Vragen over coolerdeken, wie kan me het uitleggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

Vragen over coolerdeken, wie kan me het uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:14

Hoi allemaal,

Ik heb een fjord die niet geschoren is. Hij wordt redelijk intensief getraind en is dan ook vaak nat na het rijden, in meer of mindere mate natuurlijk.

Nou heb ik vorige winter gebruik gemaakt van twee zweetdekens. De eerste lag er ongeveer 10 a 15 minuten op voor ik hem eraf haalde en daarna ging de tweede erop en die kon er ongeveer een uur op blijven liggen (tot hij aan de buitenkant 'nat' werd).
Nou zit ik eraan te denken om een cooler deken te kopen, maar heeft dit in mijn situatie zin? En hoe werkt dat dan precies?

Is het bijvoorbeeld een idee om eerst die cooler deken erop te doen en, als het nodig is, daarna de fleece deken? Of juist niet?

Graag hoor ik van iemand uitleg over deze verschillende opties. Scheren kan ook, maar dat is niet hetgene waar ik info over vraag.

Alvast bedankt! :)
groeten

tamary

Re: Vragen over coolerdeken, wie kan me het uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:40

Volgens mij is cooler een andere naam voor zweetdeken. Misschien iets ander stof, maar zelfde werking.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:36

Ja, maar juist dat andere materiaal (geruwd polyesther) zorgt voor een andere werking, maar ik weet het verschil niet ten opziche van fleece en wol. Vandaar mijn topic :)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:08

Ik heb ook een cooler; maar ik snap het idee van een cooler niet helemaal. Heb het idee dat mijn paard er slechter onder droog word dan een fleecedeken + de deken is een stuk dunner dan een fleecedeken. Misschien is een cooler een zweetdeken voor in de zomer?

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:07

onder een fleecedeken word je fjord vanzelf droog. en een cooler is gewoon een fleecedeken. die m afkoelt dus eigenlijk. dus als je deken nat is is je paard droog. succes ermee. niet scheren hoor dan moet ie een deken op... en paarden vinden dat niet altijd even leuk... jeukkk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:21

ik gebruik in de zomermaanden altijd de cooler van Dominick, dat is een hele fijne dunne zweetdeken waar ze vlot onder drogen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 17:06

Een cooler zoals ik bedoel is van een ander materiaal dan een fleecedeken, het is namelijk van geruwd polyesther en dus niet van fleece. En ik ben benieuwd naar de verschillen :)
Wat ik van de internet site begrijp waar je ze kan kopen (oa divoza) droogt je paard er juist erg snel van, sneller dan bij een fleecedeken.
@witchy, het is dus ander materiaal..
@farfalla, in de zomer gebruik ik amper een zweetdeken, ik zou die cooler juist willen gebruiken om hem in de winter, dus als hij een dikke vacht heeft en veel zweet, hem snel te laten drogen..

Bedankt voor de reactie's! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:04

je hebt eigenlijk het antwoord al gegeven... :D
ze droger er sneller onder omdat het dunne materiaal is...

ok die reden gebruik ik 'm in de zomer en in de winter een dikkere zweetdeken...

maar voor een paard met een dikke vacht is een cooler in de winter een prima oplossing lijkt me!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:23

haha, ok dus een cooler deken werkt sneller..
Maar heeft het dan nog zin om na die cooler deken nog een fleece deken op te doen? Want die is weer warmer..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:52

Wat je ook kan doen is onder de zweetdeken stro te stoppen, stro neemt erg veel vocht op!

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:01

mijn paard droogt sneller onder haar cooler van eurostar dan zweetdeken van eskadron,
maar doordat ze sneller afkoelen zou ik met deze temprateuren toch voor een fleecedeken gaan
want onder de cooler droogt hij ander iets te snel denk ik,