schuren in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_dv

schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:04

Hoi

Sinds vorig jaar heb ik een leuk (verzorg)paardje gevonden om mee te rijden.
In de zomer is ze beginnen schuren. (vrij laat op het seizoen) Ik heb toen geen speciaal exceemdeken gekocht voor haar
want ze heeft al een vliegendeken. (of is dit iets totaal verschillend?)
Maar nu is het al zo goed als winter en schuurt ze nog steeds aan haar manen! (Haar staart is nu wel terug mooi aan het bijgroeien)
Is dit dan wel exceem? Of kan het ook iets anders zijn ? En heeft iemand een idee over wat ik eraan kan doen?

Groetjes
Sanne

Rijlaarsdam

Re: schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:58

heb je al in d'r manen gekeken?
misschien zitten er schilfertjes of beestjes in.
nu nog zomer exceem is wel heel erg laat.
gr.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:03

Er zijn 's avonds nog wel eczeemvliegjes, maar niet zo veel meer dat hij echt nog veel jeuk moet hebben. Mijn paard heeft vrij zware eczeem, maar staat al wel een paar weken zonder deken, en ze schuurt niet.. Misschien even kijken of het geen schimmel oid. is.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:04

Mijn pony schuurt ook nog en onze Fries wil het ook nog wel eens doen. Ik lees even mee!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:08

Denk dat het er ook heel erg aan ligt waar je precies woont.
Woon je heerlijk in een bos of bij een bos in de buurt, dan blijven die vliegjes er heerlijk hangen. De temperatuur op het moment + de vochtigheid is heerlijk voor ze om te overleven en kunnen paarden nog steeds knettergek maken.
Vanaf deze week zit er weer een flinke temperatuurdaling in en zullen we stukken minder last hebben van al dat mug- en vlieggespuis.
Zou even in de gaten houden of het schuren dus ook minder wordt deze week :)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:14

al is gedacht aan schimmel?

Sanne_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:41

Sodeletuut schreef:
Er zijn 's avonds nog wel eczeemvliegjes, maar niet zo veel meer dat hij echt nog veel jeuk moet hebben. Mijn paard heeft vrij zware eczeem, maar staat al wel een paar weken zonder deken, en ze schuurt niet.. Misschien even kijken of het geen schimmel oid. is.

Dankje voor de reacties!
Hoe kan ik zien of het dan schimmel is? Wat zijn de tekens waarop ik moet letten in haar manen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:17

en schuurt ze nog steeds?
al nieuwe vorderingen?

Sanne_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:41

Knert schreef:
en schuurt ze nog steeds?
al nieuwe vorderingen?

Ze schuurt nog steeds een beetje, maar al wel veel minder. Ik kreeg van iemand intussen nog de tip van haar manen eens goed te wassen, vervolgens uit te spoelen met water gemengd met azijn en er dan een pot uierzalf op te smeren! Ik ben benieuwd of dat zou werken! Ik durf het helaas niet testen nu omdat mijn merrie dag en nacht in een half open stal staat en natte manen met dit weer zijn volgens mij toch wat te koud...