wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dropje_90

wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:59

Hallo allemaal,

ik zit met een dilemma,
ik rijd mijn paard van 11 jaar (zie profiel) gemiddeld zo'n vijf keer per week en ben dan onder andere hard aan het trainen voor de dressuur (m1), maar ook de springles en buitenritten.

Nu merk ik dat ze met rijden slomer is geworden, snel moe en heel erg bezweet.
Ze is nog nooit geschoren.
Op stal staat ze nu met een 100 grams deken en een ongevoerde staldeken erop. (ze staat in een best warme schuur)
Ook staat ze bijna elke dag nog wel een paar uurtjes op de wei, haar dekens worden aangepast aan het weer.
Nu valt opzich de dikte van haar vacht nog wel mee, maar ze zweet wel heel erg snel en droogt ook langzaam op.
En vooral dat ze steeds slomer word met rijden is voor mij een grote reden om actie te ondernemen.

Dus zou ik graag jullie mening willen weten, zal ik haar scheren?
En zo ja, welk model raden jullie aan? Zo nee, andere tips?
bedankt alvast!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:03

Ik ben zo blij dat ik weer besloten heb om mijn merrie te laten scheren, wat een genot. Lekker actief kunnen rijden, zonder achteraf je paard uit kunnen wringen. Wel even iets voorzichtiger zijn met op de tocht staan..
Maar ik had het eigenlijk al 2 weken eerder moeten doen, wat een genot!

Ik kon mijn merrie 45 minuten rijden en dan nog een uur onder een wollen zweetdeken zetten en dan bleef ze zeiknat...

RustyK

Re: wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:04

Kan je ook je paard plaatselijk scheren bv alleen zijn nek en borst?
Moet je dan een deken met nek aan doen?

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:08

Sanet schreef:
Ik ben zo blij dat ik weer besloten heb om mijn merrie te laten scheren, wat een genot. Lekker actief kunnen rijden, zonder achteraf je paard uit kunnen wringen. Wel even iets voorzichtiger zijn met op de tocht staan..
Maar ik had het eigenlijk al 2 weken eerder moeten doen, wat een genot!

Ik kon mijn merrie 45 minuten rijden en dan nog een uur onder een wollen zweetdeken zetten en dan bleef ze zeiknat...

dus jij zegt wel scheren?
en merkte je ook dat je paard er vlotter door geworden is?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:11

Mijn paard houdt het veel beter vol nu. Ik heb vorig weekend wedstrijd gereden en toen kon ze de tweede proef ook heerlijk gewoon volhouden, in plaats van dat ik er echt heel hard aan moest werken..

Ik zeg dus lekker scheren.. mijn merrie staat overdag ook een aantal uren buiten, maar met een gevoerde hals.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:12

RustyK schreef:
Kan je ook je paard plaatselijk scheren bv alleen zijn nek en borst?
Moet je dan een deken met nek aan doen?

Je hebt inderdaad verschillende modellen en patronen om te scheren. Alleen de onderzijde van de hals en buik bijvoorbeeld.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:13

Die van mij wordt ook erg sloom als ik haar wintervachtje erop laat zitten. Ik heb haar vorig jaar voor het eerst geschoren ( nu dus weer) en het scheelt enorm. Die van mij heeft het ook erg snel warm. Je kan inderdaad kiezen voor verschillende patroontjes.

dropje_90

Re: wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:15

maar ik denk dat ik dan het liefst voor gewoon helemaal 'kaal' ga.
of is dit dan te koud aan de benen in de wei?

nog meer mensen ervaring? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:21

ik heb de mijne ook laten scheren, vnl omdat ze veel te lang nat bleef en ik uren moest wachten om dekens te wisselen.
Maar mijn paard is veel minder snel buiten adem. Met vacht begon ze na 15-20minuten al te puffen en dit is nu niet meer, ze gaat nog wel ongeveer even snel zweten, maar dit droogt veel sneller weer op, dus als ik er niet op let, dan merk ik het zelfs niet dat ze gezweet heeft (tenzij onder het zadel). Nadeel: vroeger kon ze al doordrammen en zich te pletter lopen ongeacht te warm, zweten, puffen,... nu kan ze het nog veel beter :D

ik heb alleen het hoofd en de benen niet laten scheren met als reden dat mijn paard meerdere uren/dag buiten staat zonder schuilmogelijkheid. Om deze reden heeft ze ook een deken met hals. Regen zal ook via de haren van de benen lopen en blijft de huid droog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:32

Ik vind met patronen niet mooi, mijn paard heet haar sokken nog (hoort wel bij een Fries natuurlijk) en het stuk direct onder het zadel zit er nog. Verder is alles kaal (en een v vormpje bij de staart).
Koude benen? Nee hoor, dat valt wel mee. Dan lopen ze maar een extra rondje ;).

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:37

scheren is idd een goede optie
dan kan je paard beter zijn warmte kwijt (zweet veel minder)
ook drogen ze dan sneller
die van een vriendin van mij is ook geschoren helemaal alleen de zadelplek neir
die heeft een 300grams deken op
staan overdag in de wei en in de nacht op stal (buitenstal)
en dat gaat prima

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:28

oke bedankt voor de reacties :)
verder nog mensen die mij advies kunnen geven?

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:37

Ik scheer mijn paard ook ieder jaar (helemaal, op het hoofd en stukje onder het zadel na). Met dikke wintervacht heeft hij het tijdens het rijden binnen no time warm en wordt dan ook traag. Zodra hij geschoren is, houdt hij het rijden een stuk langer vol. Na het scheren doe ik op stal een dikkere deken op, laat ik ook met instappen mijn zweetdeken nog op (voordat hij geschoren is gebruik ik die alleen na het rijden), rijd ik tijdens een bosrit met uitrijdeken en krijgt hij in de paddock ook een dikkere deken op. Merk dan eigenlijk nooit dat hij het koud heeft. Volgens mij is hij er dus alleen maar blij mee dat hij tijdens het werk zijn dikke jas niet meer aanheeft :-)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:28

Sorry dat ik inval op jou topic, maar ik vroeg me af als je een paard onderaan zijn nek en zijn buik scheert, of ie het dan niet koud had in de wei want daar zit geen deken??? }:0

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 23:44

RustyK schreef:
Sorry dat ik inval op jou topic, maar ik vroeg me af als je een paard onderaan zijn nek en zijn buik scheert, of ie het dan niet koud had in de wei want daar zit geen deken??? }:0

Is het niet handig om je eigen topic te openen voor al je vragen? Niet echt slim om iemand anders zijn topic daar voor te gebruiken vind ik...

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:51

Ik heb mijn paard ook geschoren en ik het is echt zalig.
Je spaart veel meer tijd uit. Ik stond soms meer dan een uur te wachten
totdat mijn paard droog was. Nu 10min max. Ik leg haar een zweetdeken op,
ruim mijn spullen op en ik kan het deken al verwisselen.
Voor mijn paard zelf is het ook veel aangenamer. Ze had echt last van de warmte.
Ik zou het iedereen aanraden. Zeker voor ruiters die intensief en wedstrijden willen rijden.
Gewoon zorgen dat je je paard goed inpakt. Maar een paard geeft zelf wel aan of
hij het te warm of te koud heeft.
Ik scheer ze trouwens helemaal kaal. Alleen het haar onder het zadel blijft staan :)