De zoveelste scheer vraag, maar ik heb jullie advies nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemieke82

De zoveelste scheer vraag, maar ik heb jullie advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 04:47

Ik rijd een paard die 24/7 zomer en winter buiten staat. Met deken aangepast op temperatuur.
Nooit geschoren afgelopen mei een veulen gehad.
Omdat ze dit jaar niet gedekt is kan ik haar lekker de hele winter door intensief rijden, alleen...... die dikke vacht maakt t mij lastig na t rijden!!!!!
wat zouden jullie doen? Nu moet ik zo lang wachten voordat ze droog is, dan pas kan ik de andere deken opdoen en haar weer buiten zetten.
Dus..... scheren of niet.
En zo ja.... helemaal of bepaalde plekken en welke deken moet ik dan gebruiken???

Graag jullie advies

groetjes annemieke

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:50

Ik zou gewoon scheren :j

Zelf scheer ik altijd helemaal, heb dus geen ervaring met de andere scheerpatronen.

Annemeik

Re: De zoveelste scheer vraag, maar ik heb jullie advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:58

Ik zou scheren, maar dan alleen de luchtpijp eruit. Dan kun je jijken of dat genoeg is, en eventueel later nog wat meer scheren. Vaak kunnen ze hun warmte al genoeg via de luchtpijp kwijt en zweten ze niet meer op de hals (en als je geluk hebt, ook de rest van het lichaam niet).

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:52

ik ga met annemeik mee.
zeker geen hoofd en benen scheren als je paard 24/7 buiten staat.
alleen de onderkant hals helpt al een boel.
of als je meer wilt zou ik voor een brede streep van hals tot kont gaan,maar wel de buik laten zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:58

Ik ga mee met de voorgaanden, zowieso als ze buiten staan moet je echt geen benen, hoofd en onderkant buik gaan scheren, dus dan alleen een streep zoals kvika zegt, dat is waarschijnlijk zat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:00

zweet je paard vnl in hals en onder het zadel of ook op de flanken en tussen de billen?

in het eerste geval zou je kunnen overwegen om alleen een racestreep of dekenmodel te laten scheren. Hierbij is het ook niet nodig om een andere/dikkere deken aan te schaffen.
In het tweede geval of als je iemand moet laten komen om te scheren, dan zou ik volledig scheren op (hoofd en) benen na. Dan zal je wel een dikkere deken moeten opleggen of onderdeken extra (100-200gram extra) en eventueel met hals.
Hou er ook rekening mee dat bij temperaturen onder 5°C een uitrijdeken geen overbodige luxe is om tijdens de opwarming en cooling down te gebruiken

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:03

Een racestreep zou kunnen, zo min mogelijk haar weg als ze 24/7 buiten staan lijkt me. De warmte hebben ze ook nodig.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:14

Over patronen scheren kan ik je verder niet adviseren. Ik scheer mijn paard altijd helemaal, maar hij staat geen hele dagen buiten.
Wel wil ik even reageren op je vraag welke deken je na het scheren moet opleggen. Dat ligt eraan wat voor deken je er nu al op hebt liggen. Ik heb na het scheren 120 gram extra opgelegd. Voor het scheren stond hij onder 100 gr, nu onder 220. Vanaf nu ga ik de temperaturen goed in de gaten houden en er eventueel bij vorst nog een onderdeken onder leggen.
Maar als je paard nu met vacht al onder bv 200 gram staat, dan moet je na het scheren wel naar een 300-400 grams deken overstappen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:16

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:09

Iedereen heel erg bedankt voor de tips en reacties, hier kan ik zeker wel mee uit de voeten
Bedankt!!!!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:56

TS, Laat je nog een foto zien van het resultaat?

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:24

Zal ik snel doen!!!!!