wat nu?!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pony_10

wat nu?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:05

bij mijn paardje staat een shetlander en nu het zo veel regent is zijn vacht heel erg nat en dat droogt bijna niet op.
Maar hij is niet van mij en als de winter weer voorbij is dat gaat hij weer weg maar nu zit ik te denken of hij dan misschien een deken op moet als het echt super koud word maar dan zit ik dan dus te denken omdat hij niet van mij is en omdat hij dan naderhand toch weer weg gaat wil ik liever geen deken kopen maar ik weet ook niet of dat nodig is om dan een deken te kopen.
ik zat ook te denken om misschien van een grote handdoek een soort van deken te maken maar ik weet dus niet of een deken nodig is.?

Roihi

Re: wat nu?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:06

deken is niet nodig, de vacht vd shet is deken genoeg en waterdicht
:)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:09

De vacht van een shet is dicht/dik genoeg om de regen weg te houden van zijn huid, hij heeft dus geen deken nodig :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:12

Niet doen. is ten eerste niet jouw pony en ten tweede ook helemaal niet nodig. eenpaarden/pony vacht is erop gemaakt. en zeker die van een shet. de vacht lijkt door en door nat maar dat is niet zo. alleen de buitenkant is nat. als je de haren terugslaat dan zul je zien dat de huid nog droog is. ;) mijn shet heeft nooit een deken op gehad en stond afgelopen winter gewoon met een laagje sneeuw op z'n rug en de ijspegeltjes aan z'n vacht buiten. en hij had het prima naar z'n zin en ook niet koud.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:14

Op zich kan een pony hier wel tegen hoor. Deze pony heeft de beste deken op die er bestaat!
De vacht is zo gebouwd, dat water er afloopt. De bovenste laag wordt wel nat, maar dan kan geen kwaad. Alleen wanneer de ondervacht nat wordt, kan het problemen veroorzaken.
En kou kan helemaal geen kwaad. Een (niet waterdichte) handdoek/deken maakt alleen dat de pony nog langer nat blijft en de vacht z'n isolerende werking verliest. Niet doen, dus! En ook niet borstelen. Dan blijft de vacht lekker vettig. (waterafstotend)
Enige optie lijkt mij om de eigenaars te vragen of er een schuilmogelijkheid is voor de pony. (al heb je grote kans dat deze 'm niet gebruikt)

pony_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:36

senna21 schreef:
Op zich kan een pony hier wel tegen hoor. Deze pony heeft de beste deken op die er bestaat!
De vacht is zo gebouwd, dat water er afloopt. De bovenste laag wordt wel nat, maar dan kan geen kwaad. Alleen wanneer de ondervacht nat wordt, kan het problemen veroorzaken.
En kou kan helemaal geen kwaad. Een (niet waterdichte) handdoek/deken maakt alleen dat de pony nog langer nat blijft en de vacht z'n isolerende werking verliest. Niet doen, dus! En ook niet borstelen. Dan blijft de vacht lekker vettig. (waterafstotend)
Enige optie lijkt mij om de eigenaars te vragen of er een schuilmogelijkheid is voor de pony. (al heb je grote kans dat deze 'm niet gebruikt)

hij heeft een schuilplaats ja hij kan gewoon in een trailer staan

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:59

Een shet kan goed tegn een stootje.. en je kan het altijd met de eigenaar er over hebben wat hun nou viinden..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:01

Als hij en zijn vacht gewoon gezond zijn lekker zonder laten staan!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:02

Lief van je dat je bezorgd bent om de shet. Maar een deken is echt niet nodig. Paarden en ponnies die ongeschoren zijn hebben echt geen deken nodig. Daarbij denk ik dat de eigenaren van de shet ook helemaal niet blij zullen zijn als ze hun shetje in één keer met een dekentje aantreffen.

pucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 04:43

Geen deken, ondervacht blijft droog ookal zien ze er doorweekt uit, beste is niks aan te doen en ook niet poetsen.

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:24

Elke shet kan eigenlijk 24/7 buiten staan, dus deken niet doen!

pony_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 11:04

oke tnks voor alle reacties!!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:34

Met veel regen moet je wel rekening houden met rain-rot.
Het is echt niet zo dat je alle shetjes gewoon lekker altijd in
de regen kan zetten want ook de shetjes kunnen dat krijgen.

pony_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:24

xApple schreef:
Met veel regen moet je wel rekening houden met rain-rot.
Het is echt niet zo dat je alle shetjes gewoon lekker altijd in
de regen kan zetten want ook de shetjes kunnen dat krijgen.

Wat betekent rain-rot??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:26

Daar ben ik ook wel benieuwd naar..

Elk ras kan zonder deken staan in de winter, ook arabieren :j

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:06

Rainrot is een bacterie infectie in de bovenste laag van de huid dat komt als een paard met nat weer lang en vaak buiten staat bij paarden met weinig weerstand zijn extra gevoelig voor rainrot
khoop dat je er wat aan heb

x

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:10

rainrot is volgens mij hetzelfde als regenexceem,een shet die gewend is 24/7 buiten te staan verpest je alleen maar met een deken,dat is zonde!!zeker niet alle paarden kunnen zomaar zonder deken 24/7 buiten,maar dat is mijn mening!zolang de ondervacht droog blijft red hij het wel hoor en anders ind even overleggen met de eigenaar van het schetje
succes ermee

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:45

Mee eens, mijn paard staat 24/7 buiten. Ik ga haar nu ook niet een deken opleggen nu het weer slechter wordt. Ze is er gehard in en kan er prima tegen met haar heerlijk dikke vacht

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:47

Niks aan doen, al is het misschien een zielig gezicht. Vond het vroeger ook altijd een zielig dus was ik druk bezig
een shetje droog te wrijven -half hangend over een hek, daar ben je wel lang mee bezig-.
Maar als hij een lekkere dikke vacht heeft is het niet nodig.