Scheren en 24 uur buiten staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Scheren en 24 uur buiten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:31

Ik heb een haflingern die ondanks dat ze al vroeg in de deken stond er uit ziet als een beer.
Van de week na het rijden is ze nog wel een paar uur nat geweest.
Nu heb ik haar vandaag geschoren, was de bedoeling jacht model.
Maar uit eindelijk heb ik haar helemaal geschoren.

Ze zond voor het scheren al met een bucas all in one op.
En die heb ik nu ook weer op liggen.
Die deken is bijna 500 gram.
Maar ze staat wel altijd buiten.

Nu vroeg ik me af heeft ze genoeg aan die deken.
Ik wilde eventueel als het echt heel erg koud word een dikke wollen zweet deken er onder doen.

En is een hals stuk nodig, ik kan er een van bucas kopen, maar die zijn ongevoerd heeft dat zin.
De bedoeling is het bij een keer scheren te laten als dat gaat lukken.

Ze komt nogal moeilijk uit de wintervacht dus eventueel wil ik haar in het voorjaar nog scheren.

xTweetyx

Re: Scheren en 24 uur buiten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:34

ik zou als mijn pony geschoren word, echt niet 24 uur buiten laten staan,

denk dat hij dan meteen weer in de haren schiet hoor.
met die regen,en wind.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:36

Ik neem aan dat je geen andere keuze hebt dan 24 uur per dag buiten? Anders zou ik dit ook niet doen als je haar ook compleet geschoren hebt.
Een halsdeken is wel verstandig zeker nu het snachts weer gaat vriezen. Je hebt hun natuurlijke dekentje weggehaald dus er moet wel weer wat voor in de plaats komen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:40

Ik vind het niet echt een handige set om te gaan scheren als je je paard 24/7 buiten hebt lopen, maar goed. Nu het al zover is zou ik haar inderdaad goed onder dek houden met een onderdeken en die Bucas all in one. Ik denk ook zeker een hals erover, maar houd er rekening dat de manen daar niet goed tegen kunnen en eraf kunnen gaan door het op en neer schuren van de hals weet ik uit ervaring (maar goed, beter dat dan een zieke pony?)...

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:44

Gewoon deze deken ophouden en goed in de gaten houden of ze er niet koud onder wordt, dan pas beginnen aan meer lagen.
500 gram zou genoeg moeten zijn voor een geschoren paard, het zijn echt geen mietjes! ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:45

500 grams vind ik zelfs nog veel
mijn haflinger heeft vorig jaar niet meer als 300 gram op gehad en was ook helemaal geschoren en stond 24/7 buiten.
haflingers zijn over het algemeen geen koukleumen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:47

Ik vind het niet handig om een paard wat altijd buiten staat te scheren. Maar goed, het kwaad is al geschied.
Heeft ze een goede schuilstal? Dan kan ze wel af met deze deken (ik zou er 's nachts wel een hals bij aan doen).
Als ze geen schuilstal heeft vind ik het twijfelachtig. Nou maar hopen dat ze de deken heel houdt, dat ze niet een keer om 23.00 uur de deken sloopt en dan met -7 de hele nacht zonder staat >;)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:55

hmmm ik zou t niet doen moedernatuur heeft jou paard een dikke jas gegeven om de winter door te komen soms help je het paard een handje met een deken maar ze eco systeem en weerstand gaat er door verranderen dus mijn advies dont do it ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:06

Zilvermoon schreef:
Ik neem aan dat je geen andere keuze hebt dan 24 uur per dag buiten? Anders zou ik dit ook niet doen als je haar ook compleet geschoren hebt.
Een halsdeken is wel verstandig zeker nu het snachts weer gaat vriezen. Je hebt hun natuurlijke dekentje weggehaald dus er moet wel weer wat voor in de plaats komen

Ik heb wel een andere keus, maar ik doe dat liever niet, mijn halfinger heeft zomer eczeem, en zelfs in de winter heeft ze jeuk, of het is gewoon gedrag wat ze zich heeft aangeleerd.
Maar zet ik haar op stal gooit ze zich gelijk tegen de muren aan.

Wel kan ik bij extreem slecht weer haar in de binnenbak zetten.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:08

mijn tinker heb ik ook helemaal geschoren alleen ze hals niet ( wel een streek van borst naar keel ) en zijn bene zijn niet geschoren. Hij staat ook 24/7 buiten maar heeft wel een schuilstal. Hij is nu maandje geleden ong. geschoren en hij heeft 200 gram op. mag heb onderhand wel weer scheren :+ maar hij had het niet koud met 200 gram

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:09

Janientje schreef:
Gewoon deze deken ophouden en goed in de gaten houden of ze er niet koud onder wordt, dan pas beginnen aan meer lagen.
500 gram zou genoeg moeten zijn voor een geschoren paard, het zijn echt geen mietjes! ;)

Ze was nu echt warm er onder, dus ik verwacht niet dat ze het koud heeft nu.
Maar wel of geen hals, ze heeft wel lange manen die haar hals warm houden, ze voelde onder de manen lekker warm aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:26

Gaat waarschijnlijk wel goed hoor.
En een haf kan prima geschoren en wel buiten (met goede deken).
Fjord van mijn stalgenootje is ook helemaal geschoren (op de benen na) en staat ook 24/7 buiten.
Mijn haffie is nu nog met een racestreep geschoren, maar dat wordt binnenkort nog een keer opnieuw gedaan en dan dekenmodel.
En er komt echt geen halsdeken aan bij mijn haffie, die heeft het niet zomaar koud hoor.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:38

ik zou een laag jachtmodel kiezen of alleen de boeg en luchtpijp scheren. zo kunnen ze ook al de meeste warmte kwijt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:41

Beetje jammer wat je gedaan hebt, want als een paard nat is maakt dat helemaal niets uit voor de gezondheid oid..
Nu dat je haar geschoren hebt, en dan nu al zo'n dikke deken? Dat word feest over een paar maanden als het écht koud word, dan is ze al gewend aan de 500 grams ..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:48

Sabinee__ schreef:
Beetje jammer wat je gedaan hebt, want als een paard nat is maakt dat helemaal niets uit voor de gezondheid oid..
Nu dat je haar geschoren hebt, en dan nu al zo'n dikke deken? Dat word feest over een paar maanden als het écht koud word, dan is ze al gewend aan de 500 grams ..

Ik heb haar vorig jaar ook de hele winter met deze deken laten lopen, toen het vroor zweet ze er soms nog steeds onder voor mij een teken dat ze het niet koud had.
En toen had ze van zich zelf een dunnere vacht als nu.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:50

koetjeboe schreef:
Sabinee__ schreef:

Ik heb haar vorig jaar ook de hele winter met deze deken laten lopen, toen het vroor zweet ze er soms nog steeds onder voor mij een teken dat ze het niet koud had.

Oke, naja, dan is het blijkbaar geen probleem, en snap ik de rede niet van je topic :) .

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:56

Het kan prima hoor, Toen ik mijn fries en KWPnerheb geschoren heb ik ze ook eerst nog een week 24/7 buiten gehad, En ze leven nog :D De Kwpn met halve hals de fries eerst met hele nu zonder hals. (Ik had er wel een hekel aan als het regent) Ze hebben beide 400 grams op en staan inmiddels snachts binnen. De fries is nog steeds mooi in het haar de kwpn begint alweer te groeien.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:03

Sabinee__ schreef:
Sabinee__ schreef:

Oke, naja, dan is het blijkbaar geen probleem, en snap ik de rede niet van je topic :) .

Als je het goed had gelezen zou je dat niet vragen, ik vraag namelijk ook of een hals deken nodig is.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:37

koetjeboe schreef:
Janientje schreef:

Ze was nu echt warm er onder, dus ik verwacht niet dat ze het koud heeft nu.
Maar wel of geen hals, ze heeft wel lange manen die haar hals warm houden, ze voelde onder de manen lekker warm aan.

Als ze echt warm is zou ik een dunnere deken opleggen, dat is namelijk niet de bedoeling. Ze hoort 'gewoon' aan te voelen, niet koud en niet warm. De hals zou ik niet doen, haar manen houden haar inderdaad lekker warm en er is altijd kans dat de manen (eraf) schuren... En dat willen wij als behang-liefhebbers natuurlijk niet! :D

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:19

Sabinee__ schreef:

Een deken erop leggen ? :z

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:22

vind het een beetje stom van je (eerlijk is eerlijk) dat je eerst jachtmodel wou , maar toen maar helemaal hebt gedaan
Nu staat het paardje ook nog zo lang buiten.
Je hebt nog geen halsdeken had ik begrepen ?

Beetje onvoorbereid.. :z

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:42

Met een jachtmodel blijven alleen de benen extra zitten ten opzichte van helemaal, dus lijkt me dat dat weinig afdoet aan welke deken er op het lijf van het paard moet?

En nogmaals, een haflinger kan een hoop hebben.
Die van mij staat nu nog met racestreep geschoren, met een ongevoerde regendeken buiten. En hij staat ook nog 24/7 buiten (met schuilstal, waar hij niet vaak in staat).
Van het weekend krijgt hij dekenmodel, dus ook de hals er (bijna) helemaal uit en zijn buik, en hij krijgt er dan 100 gram bij en ook nog steeds geen halsdeken. Is niet onvoorbereid, is een bewuste keus.

Daarnaast zegt men van de Bucas all in one dat die dusdanig ademt én isoleert, dat die de temperatuurschommelingen moet kunnen opvangen tussen een behoorlijk vorst, tot ik meen plus 14 ofzo.

Dus de deken an sich zal het paard vast wel warm genoeg houden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:44

Hier lopen ze altijd 24/7 buiten ook als ze helemaal kaal zijn. Wij scheren regelmatig in de winter.

Ik heb ze nu 450 gram opliggen, maar zij is wel een koukleum. Mijn andere paard doet een hele winter met 300 grams als hij regelmatig geschoren wordt.

Gewoon in de gaten houden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:44

Elin_ schreef:
vind het een beetje stom van je (eerlijk is eerlijk) dat je eerst jachtmodel wou , maar toen maar helemaal hebt gedaan
Nu staat het paardje ook nog zo lang buiten.
Je hebt nog geen halsdeken had ik begrepen ?

Beetje onvoorbereid.. :z

Jawel heb wel eens hals, maar vroeg me af of die ook op moest.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:45

Marije_jiplover schreef:
Met een jachtmodel blijven alleen de benen extra zitten ten opzichte van helemaal, dus lijkt me dat dat weinig afdoet aan welke deken er op het lijf van het paard moet?

En nogmaals, een haflinger kan een hoop hebben.
Die van mij staat nu nog met racestreep geschoren, met een ongevoerde regendeken buiten. En hij staat ook nog 24/7 buiten (met schuilstal, waar hij niet vaak in staat).
Van het weekend krijgt hij dekenmodel, dus ook de hals er (bijna) helemaal uit en zijn buik, en hij krijgt er dan 100 gram bij en ook nog steeds geen halsdeken. Is niet onvoorbereid, is een bewuste keus.

Daarnaast zegt men van de Bucas all in one dat die dusdanig ademt én isoleert, dat die de temperatuurschommelingen moet kunnen opvangen tussen een behoorlijk vorst, tot ik meen plus 14 ofzo.

Dus de deken an sich zal het paard vast wel warm genoeg houden.

Ja die buccas zou moeten kunnen van +15 tot - 20 of zo.