winterdeken water en wind dicht met hals tot op de oren!

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:56

ietjelover schreef:
fleece met hals een fleece zonder hals en een 400 grams winterdeken water en wind dicht met hals tot op de oren!

Dat allemaal bij elkaar? Is dat niet te warm?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:57

gewoon een dikke wollen zweetdeken met hals, temperatuur in een trailer loopt behoorlijk hoog op als alles dicht zit. Paard stookt zelfs zonder deken nog meer op. Mocht ie weer nat terug de trailer opgaan kun je er altijd nog een extraa zweetdeken zonder hals overheen doen.

Denk dat dat sarcastisch bedoeld was aangezien je haar de vorrige keer al met een winterdeken hebt vervoerd, is veel te warm.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:01

hangt echt van je paard af. De ene kan je gewoon met winterdeken vervoeren een andere met een iets dunnere deken, fleece of wollen deken.

de mijne stresst bv heel erg op transport en gaat bijgevolg snel zweten. op een trailer kan ik geschoren alleen een dunne fleece opleggen of ze komt volledig bezweet aan en op een camion dwars op de rijrichting kan ik een teddyfleece leggen.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 22:02

daffie1986 schreef:
gewoon een dikke wollen zweetdeken met hals, temperatuur in een trailer loopt behoorlijk hoog op als alles dicht zit. Paard stookt zelfs zonder deken nog meer op. Mocht ie weer nat terug de trailer opgaan kun je er altijd nog een extraa zweetdeken zonder hals overheen doen.

Denk dat dat sarcastisch bedoeld was aangezien je haar de vorrige keer al met een winterdeken hebt vervoerd, is veel te warm.

Ah oké. Eerlijk gezegd heb ik er de vorige keer niet bij stilgestaan.
In het terugkeren naar huis heb ik alleen een zweetdeken opgelegd toen.
Ik ben gewoon benieuwd wat andere mensen met geschoren paarden doen.
Bedankt voor je nuttig antwoord. In tegenstelling tot sarcastische mensen ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:04

Ik gooi normaal gesproken op mijn geschoren paard een dikke wollen deken met hals op. De laatste tijd is het alleen zo warm geweest, dat ze daar ook onder ging zweten. Toen heb ik gewoon een fleece erop gegooid, normale dikte. Nu gaat ze wel weer gewoon met de wollen :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:05

op de trailer in de winter vind ik wollen dekens idd wel fijn.
Kan ie z'n zweet in kwijt maar behoud toch ook wel de warmte als hij onder zijn winterdeken vandaan de trailer op gaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:56

Mijn geschoren wedstrijdpaard had destijds gewoon 1 wollen deken op de trailer op, zonder hals.

Meer hoefde hij echt niet op, het is warm zat in zo'n klein hokje.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:00

Als ik normaal een 360 grams op heb krijgt hij in de trailer een 200 grams...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:06

eikaam schreef:
ietjelover schreef:

Nee zelfs dan heeft ze het nog frisjes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:07

ik doe dan meestal 2 zweetdekens over elkaar, zodat het wel ademt als ze gaan zweten, evt een halsdeken en een gewone...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:44

ietjelover schreef:
eikaam schreef:

@ ietjelover: waarop baseer je dat je paard deze stapel aan dekens nodig heeft op de trailer, of het zelfs nog frisjes heeft?

Want het lijkt mij persoonlijk heel erg veel.

En ik ben dan ook wel benieuwd, hoe je hem in de wei of stal hebt staan nu?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:51

Mijn geschoren merrie heeft een teddyfleecedeken op met halve hals in de trailer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:09

ietjelover schreef:
eikaam schreef:

Hoe weet jij dat ze het dan nog fris heeft?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:10

Als het echt koud is doe ik 2 fleecedekens op. (ik heb 1 dralon + 1 fleece er dan op liggen) Dat is echt warm genoeg en na het rijden eventueel een losse wollen hals. Maar al gauw is 1 dekentje (eventueel met hals) genoeg. met een gewone deken zou mijn paard ook de pan uit drijven.

Oh ja ik heb dan de raampjes dicht ivm tocht en achter het zeiltje gewoon open. Het wordt al gauw een stoomhok.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:14

Als jullie je paard onder alleen een wollen deken hebben staan op de trailer. Hebben jullie de 'raampjes' voor/het zeiltje dan open of dicht? En hoe staan ze normaal, buiten/binnen/welke deken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:16

Paard staat bij ons altijd met raampjes voor dicht en zeiltje open, tenzij het echt heel erg hard waait in combi met regen, dat er kans is op inregenen, dan is het achterzeiltje dicht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:16

het zeiltje heb ik in principe altijd open, tenzij het echt heel hard regent, want dan regent ze nat op haar achterhand...

meestal heb ik de raampjes ook open, schuin naar achteren zeg maar, maar bij erg koud weer of harde wind doe ik ze dicht...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:24

_Kiki_ schreef:
Als jullie je paard onder alleen een wollen deken hebben staan op de trailer. Hebben jullie de 'raampjes' voor/het zeiltje dan open of dicht? En hoe staan ze normaal, buiten/binnen/welke deken?

Zeiltje staat ook bij mij altijd open tenzij het inregend. De raampjes staan met dit weer dicht en in de zomer heb ik maar 1 raampje open die aan de bermkant. Als er namelijk een auto of vrachtwagen langs komt en ik zet het raampje aan zijn kant open staat er zoveel druk op die oren dat ie zich tegen de trailer wand aan smijt.

Hij staat nu nog met een 200 gr met hele hals, maar 's avonds krijgt hij een extra deken om.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:26

Wij hebben alles dicht behalve de achterdeurtjes boven de klep. Als het echt heel koud is willen we nog wel eens 1 deurtje dichtdoen.
( wij hebben dus geen zeiltje maar 2 deurtjes)

Simon gaat gewoon met zijn staldekens de trailer op. Als hij geschoren is heeft hij 3 dikke dekens op en deze houdt hij gewoon op.

Als hij super bezweet is gaat hij met wollen deken en staldeken op naar huis en gaan thuis de staldekens er weer op.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:05

Ik deed bij mijn paard die ook snel zweet op de trailer alleen een teddy fleese deken op van harry horse en met extremer kouder weer de teddy met een dun staldeken (100gr/150gr).
Op de terug weg na het rijden in de trailer de teddy alleen of bij kouder weer een fleese met hals en de teddy en op stal weer zijn eigen deken(s).
Het verschilt idd veel per paard, je zou even moeten proberen wat het beste bij jou paard past.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:18

tis even zoeken en proberen wat het beste is voor jouw paard. ik zou in ieder geval het zeiltje achter altijd open laten en de ramen voor dicht anders tocht het. en er moet frisse lucht zijn voor je paard. ik heb een keer een paard ziek uit een trailer zien komen, ze hadden alles dicht. de sukkels. hij was echt wagenziek.
succes